نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 هیات علمی دانشگاه آراد واحد تهران مرکز
3 دانشجوی کارشناسی ارشدمدیریت دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز
چکیده
این پژوهش به بررسی نظرات اعضای هیأت علمی در رابطه با توسعه کارآفرینی و عوامل مؤثر در این امر در دانشگاه شهید بهشتی به عنوان یکی از دانشگاههای بزرگ و جامع، کشور اختصاص دارد. ماهیت و روش تحقیق در این پژوهش با توجه به اهداف و ماهیت موضوع، توصیفی پیمایشی و نوع آن کاربردی است. ابزار سنجش این پژوهش را یک پرسشنامه 30 سؤالی تشکیل میدهد. این پرسشنامه توسط پژوهشگران تدوین شده است که روایی آن پس از مشورت با استادان و متخصصان امر و حذف و تعدیل سؤالات نامفهوم بدست آمده و اعتبار آن هم به وسیله آلفای کرونباخ با مقدار 0.9 محاسبه شده است. اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی به عنوان جامعه آماری این پژوهش انتخاب شدهاند. برای تجزیه و تحلیل دادهها علاوه بر توصیف دادهها از آزمون آماری موسوم به کای دو و تاو کندال استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان دهنده آن است که عوامل مؤثر در توسعه کارآفرینی دانشگاهی عبارت اند از: ماموریت دانشگاه، نظرات و نگرش اعضای هیأت علمی، سیستم پاداش و جبران فعالیتهای کارآفرینی، برنامه تربیت و آموزش کارآفرینان و روشهای نوآورانه در تدریس.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A Study of University Entrepreneurship From the Perspectives of Faculty Members of Shahid Beheshti University
نویسندگان [English]
- teymoor aghaei 1
- kaveh teymornjad 2
- fatemeh akhavanhezaveh 3
1
2
3
چکیده [English]
The present paper aims to examine the perspectives of faculty members of ShahidBeheshtiUniversity, one of the big universities, on the development of university entrepreneurship and the involving parameters. According to the nature and objectives of the study, it is an applied descriptive-survey research. The measurement tool was a 30-item questionnaire provided by researchers. After consultation with professors and improvement of some vague questions, validity of the measurement tool was calculated to be 0.9, using Cronbach’s Alpha. The statistical population of the study included all faculty members of Shahid Beheshti University. The data was analyzed using both data description method and Kendall’s K2 and taustatistical tests. The results showed that the factors involved inthe development of university entrepreneurship are: University’s mission, faculty members’ perspectives, award and compensation system for entrepreneurial activities, entrepreneurs’ training program, and innovative teaching methods.