نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیارجامعه شناسی دانشگاه اصفهان
2 استادیارجامعه شناسی دانشگاه گلستان
چکیده
این پژوهش به بررسی رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران و بررسی نقش سرمایة اجتماعی در تبیین رضایت پرداخته است. هدف، تعیین نقش سرمایة اجتماعی در ایجاد رضایت شغلی است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده است. جمعیت آماری این تحقیق شامل کارکنان دفتر تهران شرکت ملی گاز ایران (1000 نفر) میباشد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق تعداد 290 نفر از کارکنان این سازمان میباشد. متغیر مستقل این تحقیق سرمایه اجتماعی و متغیر وابسته آن رضایت شغلی است که نتایج بدست آمده، رابطه معناداری بین آنها را نشان میدهد. بر اساس نتایج به دست آمده مشارکت در تصمیمگیریهای سازمان، هنجارهای رایج، اعتماد و سابقه کار کارکنان، مهمترین متغیرهای تبیینکننده رضایت شغلی کارکنان بودهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Study of The Relationship Between Organizational Social Capital and Job Satisfaction Among the National Iranian Gas Company (NIGC) Employees
نویسندگان [English]
- behjat yazdkhasti 1
- korosh gholamikutnaei 2
1
2
چکیده [English]
The present paper aims to study the status of job satisfaction among the NIGC employees as well as the role of social capital in explaining the satisfaction. The study was a survey research and the data was collected using a questionnaire. The statistical population included all the employees of the NIGC Tehran headquarter (=1000 people), out of which, 290 employees were selected as sample. The independent variable of the study was social capital and the dependent variable was job satisfaction. The results were indicative of a significant relationship between the two variables. Moreover, the most important variables explaining the employees’ status of job satisfaction included participation in organizational decision-makings, prevailing norms, employees’ trust, and working background.
کلیدواژهها [English]
- Social Capital
- Job Satisfaction
- Trust
- Participation
- Network
- norm