نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت، دانشگاه پیام نور،تهران، ایران.
2 استادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه کشاورزی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
4 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
این تحقیق با هدف شناسایی و اولویت بندی موانع توسعه کارآفرینی اجتماعی در سمن های استان چهارمحال و بختیاری و بر مبنای روش کیفی صورت گرفته است. بر این اساس نخست با اجرای مصاحبه نیمه ساختار یافته با مدیران سمن های استان، موانع توسعه کارآفرینی اجتماعی شناسایی و در مرحله بعدی به رتبه بندی عوامل احصا شده با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش 74 نفر از مدیران سمن های استان چهارمحال و بختیاری بوده که نمونه تصادفی 20 نفره برای مصاحبه و نمونه 40 نفره تصادفی برای پرسشنامه رتبه بندی از میان آن ها انتخاب گردید. نتایج پژوهش نشان داد که عامل عدم همکاری دولت و ارگان های دولتی در رتبه نخست و عامل عدم آگاهی سمن ها از کارآفرینی اجتماعی در رتبه دوم و عوامل عدم استقبال افراد از طرح های کارآفرینانه و سبک زندگی مردم و مانع ذهنی آن ها در رتبه های بعدی قرار گرفتند. تسهیل ارائه مجوز به فعالیت های کارآفرینانه اجتماعی و حمایت مالی از آن ها، برگزاری کارگاه های آموزشی برای فعالین سازمان های مردم نهاد و نیز فرهنگ سازی در میان مردم برای میل به فعالیت های جمعی توسط رسانه های عمومی از جمله راهکارهای رفع موانع توسعه کارآفرینی اجتماعی در سمن های استان چهارمحال و بختیاری می باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Identifying and ranking barriers to social entrepreneurship development in NGOs in Chaharmahal and Bakhtiari province
نویسندگان [English]
- Vahid Khorshidi 1
- Mehdi Mohammadi 2
- Abolfazl Baghbani Arani 3
- Hossein Sotudeh- Arani 4
1 M.Sc. Student in governmental management, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Assistant Professor, Department of Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
3 Associate Professor, Department of Agriculture Science, Payame Noor University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Governmental Management Dept, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This research was conducted with the aim of identifying and ranking the barriers to the development of social entrepreneurship in the NGOs of Chaharmahal and Bakhtiari provinces and based on a qualitative method. Based on this, first, by conducting a semi-structured interview with the managers of the province's NGOs, the barriers to the development of social entrepreneurship were identified, and in the next step, the factors were ranked using the fuzzy hierarchical analysis method. The statistical population of this research was 74 people from the managers of the NGOs of Chaharmahal and Bakhtiari province, from which a random sample of 20 people was selected for the interview and a random sample of 40 people was selected for the rating questionnaire. The results of the research show that the non-cooperation of the government&government agencies is the first factor, and the non-awareness of NGOs about social entrepreneurship is the second factor, and the factors of people's lack of acceptance of entrepreneurial plans and people's lifestyles and obstacles Mentally, They were ranked next. Facilitating the provision of licenses to social entrepreneurial activities and their financial support, holding training workshops for the activists NGOs, and creating a culture among people for the desire for collective activities through public media, including There are solutions to remove the obstacles to the development of social entrepreneurship in the NGOs of Chaharmahal&Bakhtiari provinces.
کلیدواژهها [English]
- social participation
- NGO
- entrepreneurship
- social capital
- civil society