نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد مدیریت امور شهری دانشگاه فردوسی مشهد و مدرس آموزش و پرورش در شهر مشهد.
2 استادیار مدیریت شهری، دانشگاه فردوسی مشهد.نویسنده مسئول
چکیده
آموزشوپرورش ستون فقرات هر کشور است و در این خصوص معلمان و کادر آموزشی مدارس مهمترین عامل ارتقاء سطح علمی و تربیتی جامعه میباشند. عملکرد سازمانی مثبت آنها در واقع یعنی عملکرد صحیح نظام آموزشی، پس ضروری است، عوامل مؤثر بر عملکرد معلمان شناسایی شده و در راستای دستیابی به اهداف از آنها بهرهمند شد. این پژوهش از نوع کاربردی و روش آن کمی است و با هدف بررسی رابطه بین کیفیت زندگی و عملکرد سازمانی معلمان انجام گرفته است. از حدود 400 نفر معلم شاغل در مدارس شهر چناران، طبق فرمول کوکران 195 نفر بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. آمارهای توصیفی و روابط همبستگی توسط نرمافزار SPSS و پیادهسازی مدلها از طریق معادلات ساختاری بوسیلهی نرمافزار R انجام شده است. این مقاله برای ارزیابی کیفیت زندگی از پرسشنامه مختصر شده سازمان بهداشت جهانی و برای ارزیابی عملکرد سازمانی از پرسشنامه استاندارد شده عملکرد کارکنان در سازمان، با درجه پایایی و روایی نزدیک به یک استفاده نموده است. نتایج نشان میدهد، تغییر در سطح کیفی زندگی فرهنگیان منجر به تغییر عملکرد سازمانی آنها میشود، پس لازم است جهت بهرهمندی از یک سیستم پویای آموزشی دولتها نسبت به ارتقاء سطح کیفیت زندگی معلمان اهتمام کافی داشته باشند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the Relationship between Quality of Life and Organizational Performance of Teachers and School Staff Using Structural Equations (Case Study of Chenaran)
نویسندگان [English]
- mohammad laaly 1
- omid ali kharazmi 2
1 Architect / Education student of Khorasan Razavi / Chenaran City
2 Assistant Professor of Urban Management, Ferdowsi University of Mashhad
چکیده [English]
Education is the backbone of every country, and in this regard, teachers and school staff are the most important factors in promoting the scientific and educational community. Their positive organizational performance, that is, the correct functioning of the educational system, is therefore essential, and the factors affecting the performance of teachers have been identified and pursued in order to achieve their goals. This research is of a practical nature and its method is quantitative, and it aims to investigate the relationship between quality of life and the organizational performance of teachers. Of the 400 teachers in Chenaran schools, 195 were randomly selected according to the Cochran formula. Descriptive statistics and correlation relationships were performed by SPSS software and model implementation through structural equations using R software. This article has been used to assess the quality of life WHO Summary questionnaire and to assess organizational performance, a standardized questionnaire on employee performance in an organization with a degree of reliability and validity of nearly one. The results show that the change in the qualitative level of cultural life leads to change in their organizational performance. So it is necessary that the educational system of the states take a lot of effort to improve the quality of life of teachers.
کلیدواژهها [English]
- Key Words: Quality of Life
- Organizational Performance
- Structural equations
- Education
- Chenaran city