نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی ارشد مددکاری اجتماعی، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه یزد
2 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
3 عضو گروه جامعه شناسی توسعه و برنامه ریزی جهاد دانشگاهی تبریز
چکیده
در جهان مخاطرهای با بحرانهای نوظهور، دولت های مدرن، نیازمند حضور و مشارکت یاریگرانه هستند. یاریگری یکی از اجزای اصلی بستری فرهنگی و اجتماعی ایران و شهر یزد است .گروههای دانشجویی با توجه به ظرفیت و انگیزهی بالا، یکی از مهمترین اجزای مشارکت در اقدامات یاریگرانه هستند. هدف مطالعه حاضر، کشف و واکاوی موانع و چالشهای اقدامات یاریگرانهی دانشجویی در کوئید 19 در بین گروههای دانشجوی شهر یزد است. پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی بر اساس تحلیل چارچوب است که شرکتکنندگان در آن 15 نفر از اعضای گروههای دانشجویی فعال در موج اول و دوم کرونا در شهر یزد میباشد. یافتهها نشان داد که این گروهها با چالشهای چندوجهی درون و برونساختاری در مواجهه با بحران مواجهاند پنج مضمون احصاءشده عبارتند از سیاستزدگی دستگاههای اجرایی، کمبود سرمایه اجتماعی گروه، چالش ستادی گروه، اغماض و سرکوب نهادی، و در نهایت فرسودگی . به عنوان نتیجه میتوان گفت که سیاستگذاران بایستی به نقش و ظرفیت بالای گروههای دانشجویی در بحران توجه بیشتری داشته باشند و در جهت ارتقای دانش و مهارت آنها در این زمینه اقدام کنند. مهمترین راهبرد در این زمینه حذف سیاستزدگی در چنین اقداماتی بخصوص در شرایط بحران است. همچنین، جامعه نیازمند ارتقای فرهنگ عمومی در جهت مسئولیتپذیری بیشتر و فرهنگ گفتگو و مدارا بخصوص در بحرانها میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The experience of Humanitarian actions in covid 19; a study in student Humanitarian challenges in the city of Yazd
نویسندگان [English]
- mahdi zanganeh shahraki 1
- Ahmad Kalate Sadati 2
- Mohadese abedi diznab 3
1 M.A . student of social work, department of sociology, faculty of social sciences, Yazd University
2 Associate Professor, Department of Sociology, Faculty of Social Sciences, Yazd University
3 member of Academic Center for Education, Culture and Research (ACECR), Tabriz
چکیده [English]
In a world at risk of emerging crises, modern governments need the presence and subsidiary participation. Due to their high capacity and motivation, student groups are one of the most important components of participation in aid activities. The aim of this study is exploring and detection the barriers and challenges of student support actions in Covid 19 among student groups in Yazd. The present study is a qualitative study based on framework analysis in which the participants are 15 student groups who worked actively in the first and second coronavirus waves in Yazd. The findings showed that these groups face multidimensional internal and external challenges in the face of crisis. The five themes extracted are: The politicization of administrators, low level of social capital of groups, the group's staff challenge, institutional neglect and repression, and ultimately exhaustion. As a result, it can be said that policy makers should pay more attention to the high role and capacity of student groups in the crisis and take action to improve their knowledge and skills in this field. The most important strategy in this regard is to eliminate politicization in such actions, especially in times of crisis. Also, the society needs to promote the public culture in order to be more responsible and the culture of dialogue and tolerance, especially in crises.
کلیدواژهها [English]
- Humanitarian action
- Challenges
- Student Groups
- Yazd
- COVID-19 Epidemic
- اسکندریان، غلامرضا. (1399). «ارزیابی پیامدهای ویروس کرونا بر سبک زندگی (با تأکید بر الگوی مصرف فرهنگی)». فصلنامه علمی –تخصصی ارزیابی تأثیرات اجتماعی، شماره دوم: ویژهنامه پیامدهای شیوع ویروس کرونا.
- بالوئی جامخانه، عزتاله؛ باقر زاده، محمدرضا؛ طبری، مجتبی و روشنبخش، فاطمه. (1390)، «مطالعه میزان توانمندی سازمانهای مردمنهاد (NGO) فعال در حوزه بهزیستی استان مازندران»، فراسوی مدیریت، سال پنجم، شماره 18: 99-123.
- پاتنام، رابرت دی. (1380)، دموکراسی و سنتهای مدنی،ترجمه: محمدتقی دلفروز، تهران، سلام.
- جلیل پور، سالار؛ متفکر آزاد، محمدعلی؛ کریمی، زهرا و آقا نظری، حسن. (1397)،«بررسی اثرگذاری متغیرهای اقتصادی بر اتخاذ کمکهای انسان دوستانه زمانی افراد»، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی (رشد و توسعه پایدار)، سال نوزدهم، شماره دوم: 161-190.
- داوری، کوروش؛ شجاعی مقدم، امیررضا؛ و رضوی مطلق، زهرا سادات. (1389). «بررسی رابطه بین روشهای جلب مشارکت با انجام فعالیتهای داوطلبانه در بین داوطلبان جمعیت هلالاحمر استان کهگیلویه و بویر احمد در سال 1389»، فصلنامه علمی امداد و نجات، سال دوم، شماره چهارم: 4-51.
- رکنالدین افتخاری، عبدالرضا؛پورطاهری، مهدی؛ صادقلو، طاهره و سجاسی قیداری، حمدالله. (1389)، «تحلیل عوامل مؤثر در مدیریت مشارکتی سیل در مناطق روستایی (مطالعه موردی: روستاهای سیلزده حوضه گرگانرود استان گلستان)»، فصلنامه پژوهشهای روستایی، دوره 1، شماره 2: 46-51.
- سردار نیا، خلیلالله و یوسفی، بهمن. (1395)، «سنجش رابطه اعتماد و عضویت در انجمنهای داوطلبانه با فرهنگ سیاسی دانشجویان: مطالعه موردی، دانشجویان دانشگاه شیراز»، دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانش سیاسی، سال دوازدهم، شماره اول، پیاپی 23: 5-26.
- غلامزاده، خلیل و شارع پور، محمود. (1388)، «رابطه عضویت در انجمنهای داوطلبانه با میزان اعتماد اجتماعی در میان دانشجویان دانشگاه مازندران»، فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، سال دهم،شماره 38: 221-243.
- فرهادی، مرتضی. (1388)، انسانشناسی یاریگری، تهران: نشر ثالث.
- قلیپور، آرزو. (1395)، «مدیریت بلایای طبیعی در جمهوری اسلامی ایران و همکاریهای منطقهای بینالمللی»، فصلنامه سیاست، سال سوم،شماره 10: 51-69.
- محمدی، امین؛ عسکرزاده، الهه؛ پوراحمدی، الهه؛ حسینالحسینی، نجمه و وفایی نجار، علی. (1398)، «بررسی عملکرد سازمانهای مردمنهاد در حمایت مالی از هزینههای درمانی بیماران در دانشگاه علوم پزشکی مشهد»، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 62، شماره 1: 1354-1362.
- مطیعی لنگرودی، سید حسن؛ قدیری معصوم، مجتبی؛ اسکندری چوبقلو، حافظ؛ طورانی، علی و خسروی مهر، حمیده. (1391)، «بررسی نقش مدیریت مشارکتی در کاهش آثار سیل (مطالعه موردی:روستاهای حوضه رودخانه زنگمار ماکو)»، نشریه علمی- پژوهشی جغرافیا و برنامهریزی، سال 19، شماره 51: 311-329.
- میرزایی، حسین؛ میرزایی، مجتبی و علیزاده، توحید. (1398)، «مطالعه عوامل تأثیرگذار بر تقویت مشارکت اجتماعی دانشجویان در انجمنهای علمی دانشجویی (موردمطالعه: انجمنهای علمی دانشگاه فردوسی مشهد»، مجله جامعهشناسی ایران، سال نوزدهم، شماره دوم: 154-169.