فاطمه ابوترابی زارچی؛ اصغر میرفردی؛ آرمان حیدری
چکیده
چکیده این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین جامعهپذیری اقتصادی و فرهنگ اقتصادی در بین شهروندان یزدی بالای 18 سال به روش پیمایش انجام گرفت. تعداد 383 نفر بر اساس فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشهای گزینش شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از اعتبار صوری برای ارزیابی اعتبار ابزار پژوهش و از ضریب آلفای کرونباخ ...
بیشتر
چکیده این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین جامعهپذیری اقتصادی و فرهنگ اقتصادی در بین شهروندان یزدی بالای 18 سال به روش پیمایش انجام گرفت. تعداد 383 نفر بر اساس فرمول کوکران به شیوه نمونه گیری خوشهای گزینش شدند. از پرسشنامه محقق ساخته جهت سنجش متغیرهای پژوهش استفاده شد. از اعتبار صوری برای ارزیابی اعتبار ابزار پژوهش و از ضریب آلفای کرونباخ برای سنجش پایایی آن استفاده شد که برای متغیرهای نگرش اقتصادی و رفتار اقتصادی به ترتیب برابر با 628/0 و 713/0 بود. دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که 70 درصد از شهروندان یزدی دارای فرهنگ اقتصادی مولد و تنها 30 درصد از آنها دارای فرهنگ اقتصادی غیرمولد بودند. همچنین رفتارهای اقتصادی با همه انواع جامعهپذیری (جامعهپذیری از طریق خانواده، جامعهپذیری از طریق دوستان و آشنایان، جامعهپذیری از طریق نظام آموزشی و جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی) رابطه مثبت معناداری داشت. اما بین نگرشهای اقتصادی و انواع مختلف جامعهپذیری رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین دانش اقتصادی تنها با جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی رابطه مثبت معنادار داشت و بین فرهنگ اقتصادی و انواع جامعهپذیری رابطه مثبت معنادار وجود داشت. همچنین نتایج حاصل از رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای جامعهپذیری از طریق خانواده و جامعهپذیری از طریق رسانههای جمعی قادر به تبیین 7/6 درصد از واریانس متغیر فرهنگ اقتصادی بودند.