نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
دانشگاه علامه طباطبائی. دانشکده علوم اجتماعی
چکیده
هدف پژوهش شناخت عوامل و زمینههای اجتماعی و فرهنگی مؤثر بر بازگشت زنان ازدواج کرده شهر تهران به تحصیل با روش آمیخته اکتشافی(کیفی- کمی) انجام شده است. دربخش کیفی روش مضمونی ( تماتیک) و کمی با روش علی- مقایسهای پسارویدادی با گروه ملاکی به روش پیمایش انجام شده است. جامعه آماری در بخش کیفی 28 نفر با روش نمونه گیری هدفمند و جامعه آماریِ بخش کمی 426 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای همتاسازی به همین تعداد انتخاب شدند. برای تحلیل نتایج ، از آزمونهای رگرسیون لوجستیک دوگانه عادی و شرطی استفاده شده است. درونمایه اصلی " استراتژی جستجوی خودهای ممکن برای تعادل بخشی به ساحت های مختلف مسیر زندگی ، حاصل تعامل دو طبقه اصلی خود و فراخود است .نتایج آزمون نشان داد بین دوگروه از زنان مورد مطالعه در متغیرهای برابری جنسیتی، نیاز مالی خانواده، کسب منزلت اجتماعی، تمایل به آگاهی بیشتر، تجارب سخت مسیر زندگی، میزان تابآوری و میزان فمنیسمگرایی تفاوت معنیدار وجود دارد . نتیجه بررسی فرضیه اصلی گویای این است که تمام متغیرهای مستقل وارد شده در مدل قادر به پیش بینی احتمال وقوع متغیر وابسته بازگشت به تحصیل زنان ازدواج کرده هستند. در بین متغیرها، متغیر کسب آگاهی بیشترین توانایی را در پیش بینی متغیر وابسته بازگشت به تحصیل دارد و متغیر های تابآوری و کسب منزلت اجتماعی در ردههای بعدی قرار دارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors affecting the return of married women to Education in Tehran
نویسندگان [English]
- Fatemeh Rostami
- Ozra Jarollahi
Allameh Tabataba'i University. Faculty of Social Sciences
چکیده [English]
The purpose of this study was to identify the social and cultural factors affecting the return of married women to Education in Tehran by qualitative thematic analysis method. Semi-structured interviews were conducted with 35 married / returning women-based, systematic, and value-based titles through purposeful sampling and were analyzed using three-step method (description, analysis and interpretation). of married The sample size criterion in the qualitative section was theoretical saturation,analysis of the main theme extracts the "Strategy of Searching for Possible Selves for Making Balances in Different Areas of Life" and consequently identifies three typical patterns of women's return to education with identity-based, systematic, and value-based titles. A thematic map form is provided. This basic theme is the result of the interaction of its two main and self-contained classes, which comprise nine subcategories. In a category of open source code among womenquently identifies three typical patterns oftegy of Searching for Possible Selves for
کلیدواژهها [English]
- Identity
- Social Support
- Self
- Self-Healing
- Social Acceptance
- گیدنز، آنتونی. (1384)، پیامدهای مدرنیت، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: نشر مرکز، چاپ اول.
- گیدنز، آنتونی. (1385)، تجدد و تشخص، جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر موفقیان، تهران: نشر نی، چاپ اول.
- اخوان تفتی، مهناز و رجبپور عزیزی، زهرا. (1398)، "بررسی علل گرایش دختران به تحصیلات عالی"، نشریه زن و فرهنگ، شماره 42.
- اعظم آزاده، منصوره و فلاح مهرآبادی، سمیه. (1393)، "بررسی علل گرایش دختران به تحصیلات عالی"، فصلنامه مطالعات اجتماعی، روانشناختی زنان، شماره 2.
- ریاحی، حسین.(1378)، "بررسی عوامل مؤثر در بازگشت به تحصیل دانشآموزان بزرگسالان با تکیه بر مدارس بزرگسالان شهرستان بندرگز"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.
- شاهآبادی، زهرا؛ سرایی، حسن و خلج آبادی فراهانی، فریده. (1394)، بررسی نگرش نسبت به ادامه تحصیل پس از ازدواج و تأثیر آن بر تصمیمگیری درباره فرزندآوری (مطالعه زنان در شرف ازدواج) شهرستان نیشابور، فصلنامهعلوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، شماره 71.