نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان استان تهران

چکیده

این مقاله، به‌منظور تحلیل تمایل نخبگان جوان نسبت به انتظام اجتماعی و رعایت نظم، مبتنی بر رعایت قانون طلایی تنظیم شده است. رویکرد اصلی در این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ زیرا در آن، به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریه‌های تربیتی و اخلاقی پرداخته و از تقلیل‌گرایی مرسوم اجتناب شده است. مطالعه‌ی مزبور از نوع شبه‌طولی در سه سال 1391، 1395 و 1398 است؛ و روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی می‌باشد. نمونه‌ی تحقیق، بنا به امکان دسترسی، شامل جوانان نخبه‌ی محصل در سمپاد استان تهران است. نتایج نشان می‌دهد که تمایل نخبگان جوان نسبت به رعایت اخلاق و ملاحظات اجتماعی در سه سال گذشته به‌طور معنادار افزایش یافته است. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه با شش مدل متفاوت حاکی از آن است که فضای عام‌گرا، هم‌چون هویت ملی و تعهد عامگرا در تقویت تمایل نخبگان جوان نسبت به رعایت ملاحظات اجتماعی بسیار مهم می‌باشند. مدل‌ها، برجستگیِ نقش مدرسه را در این امر نشان می‎‌دهند و حاکی از آنند که فارغ از تدوین برنامه‌های تربیتی برای تقویت عام‌گرایی، پرورش اخلاقی نخبگان میسر است. نتایج کمی و کیفی تحقیق تأکید بر آن دارند که تمایل اخلاقی نخبگان جوان، فارغ از تأثیر شرایط تربیتی که در مدل‌ها منعکس شده‌ است؛ بسیار بحرانی است؛ و محتاج توجه ویژه از جانب متولیان امر است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Experimental analysis of young elites' tendency to social order: with emphasis on ethics and social considerations based on the golden rule

نویسنده [English]

  • Vahid naghdi dorbati

چکیده [English]

This article is intended to analyze the attitude of young elites towards social order and order, based on the observance of the golden rule. The main approach in this article is the integrated and multidimensional theory of social order; Because it deals with the in-depth communication of the central points of educational and moral theories and avoids conventional reductionism. The study is quasi-longitudinal in three years; And the method of conducting research, according to the facilities and nature of the research, is the integrated field method. The research sample, according to accessibility, includes elite elite youth in SAMPAD. These results show that the tendency of young elites to observe ethics and social considerations has increased significantly over the past three years. The results of multivariate regression analysis with six different models suggest that populist space, as well as national identity and populist commitment, are very important in strengthening the desire of young elites to observe social considerations. Models point to the role of the school in this, and argue that, regardless of the development of educational programs to strengthen populism, the moral upbringing of the elite is possible. Quantitative and qualitative research results emphasize that the moral inclination of young elites, regardless of the impact of educational conditions reflected in the models; It's very critical; And it needs special attention from those in charge.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Golden Law"
  • "Social Considerations"
  • "Moral Conscience"
  • "Pluralism"
  •  

    • توگندهت، ارنست. (1387)، گفت و گوهایی در بارۀ رفتار اخلاقی، ترجمه: احمدعلی حیدری و ریحانه حیدری، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول.
    • چلبی، مسعود. (1375)، جامعه‌شناسی نظم: تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشرنی، چاپ اول.
    • چلبی، مسعود. (1385 الف)، «مطالعۀ پیمایشی اخلاق کار در سه شهر ایران»، در چلبی، مسعود، تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشر نی، چاپ اول.
    • چلبی، مسعود. (1385 ب)، «تعهد کار»، در چلبی، مسعود، تحلیل اجتماعی در فضای کنش، تهران: نشر نی، چاپ اول.
    • خامنه‌ای، سیدعلی. (1397)، بیانیه گام دوم خطاب به ملّت ایران؛ به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، تهران: انتشارات انقلاب اسلامی.
    • خنیفر، حسین؛ رحمتی، محمدحسین و رستمی‌پور، علی. (1397)، مبانی تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش؛ مبتنی بر دیدگاه حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری حضرت آیة‌الله خامنیه‌ای (مدظله العالی) و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت ایران، تهران: انشارات نورالثقلین.
    • رفیع‌پور، فرامرز. (1378)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی؛ پژوهشی در زمینۀ پتانسیل آنومی در شهر تهران، تهران: انتشارات سروش.
    • رفیع‌پور، فرامرز. (1381)، موانع رشد علمی ایران و راه حل‌های آن، تهران: شرکت سهامی انتشار.
    • سنایی، ملیحه. (1395)، بررسی شرایط جامعه‌پذیری اجتماعی نخبگان علمی؛ با تأکید بر نقش مدرسه (مقایسه مراکز پرورش استعدادهای درخشان و مدارس عادی)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.
    • نقدی، وحید؛ سیدمیرزایی، سیدمحمد و خدایی، ابراهیم. (1391)، «بررسی انحرافات جنسی جوانان (موردپژوهی در غرب تهران)»، فصلنامه علمی- پژوهشی انتظام اجتماعی، دانشکده علوم انتظامی، شماره بهار.
    • نقدی، وحید. (1391 الف)، بررسی جامعه‌شناختی تربیت اخلاقی در آموزش و پرورش ایران: با تأکید بر هنجارهای انصاف و صداقت، پایان‌نامه دکتری، گروه علوم اجتماعی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید بهشتی.
    • نقدی، وحید. (1391 ب)، «بررسی تأثیر هنجارهای اخلاقی و تربیتی بر خشونت جوانان»، فصلنامه علمی- پژوهشی انتظام اجتماعی، دانشکده علوم انتظامی، شماره پاییز.
    • نقدی، وحید و تولایی، نوین. (1392)، «بررسی جامعه‌شناختی رعایت هنجار اخلاقی صداقت در جوانان: با تأکید بر روش‌های تربیتی خانواده و مدرسه»، فصلنامه علمی- پژوهشی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه تربیت معلم، دوره چهارم، شماره 2.
    • نقدی، وحید و تولایی، نوین. (1393)، «عوامل اجتماعی مؤثر بر پرورش اخلاقی جوانان نسبت به رعایت انصاف، به‌عنوان هنجار اخلاقی صدرنشین»، فصلنامه علمی- پژوهشی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه خوارزمی، دوره پنجم، شماره 2.
    • نقدی، وحید. (1395)، «تحلیل تجربی اخلاق عملی با تأکید بر تعهد تعمیم‌یافته به‌مثابه وجه عملی اخلاق اجتماعی»، دوفصلنامه علمی- پژوهشی تحلیل اجتماعی، دانشگاه شهید بهشتی، شماره 4/
    • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. (1394)، برنامه درسی دوره: کارشناسی پیوسته رشته آموزش علوم اجتماعی (خاص دانشگاه فرهنگیان)، گروه برنامه‌ریزی تربیت معلم.
    • هولمز، رابرت آل. (1385)، مبانی فلسفه اخلاق، ترجمه: مسعود علیا، تهران: انتشارات ققنوس، ویراست سوم.

     

    • Acevedo, Gabriel A. (2005). "Turning Anomie on its Head: Fatalism as Durkheim’s Concealed and Multidimensional Alienation Theory", Sociological Theory, 23(3), 75-87.
    • Bayles, Michael D. (1990). Procedural Justice: Allocating to Individuals, Published by Springer.
    • Berk, Bernard B. (2006). "Macro-Micro Relationships in Durkheim’s Analysis of Egoistic Suicide", Sociological Theory, 24(3), 58- 72.
    • Bishop, F. Michler. (2012). "Helping Couples Deal with Addictions", in Vernon Ann, Cognitive and Rational- Emotive Behavior Therapy with Couples; Theory and Practice, Springer Science+Business Media New York, 169-190.
    • Bockel, Alicia. (2015). The Golden Rule in Sports: Investing in the Conditions of Cooperation for a Mutual Advantage in Sports Competitions, published by VS Verlag für Sozialwissenschaften.
    • Boni, Bill. (2002). "The Golden Rule?", Elsevier Science, 2002(1), 18-19.
    • Bulmer, Martin. (2010). "Challenges for Social Measurement", in Martin Bulmer and Julie Gibbs and Laura Hyman, Social Measurement through Social Survey: An Applied Approach, MPG books Group, UK, 215-227.
    • Burton, Brian K. and Michael Goldsby. (2005). "The Golden Rule and Business Ethics: An Examination", Springer, 56(4), 371-383.
    • Bruton, Samuel V. (2004) "Teaching the Golden Rule", Springer, 49(2), 179-187.
    • Carr, David and Jan Steutel. (2005). "The Virtue Approach to Moral Education; pointers, problems and prospects", in Carr, David and Jan Steutel, Virtue Ethics and Moral Education, Published in Taylor&Francis, 246-261.
    • Carr, Jon C. and Brian T. Gregory and Stanley Harris. (2010). "Work Status Congruence’s Relation to Employee Attitudes and Behaviors: The Moderating Role of Procedural Justice", Journal of Business and Psychology, 25(4), 583-592.
    • Coser, Lewis A. (1971). Masters of Sociological Thought; Ideas in Historical and Social Context, Harcourt Brace Jovanovich, Inc.
    • Croix, David de la; Gregory Ponthiere. (2010). "On the Golden Rule of capital accumulation under endogenous longevity", Elsevier Science, 59(2), 227-238.
    • Dai, Mengyan and James Frank and Ivan Sun. (2011). "Procedural justice during police-citizen encounters: The effects of process-based policing on citizen compliance and demeanor", Journal of Criminal Justice, 39(2), 159-168.
    • Darwall, Stephen. (2006). "Morality and Practical Reason: A Kantian Approach", in Copp, David, The Oxford Handbook of Ethical Theory. Oxford University Press, Inc, 75-83.
    • Deflem, Mathieu. (2006). Sociological Theory and Criminological Research: Views From Europe and the United States; Sociology of Crime, Law and Deviance, Volume 7, JAI Press is an imprint of Elsevier.
    • Deleuze, Gilles. (1984). Kant's Critical Philosophy: The Doctrine of the Faculties, Translated by Hugh Tomlinson and Barbara Habberjam. Biddies Ltd, Guildford and King's Lynn.
    • DiCristina, Bruce and Martin Gottschalk. (2007). "The Violence of Persuasive Argument: Using Durkheim to Outline a Latent Barrier to a Nonviolent Criminology", Springer Science + Business, (16), 7–38.
    • Dingley, James. (2015). Durkheim and National Identity in Ireland Applying the Sociology of Knowledge and Religion, published by Palgrave Macmillan.
    • Donder, J.H.M. (1985). "The golden rule of accumulation and the open economy", Springer, 133(4), 545—557.
    • Galon, Patricia A. and N. Margaret Wineman. (2010). "Coercion and Procedural Justice in Psychiatric Care: State of the Science and Implications for Nursing", Archives of Psychiatric Nursing, 24(5), 307-316.
    • Harvey, Steve and Victor Y. Haines. (2005). "Employer Treatment of Employees during a Community Crisis: The Role of Procedural and Distributive Justice", Journal of Business and Psychology, 20(1), 53-68.
    • Hill, Jr., Thomas E. (2006). "Kantian Normative Ethics", in Copp, David. The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford University Press, Inc, 480-514.
    • Hitlin, Steven. (2008). Moral Selves, Evil Selves: The Social Psychology of Conscience, published by Palgrave Macmillan.
    • Howard, Jason J. (2014). Conscience in Moral Life: Rethinking How Our Convictions Structure Self and Society, Published by Rowman & Littlefield International, Ltd.
    • Fischer, John Martin. (2006). "FreeWill and Responsibility" in Copp, David, The Oxford Handbook of Ethical Theory, Oxford University Press, Inc, 321- 355.
    • Friend, Louanne. (2012). "Ethical Decision Making in the Emergency Department: The Golden Rule", Journal of Emergency Nursing, 38(5), 251-253.
    • Gangas, Spiros. (2011). Values, Knowledge and Solidarity: Neglected Convergences between Émile Durkheim and Max Scheler, Springer Science+Business, (34), 353-371.
    • Gensler, Harry J. (2013). Ethics and the Golden Rule, published by Routledge.
    • Gehrels, Franz. (2012). "Optimizing International Investment and Trade Under Golden Rule Conditions", Atlantic Economic Journal, 40(2), 127-131.
    • Gonzalez, Celia M. and Tom R. Tyler. (2017). "Why Do People Care about Procedural Fairness? The Importance of Membership Monitiring", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 91-110.
    • Hegtvedt, Karen A. (2017). "The Talk of Negotiators: Shaping the Fairness of the Process and Outcome", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 159-182.
    • Janssen, Jana and Patrick A. Müller and Rainer Greifeneder. (2011). "Cognitive processes in procedural justice judgments: The role of ease-of-retrieval, uncertainty, and experience", Journal of Organizational Behavior, 32(5), 726-750.
    • Kant, Emmanuel. (2002a). Critique of the Power of Judgment, Edited by Paul Guyer, Translated by Eric Matthews, First poblished, Cambridge University Press.
    • Kant, Emmanuel. (2002b). Theoretical Philosophy after 1781, Edited by Henry Allison and Peter Heath, Translated by Gary Hatfirld and Michael Fridman Henry Allison and Peter Heath, First published, Cambridge University Press.
    • Kenny, Robert Wade. (2010). "Beyond the Elementary Forms of Moral Life: Reflexivity and Rationality in Durkheim’s Moral Theory", Sociological Theory, 28(2), 215-245.
    • Kimberly M. Ellis; Taco H. Reus; Bruce T. Lamont. (2009). "Erratum: The effects of procedural and informational justice in the integration of related acquisitions", Strategic Management Journal, 30(2), 749-758.
    • Lemert, Charls. (2003). "Schools and Scholars; Durkheim’s Ghosts", Journal of Historical Sociology, 16(3), 303-320.
    • Lengfeld, Holger. (2017). "Subjective Impartiality: Justice Judgments between Morality and Self-Interest", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 207-224.
    • Martin, Jennifer L. (2011). Women as Leaders in Education: Succeeding Despite Inequity, Discrimination, and Other Challenges, Vol.1, Women's Leadership in Higher Education, published by Praeger.
    • Mau, Steffen and Sonja Wrobel. (2017). "Just Solidarity: How Justice Conditions Intergenerational Solidarity", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 67-87.
    • McCormic, Patrick. (2003). "Whose Justice? An Examination of Nine Models of Justice", Social Thought, 22(2), 7-25.
    • Modde, Jaqueline and Riël Vermunt. (2017). "The Effects of Procedural Unfairness on Norm-Violating Behavior", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 111- 124.
    • Mullen, Elizabeth. (2017). "The Realationship between Affect and Perceptions of Fairness", in Törnblom, Kjell and Riël Vermunt (Edt), Distributive and Procedural Justice, Published by Ashgate, 15-38.
    • Noddings, Nel. (2008). "Caring and Moral Education", in Nucci, P. Larry& Narvaez Darcia, Handbook of Moral Character Education, First published by Rutledge, 161-174.
    • Opotow, Susan and Janet Gerson and Sarah Woodside. (2005). "From Moral Exclusion to Inclusion: Theory for Teaching Peace", Theory Into Practice, 44(4), 303-318.
    • Posthuma, Richard A. and Carl P. Maertz Jr. and James B. Dworkin. (2007). "Procedural justice's relationship with turnover: explaining past inconsistent findings", Journal of Organizational Behavior, 28(4), 381-398.
    • Prus, Robert. (2011). "Examining Community Life “in the Making”: Emile Durkheim’s Moral Education", The American Sociologist, 42(1), 56-111.
    • Reinikainen, Jouni. (2005). "The Golden Rule and the Requirement of Universalizability", Springer, 39(2), 155—168.
    • Restubog, Simon Lloyd D. and Prashant Bordia and Sarbari Bordia. (2009). "The Interactive Effects of Procedural Justice and Equity Sensitivity in Predicting Responses to Psychological Contract Breach: An Interactionist Perspective", Journal of Business and Psychology, 24(2), 165-178.
    • Schulman, Lee. S. (1986). "Paradigms and research programs in the study of teaching: A contemporary perspective", In Wittrock, Merlin C., Handbook of research on teaching, Third Edition, A Project of the American Educational Research Association, Macmilan Publishing Company, 3-36.
    • Shermer, Michael. (2005). The Science of Good and Evil: Why People Cheat, Gossip, Care, Share, and Follow the Golden Rule, Published by Holt Paperbacks.
    • Smith, Kenneth (2014) Émile Durkheim and the Collective Consciousness of Society: A Study in Criminology, This edition first published in UK and USA by ANTHEM Press.
    • Sorabji, Richard (2014) Moral Conscience through the Ages: Fifth Century BCE to the Present, Published to Oxford Scholarship Online.
    • Talbot, Marianne. (2005). "Against Relativism", in Halstead, J. Mark and Terence H. McLaughlin, Education in morality, Published in the Taylor& Francis e-Library, 13(4), 205-216.
    • Taylor, Robert S. (2011). Reconstructing Rawls: The Kantian Foundation of Justice As Fairness, The Pennsylvania State University
    • Throop, Elizabeth A. (2009) Psychotherapy, American Culture, and Social Policy: Immoral Individualism, Palgrave Macmillan US.
    • Uslaner, Eric M. (2002a). "Trust and Civic Engagement in East and West", in Badescu, Gabriel and Eric Uslaner, Social Capital and the Transition to Democracy, Routledge Taylor & Francis Group, 12-21.
    • Uslaner, Eric M. (2002b). "Religion and Civic Engagement in Canada and the United States", Journal for the Scientific Study of Religion, 41(2), 239- 254.
    • Uslaner, Eric M. (2012). Segregation and Mistrust: Diversity, Isolation, and Cohesion, Cambridge University
    • Uslaner, Eric M. (2013). "Trust and corruption revisited: how and why trust and corruption shape each other", Springer Science+Business Media, (47), 3603–3608.
    • Uslaner, Eric M. (2017). The Historical Roots of Corruption: Mass Education, Economic Inequality, and State Capacity, Cambridge University Press.
    • Willaschek, Marcus. (2009). "Right and Coercion: Can Kant's Conception of Right be Derived from his Moral Theory?", in Marcus Willaschek, International Journal of Philosophical Studies, 17(1), 49-70.
    • Wren, Thomas. (2008). "Philosophical Mooring", in Nucci, Larry p. and Darcia Narvaez, Handbook of Moral and Character Education, Published by Routledge, 11-29.