نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیارجامعه شناسیدانشگاه علوم انتظامی
چکیده
این مقاله نتیجه تحقیقی در خصوص میزان دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر مقطع متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران است. در این کار علمیبا بهرهگیری از تئوریهای تلفیقی دینداری و احساس امنیت یک فرضیه اصلی و چهار زیرفرضیه تدوین شد که به روش پیمایشی، با پرسشنامه محقق ساخته و با جامعه آماری 400نفر از دانشآموزان که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده بودند مورد آزمون قرار گرفت.
نتایج بدست آمده نشان داد که بین دینداری و احساس امنیت دانشآموزان دختر رابطه معنادار و معکوس وجود دارد؛ یعنی هر چه میزان دینداری دانشآموزان بیشتر، احساس امنیت آنان کمتر است. هر کدام از ابعاد دینداری (مناسکی، تجربی، اعتقادی و پیامدی) نیز با احساس امنیت رابطه معکوس و معنادار داشتند. بطور کلی تمام فرضیات بصورت معکوس تأیید گردیدند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Religiosity and Sense of Security: A Case Study of Female Students in Tehran
نویسنده [English]
- Fareba Shayegan
چکیده [English]
The current paper is a report of a research on the level of religiosity and sense of security among the female high-school and pre-university students in Tehran. In this scientific work, one main hypothesis and four sub-hypotheses were formulated using the integrated theories of religiosity and sense of security. The hypothesis and sub-hypotheses were tested through survey research, using a researcher-made questionnaire. The Statistical population consisted of 400 students who were selected using multistage cluster sampling.
The results indicated that there was a significant inverse relationship between religiosity and sense of security among female students. In other words, the more religious the students were, the less sense of security they had. Moreover, each of the dimensions of religiosity (ritual, experiential, ideological, and consequential) had a significant inverse relationship with the sense of security. In general, all of the hypotheses were confirmed by reverse.
کلیدواژهها [English]
- sense of security
- Female students
- religiosity
- Ritual Dimension of Religiosity
- Experiential Dimension of Religiosity
- Ideological Dimension of Religiosity
- Consequential Dimension of Religiosity