نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری جامعه شناسی و استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوج، (نویسنده مسئول).
2 دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه یاسوج.
3 کارشناسی ارشد و دانش آموخته جامعه شناسی دانشگاه یاسوج
چکیده
چکیده
در رویکرد جامعه شناختی، سلامت شامل هر دو بعد عینی و ذهنی است و بر نقش عوامل اجتماعی، به ویژه، سرمایه اجتماعی در حفظ و ارتقای سلامت تأکید میشود. مقاله حاضر بر اساس رویکردهای متأخرتر، رابطه هر دو منبع شناختی و ساختاری سرمایه اجتماعی را با سلامت عینی و ذهنی معلمان بررسی کرده است. رویکرد و روش مورد استفاده کمیو پیمایشی بوده و از ابزار پرسشنامه برای گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، معلمان شاغل در آموزش و پرورش شهر بوشهر در سال تحصیلی 94-1393 بودهاند که 380 نفر از آنان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه لین، به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. برای دستیابی به افراد نمونه، از روش نمونهگیریِ خوشهای چند مرحلهای استفاده شد. بر اساس نتایج تحقیق، 42/78 درصد از پاسخگویان حداقل یکی یا بیشتر از انواع بیماریهای جسمانی را داشتهاند که شایعترین آن، دردهای عضلانی بوده است. همبستگی متغیرهای بعد شناختی (به جز اعتماد به آشنایان شغلی) با این بعد از سلامت منفی و معنیدار بوده است و متغیرهای حمایت اجتماعی و رضایت از زندگی توانستهاند 7 درصد از واریانس آن را تبیین کنند. همبستگی همه ابعاد شناختی سرمایه اجتماعی با احساس سلامت بدنی و کاهش فرسودگی شغلی مثبت و معنیدار بوده است. هیچ یک از انواع مشارکت با هیچ یک از ابعاد سلامت همبستگی معنیداری نداشتهاند (به جز همبستگی مثبت و معنیدار مشارکت مذهبی و فوق برنامه با کاهش فرسودگی شغلی). متغیرهای تحقیق توانستهاند، به ترتیب، 22، 8، و 7 درصد از از واریانس کاهش فرسودگی شغلی، ایفای مؤثر نقشها، و احساس سلامت بدنی را تبیین کنند. میتوان گفت ابعاد عینی و ذهنی سلامت تحت تأثیر متغیرهای یکسانی قرار ندارند؛ همچنین تأثیر بعد شناختی سرمایه اجتماعی بر سلامت، به ویژه بعد ذهنی، بیشتر از از بعد ساختاری آن بوده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Teachers Health Status and Its Relationship with Social Capital: A Case Study of school Teachers in Bushehr(1393-94)
نویسندگان [English]
- aa hh 1
- mm lkh 2
- hh dd 3
چکیده [English]
of its variance. The correlation of all cognitive dimensions of social capital with physical health and burnout has been positive and significant. None of the forms of participation have any meaningful correlation with any of the dimensions of health (except for the positive and significant correlation between religious participation and supra program with decreasing burnout. The variables of the research were able to explain 22, 8, and 7 percent of the variance in the reduction of burnout, effective role of roles, and the sense of physical well-being. It can be said that the objective and subjective dimensions of health are not influenced by the same variables; also, the effect of the cognitive dimension of social capital on health, especially the mental dimension, has been greater than its structural dimension.
Keywords: Social Capital, Health, Teachers, Bushehr
Teachers Health Status and Its Relationship with Social Capital:
A Case Study of school Teachers in Bushehr(1393-94)
Arman Heidari[1] , Maryam Mokhtari[2] , Hamideh Dehghani[3]
Received: 28/10/2015 Accepted: 12/12/2016
Abstract
In the sociological approach, health includes both objective and subjective dimensions and emphasizes the role of social factors, in particular, social capital in maintaining and promoting health. The present paper, based on the more recent approaches, examines the relationship between the two cognitive and structural sources of social capital with the objective and subjective health of teachers. A quantitative Approach a survey method were used and a questionnaire was applied to collect data. The statistical population of the study includes the teachers working in the education system of Bushehr city in the academic year of 2012-2012. 380 of them were selected based on the sample size of the Lane sample. Multi-stage cluster sampling was used to reach the population sample. According to the results of this study, 78.42% of the respondents had at least one or more types of physical illnesses, the most common of which was muscle aches. The correlation of cognitive-dimensional variables (except trust to occupational acquaintances) with this dimension was negative and significant, and the variables of social support and life satisfaction have been able to explain 7%
[1]. Assistant Professor of Sociology at YasoujUniversity, Responsible Author.
armanhedari90@gmail.com
[2]. Associate Professor of Sociology at YasoujUniversity. mmokhtari@yu.ac.ir
[3]. MA in Sociology from Yasouj University. hamideh-dehghani@yahoo.com