- ابراهیمی، محسن. (1373)، ارزشیابی طرح آزمایشی شهردار مدرسه، دفتر طرح و برنامه، معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
- ابطحی، سیدحسین. (1375)، بهرهوری، تهران: مؤسسة مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
- اتکینسون، رینا ال. (1373)، زمینة روانشناسی هیگارد، ترجمة جمعی از مترجمان، تهران: انتشارت رشد.
- ازکیا، مصطفی، علیرضا دربان آستانه. (1382)، روشهای کاربردی تحقیق، تهران: انتشارات کیهان.
- استافلبیم، دانیل ال. (1389)، درآمدی بر الگوهای ارزشیابی، ترجمة غلامرضا یادگارزاده، آرش بهرامی و کورش پرند، تهران: انتشارت یادوارة کتاب.
- اسلومن، مارتین. (1382)، استراتژیآموزشحرفهای، ترجمۀ محمد ضیائی بیگدلی، تهران: نشر سارگل.
- اشتینبرگ، لارنس. (1384)، نوجوانی، ترجمة فرهاد ماهر، تهران: انتشارات سازمان ملی جوانان.
- ایکاف، راس. (1383)، بازآفرینی سازمان، ترجمة تقی ناصر شریعتی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
- بازرگان، عباس. (1380)، ارزشیابی آموزشی مفاهیم، الگوها و فرایند عملیاتی، تهران: انتشارت سمت.
- بولا، اچ. اس. (1375). ارزشیابی طرحها و برنامههای آموزشی برای توسعه، ترجمة خدایار ابیلی، انتشارات مؤسسة بینالمللی روشهای آموزش بزرگسالان.
- پارسافر، رامین. (1387)، «اثربخشی و کارآیی سازمانی»، ماهنامة رفاه، ش 97.
- پاکدوست، نسرین. (1377)، «بررسی تأثیر اجرای طرح شهردار مدرسه بر رشد اجتماعی نوجوانان سال تحصیلی1377»، پایاننامة کارشناسی ارشد رشتة علوم تربیتی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی.
- پللو، روبر. (1370)، شهروند و دولت، ترجمة ابوالفضل قاضی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
- پورصادق، ناصر. (1390)، «رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش»، مجلة تدبیر، ش 160.
- پیران، پرویز. (1373)، «گزارش نهایی طرح 20 (طرح شهردار مدرسه؛ گامی به سوی نهادی کردن مشارکتهای اجتماعی)»، کارفرما: دفتر طرح و برنامة معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران.
- پیران، پرویز. (1376)، «شهر شهروندمدار 2»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 121- 122.
- پیران، پرویز. (1377)، «شهر شهروندمدار 5 (طرح شهردار مدرسه: پیش به سوی مشارکتهای اجتماعی در حیطههای رسمی)»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 133 - 134.
- پیران، پرویز. (1377)، «شهر شهروندمدار 4 (طرح شهردار مدرسه: پیش به سوی مشارکتهای اجتماعی در حیطههای رسمی)»، مجلة اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش 131 - 132.
- تاجیک اسماعیلی، عزیرالله. (1393)، مدیریت شهری، آموزش و فرهنگ شهروندی، تهران: نشر تیسا.
- دلاور، علی. (1385)، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: نشر رشد.
- رضائیان، علی. (1382)، مبانی سازمان و مدیریت، تهران: انتشارات سمت.
- زینآبادی، حسنرضا و همکاران. (1386)، «دختران و آموزش فنی و حرفهای»، مجلة پژوهش زنان، دورة 6، ش 2.
- سلطانی، ایرج. (1380)، «اثربخشی آموزش در سازمانهای صنعتی و تولیدی»، مجلة تدبیر، ش 119.
- پورصادق، ناصر. (136)، «رویکردهای ارزشیابی اثربخشی آموزش»، مجلة تدبیر، ش 160.
- سیف، علیاکبر. (1378)، روشهای اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، تهران: انتشارات آگاه.
- شارون، جوئل. (1379)، ده پرسش از دیدگاه جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- شرکت توسعة فضاهای فرهنگی. (1374)، طرح اجرایی شهردار مدرسه، جزوة آئیننامة طرح، ستاد طرح شهردار مدرسه.
- صالحی، کیوان و همکارن. (1388)، «کاربست رویکرد سیستمی در ارزشیابی کیفیت هنرستانهای فنی و حرفهای»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، ش 29، سال هشتم.
- فتحی واجارگاه، کورش و طلعت دیبا واجاری. (1384)، ارزشیابی اثربخشی دورههای آموزشی، تهران: نشر آییژ.
- فرمهینی فراهانی، محسن. (1389)، تربیت شهروندی، تهران: نشر آییژ.
- کردی، مراد. (1374)، «طرح شهردار مدرسه یا مدیریت مشارکت عمومی»، پایاننامة کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.
- کیامنش، علیرضا. (1377)، روشهای ارزشیابی آموزشی، تهران، انتشارات دانشگاه پیام نور.
- گلشن فومنی، محمد رسول. (1357)، جامعهشناسی آموزش و پرورش، تهران: نشر دوران.
- مولایی، اصغر. (1390)، «ضرورت تمرین عملی آموزههای شهروندی به عنوان مکمل آموزشهای نشری شهروندی»، سمینار رسانه و آموزش شهروندی، مؤسسة فرهنگی ـ هنری تبلور اندیشة نو.
- M. Apple. (1991), Power and Democracy in School, Routledge, Publishing Company, New York.
- P. L. Berger. (1997), “Against the current, prospect , march.
- P. L. Berger. (1966), The Social Construction of Reality, A Treatise in the sociology of knowledge, Harmonds worth, middle sex: penguin.
- C. Ford, F. Beach. (1951), Patterns of sexual behavior, New York: Harper and Row.
- J. Hill. (1983),“Early adolescence: A frame work, Journal of Early Adolescence, 3.
- Janoski, Thomas (1998), Citizenship and Civil Society, Cambridge: Cambridge University Press.
- D. L. Kirk Patrick. (1998), Evaluating training programs, Chapters 1, 2 , 7 and 8.
- D. L. Kirk Patrick. (1996), Evaluating Training Programs: The Four Levels, Berrett Publishing, New York.
- R. Larson. (1983), “Adolescents’ daily experience with family and friends: Contrasting opportunity systems, Journal of Marriage and the Family, 45.
- P. Parviz. (1996), “School Mayors of Iran: World’s Youngest Mayors Learning Social Participation, 4th International Congress of Educating Cities as an international model project Chicago.
J. Potter (2002), Active Citizenship in Schools, Kogan page.