نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار علوم اجتماعی دانشگاهعلوم انتظامی امین

2 دانشیار علوم اجتماعی دانشگاه علوم انتظامی امین

3 استادیار روانشناسی دانشگاه علوم انتظامی امین

چکیده

هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامه‌ای برای سنجش مهارت ارتباط اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین است. با توجه به هدف ونوع، پژوهش حاضر از نوع «تحقیق و توسعه» است.. از نظر شیوه جمع آوری داده‌ها روش مورد استفاده توصیفی (غیرآزمایشی) و از طرح های همبستگی و به صورت خاص تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بود . به منظور حصول روایی صوری وسازه به برآورد شاخص‌های CVR و CVI با استفاده از کارشناسان و خبرگان اقدام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شد. جامعه‌‌ پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی مصوب دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که از بین آنها، به صورت روش نمونه گیری طبقه‌ای نسبی (397 نفر) انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی داده‌‌ها تأییدی در قالب مدل اندازه گیری پس از تأمین کلیه پیشفرض‌ها نشان داد که از 195 گویه‌‌ شناسایی شده برای مهارت ارتباط اجتماعی، 131 گویه با مؤلفه‌های خود(9 مؤلفه) همبستگی داشتند و به عنوان سوال‌های نهایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که پرسشنامه مهارت ارتباط اجتماعی با ضرایب روایی و پایایی مناسب، ابزاری مناسب برای سنجش مهارت ارتباط اجتماعی دانشجویان است و می‌توان نسبت به هنجاریابی آن در دانشجویان اقدام کرد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Development and validation of social communication skills assessment tools for students of Amin University of Law Enforcement Sciences

نویسندگان [English]

  • ashab habibzadeh 1
  • reza abdolrahmani 2
  • Javad einhpour 3

1 Associate Professor and Member of the Department of Social Sciences, Amin University of Law Enforcement Sciences

2 Associate Professor and Member of the Department of Social Sciences, Amin University of Law Enforcement Sciences

3 Assistant Professor of Psychology Amin University of Law Enforcement Sciences

چکیده [English]

Abstract
The main purpose of this study is to construct and validate a questionnaire to assess the social communication skills of students of Amin University of Law Enforcement Sciences. The present study is of applied-developmental type and in terms of quantitative methods of data collection is descriptive-survey type. In order to obtain formal validity, CVR and CVI indices were estimated using experts. The reliability of the questionnaire was assessed using the internal consistency method. The population of the present study was all undergraduate and graduate students approved by Amin University of Law Enforcement Sciences, from which they were selected by relative class sampling method (397 people). The results of factor analysis of confirmatory data in the form of measurement model after providing all the assumptions showed that out of 195 items identified for social communication skills, 131 items were correlated with their components (9 components) and were approved as the final questions of the questionnaire. Were located. This study showed that the social communication skills questionnaire with appropriate validity and reliability coefficients is a suitable tool for measuring students' social communication skills and can be used to standardize it in students.
Validation, communication skills model, personal communication, intra-organizational skills, extra-organizational skills.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Validation
  • communication skills model
  • personal communication
  • intra-organizational skills
  • extra-organizational skills
  • احمدیان یزدی، ناهید؛ عماد زاده، علی و کاظم نژاد، انوشیروان. (1383)، بررسی میزان تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطات میان فردی به کاردان‌های بهداشت خانواده بر رضایتمندی مراجعین آنها در مراکز بهداشتی درمانی شهری مشهد در سال 1381. پژوهش‌های آسیب‌شناسی زیستی (علوم پزشکی مدرس)، دوره 7، شماره 2: 11-18.
  • باودن، مارک. (1392)، زبان بدن برای موفقیت، ترجمه: مسعود فرهمندفر، تهران: معیار اندیشه.
  • احمدوند، علی‌محمد؛ احمدی مقدم، اسماعیل و بختیاری، حسن. (1388). طراحی الگوی توانمندسازی فرماندهان و مدیران ناجا، پژوهش‌های مدیریت انتظامی، دوره 4، شمار 2: 139-161.
  • بینگر، اتولر. (1376)، ارتباطات اقناعی، ترجمه: علی رستمی، تهران: مرکز تحقیقات و مطالعات سنجش برنامه‌ای صداوسیما.
  • حسن‌پور، آرش و خضری، فرشید. (1395)، شاخص سازی منزلت اجتماعی پلیس، فصلنامه پژوهش‌های دانش انتظامی، دوره 18، شماره 3: 25-43.
  • حسین زاده سلجوقی، محمدجواد. (1397)، ساخت و اعتباریابی شاخص‌ها و ابعاد بومی رفتار شهروندی سازمانی، فصلنامه مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره 1397، شماره 22: 143-164.
  • خورشیدی، عباس. (1388)، مدیریت و رهبری آموزشی، تهران: یسطرون.
  • داستان، نصیر؛ رجبی، غلامرضا ؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خجسته مهر، رضا. (1389)،ساخت و اعتبار یابی مقیاس مهارت‌های ارتباطی زنان و مردان متأهل شهر تهران. روش‌ها و مدل‌های روان‌شناختی، دوره اول، شماره 1: 27-38.
  • دعاگویان، داود؛ رضازاده، اکبر؛ عبدالرحمانی، رضا و پویافر، محمدرضا. (1400)، الگوی مهارت ارتباطاتی برون‌سازمانی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین. دوفصلنامه علمی مطالعات پلیس زن، دوره 15، شماره 3:28-34.
  • رضازاده، اکبر؛ عبدالرحمانی، رضا و پویافر، محمدرضا. (1399)، طراحی الگوی جامع تربیت روان‌شناختی جامعه‌شناختی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین، دو فصلنامه علمی مطالعات پلیس زن، دوره 14، شماره 33:71-94.
  • روبرگ، روی؛ کنث، نوواک؛ گری، کردنر، و برد، سمیث. (2018)، پلیس و جامعه، ترجمه: محمد هاشمی، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین.
  • ریچموند، ویرجینیا و مک کروسکی، جیمزسی. (1388)، رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی، مترجمان: ژیلا عبداله‌پور و فاطمه سادات موسوی، تهران: دانژه.
  • سادات شریعت زاده، نفیسه؛ طباطبایی، سید مهدی و بهادر، حمیدالله. (1394)، طراحی ابزاری ارزیابی مهارت‌های ارتباطی دانشجویان توانبخشی بر اساس مدل کار کف. فصلنامه علمی پژوهشی طب توانبخشی، دوره 4، شماره 4: 50-56.
  • ساروخانی، باقر. (1383)، جامعه‌شناسی ارتباطات (اصول و مبانی)، تهران: اطلاعات.
  • سوسمان، لایل و دیپ، سام. (1376)، تجربه ارتباطات در روابط انسانی، ترجمه: حبیب اله دعایی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.
  • شوستا، رابرت. ام؛ دینا آر، لوین؛ هربرت زد، وانگ؛ ارون تی، اولسون و فلیپ آر، هریس. (1395)، اجرای قانون در محیط‌های چند فرهنگی: راهبردهایی برای حفظ صلح: در جوامع متنوع،ترجمه: حمیدرضا شهروسوند، تهران: دانشگاه علوم انتظامی امین.
  • شهیدی رضوی، عطیه و حسنی، غلامرضا. (1396). تحلیل عملکرد زبان بدن در انتقال مفاهیم بصری، به استناد چهره‌های عکس‌های پادشاهان قاجاری، دو فصلنَامه علمی- ترویجی پژوهش هنر، دوره 6، شماره 14: 35-45.
  • صالحی، علیرضا؛ دوران، بهناز؛ احمدی، محسن و سلیمی، سید حسین. (1396). ساخت و اعتباریابی پرسش‌نامه ویژگی‌های شخصیتی پلیس راهور ایران، طب انتظامی، دوره 6، شماره 221:3-230.
  • صمدی، مهران و مصطفائی، ناهید. (1395)، مطالعه رابطه میزان مهارت‌های ارتباطی مدیران و ادراک عدالت سازمانی با رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه صنعتی سهند تبریز، مطالعات جامعه‌شناسی، دوره 8، شماره 31: 105- 122.
  • عباسپور، عباس؛ مجتبی زاده، محمد و اکرادی، احسان. (1395)، ساخت، پایا سازی و اعتباریابی ابزار اندازه‌گیری برای اعتبارسنجی و تضمین کیفیت آموزش عالی ایران. فصلنامه اندازه‌گیری تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی، دوره 6، شماره 24: 201- 228.
  • عبدالرحمانی، رضا و حبیب‌زاده، اصحاب. (1398)، ارتباطات اجتماعی پلیس، تهران: دانشگاه علوم انتظامی. معاونت آموزش.
  • علیزاده اقدم، محمدباقر؛ گلابی، فاطمه و مفاخری، اقبال. (1395)، بررسی اعتماد شهروندان به پلیس با تأکید بر دیدگاه عدالت رویه‌ای و عملکرد پلیس، پژوهش‌های راهبردی امنیت و نظم اجتماعی، سال پنجم، شماره 3: 1-20.
  • غفاریان، وفا. (1379)، شایستگی مدیریتی، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.
  • فرهنگی، علی‌اکبر. (1375)، ارتباطات غیرکلامی، میبد: دانشگاه آزاد اسلامی.
  • محمدی، مهدی؛ دوران، بهناز؛ ربیعی، مهدی و سلیمی، سیدحسین. (1394)، ساخت و اعتباریابی ابزار سنجش میزان استفاده از مهارت زبان زندگی،طب انتظامی، دوره 4، شماره 3: 161-170.
  • معینی، مهدی. (1393)، بررسی جامعه‌شناختی مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی مؤثر بر بازدارندگی رفتارهای پرخطر جوانان(مطالعه موردی شهر شیراز، رساله دکتری، دانشگاه شیراز: دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی.
  • ناوارو، جو و ماروین، کارلینز. (1391)، از کجا بفهمیم دیگران به چه فکر می‌کنند؟ تعبیر دقیق زبان بدن، ترجمه: آزاده مبشر،تهران:راشین.
  • نیستانی، محمدرضا. (1394)، اصول و مبانی گفتگو: روش شناخت و آموزش، اصفهان: انتشارات آموخته.
  • وکیلی، محمد؛ مسعود؛ حیدرنیا، علیرضا و نیکنامی، شمس‌الدین. (1390)، طراحی و روان‌سنجی ابزار سنجش مهارت‌های ارتباطی (ا.س.م.ا) میان فردی در جمعیت رابطان سلامت شهر زنجان، مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، دوره 18، شماره 1: 5- 19.
  • هارجی، اون؛ ساندرز، کریستین و دیکسون، دیوید. (1377)، مهارت‌های اجتماعی در ارتباطات میان فردی، ترجمه: خشایار بیگی و مهرداد فیروز بخت، تهران: رشد.
  • الیاسی، محمدحسین و رادان، احمدرضا. (1386)، رابطه منزلت اجتماعی پلیس با میزان احساس امنیت شهروندان تهرانی، نشریه امنیت. دوره 4، شماره 20: 56-76.
  • یونسی، جلیل و اله زمانپور، عنایت. (1392)، اعتباریابی ابزار عملکرد شخصیتی فرماندهان و مدیران ناجا: تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، فصلنامه نظارت و بازرسی ، شماره 25: 13-40.
  • یارمحمدی واصل، مسیب؛ نارنجی‌ها، هومان و رفیعی، حسن. (1389)، ساخت و اعتباریابی آزمون‌های مهارت زندگی در افراد وابسته به مواد، فصلنامۀ علمی پژوهشی رفاه اجتماعی، دوره 10، شماره 39: 151-176.