نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری جامعه شناسی سیاسی دانشگاه تربیت مدرس و پژوهشگر مرکز پژوهش های های مجلس شورای اسلامی

2 استادیار جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22054/qjsd.2024.77540.2561

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، شناخت تجربه ی زیسته کارآفرینان بخش خصوصی در مواجه با منابع آزادی و ناآزادی و بهره مندی از فرصت ها و توانمندی های بنیادین اولیه در روند تحقق قابلیت کارآفرینی، در جهت نزدیک شدن به شناخت عمیق وضعیت کلان روایت توسعه یافتگی انسانی در جامعه ایران در قالب یک پژوهش کیفی است. بدین منظور ما برای پاسخ بدین پرسش که: کارآفرینان در جامعه‌ی ما در مسیر تبدیل قابلیت بالقوه کارآفرینی خود به بنگاه‌های کارآفرینی از چه منابعی از آزادی بهره‌ مندند و از چه ناآزادی ها و موانعی رنج میبرند، از روش تحلیل مضمون و در قالب مصاحبه های نیمه ساختار یافته با کارآفرینان فعال در بنگاه های کوچک و متوسط فعال در شهر تهران، استفاده کردیم. در نهایت یافته های ما از خلال بررسی امکان‌ها و امتناع‌های پیشاروی این افراد در سه مرحله خلق ایده و میل به کارآفرینی، شروع و ایجاد کسب و کار، و در نهایت تداوم و گسترش کسب و کار، بیانگر تاثیر پنج منبع اصلی شامل نهاد خانواده، نهاد آموزش، هنجارها و باورهای اجتماعی، دولت و بازار، و مولفه‌های شخصیتی فرد کارآفرین، به عنوان منابع اصلی آزادی و ناآزادی پیش روی این افراد، بود که در سه سطح مضامین پایه (پانزده مورد)، مضامین سازمان دهنده(پنج مورد) و مضمون فراگیر(یک مورد) به دست آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Human Development and Entrepreneurship; Freedoms and Unfreedoms in Achieving Entrepreneurship in Iran, 2002 to 2022

نویسندگان [English]

  • Iman Shabanzadeh 1
  • Ismail Aalizad 2

1 PhD student of Political Sociology at Tarbiat Modares University and researcher at Islamic Council Research Center

2 Assistant Professor in Sociology at Allameh Tabatabaie University

چکیده [English]

The purpose of study was to identify the lived experience of private sector entrepreneurs in order to approach deep knowledge of their sources of freedom and unfreedom and utilizing the fundamental opportunities and abilities in the process of realizing entrepreneurship capability, in a form of a qualitative research. To this end, we are answering the question: what kind of freedom and social opportunities do entrepreneurs enjoy in our society in the path of transforming their potential entrepreneurship into entrepreneurship and business, and what are these freedoms and opportunities. The methodology of the research would be based on content analysis and semi-structured interviews with active entrepreneurs in small and medium-sized enterprises in Tehran, whose process of establishing and expanding their entrepreneurial activity in the last two decades. Finally, our findings through the exploration of the opportunities and refusals of these individuals in the three stages of creating ideas and the desire for entrepreneurship, starting and creating a business, and ultimately business continuity and expansion, illustrate the impact of five sources. The core of the family, educational institution, social norms and beliefs, government and market, and the personality components of the entrepreneur were the key drivers of their freedom and freedom to advance these individuals, from the stage of idea creation to the expansion of their business which are reported in the form of 15 basic themes.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • Human Development
  • Unfreedom
  • Functioning
  • Capability