نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد
2 دانشگاه یزد-دانشکده علوم اجتماعی
چکیده
بحرانها یکی از مهم ترین نیروهای بازاندیشی، و عاملی برای تغییر در آگاهی و کنش انسانها و جوامع است. شیوع جهانی ویروس کووید 19 (کرونا) منجر به بحرانی جهانی و چالش کشیدن بسیاری از باورها و پیش فرضها و در نتیجه بازاندیشی در ابعادی از زندگی فردی و اجتماعی شده است. هدف ما در این پژوهش کیفی، کشف تجربه جوانان از بازاندیشی در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا است. پژوهش را در رویکرد برساختگرا و با روش تحقیق کیفی بنیانی اجرا کردیم. با روش نمونه گیری هدفمند(حداکثر تنوع و در دسترس) با تعداد 24 نفر مشارکت کننده مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام دادیم. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از روش کدگذاری نظری استفاده شد. در فرایند تحلیل داده ها 7 مقوله اصلی ساختیم که عبارتند از: مرکزیت سلامت، بازیابی خود، اقبال به علم و فناوری، گرایش به فضای مجازی، بازیابی تعاملات شخصی، دلبستن به خانه و ناامنی وجودی. با جمع بندی مقوله های اصلی و مبتنی بر برداشت جوانان مشارکت کننده در زمینه کرونا و تغییرات ناشی از آن، ارتقای آگاهی وجودی به عنوان مقوله نهایی در نظر گرفتیم. براساس این مقئله ها و جمع بندی نهایی، می توان گفت بحران شکل گرفته بر اثر پاندمی کرونا، ما انسانها را از نقاط ضعف مشترک آگاه تر کرده است و تأمل و تجدیدنظر در خود و روابطمان را دامن زده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Existential Awareness: Experience of Reflexivity Under Corona Virus Pandemic
نویسندگان [English]
- Hossein Afrasiabi 1
- maryam baharluoei 2
1 Department of Social Sciences, Yazd University
2 yazd university
چکیده [English]
Crises are important force for human and societies reflexivity and change. Corona virus(Covid19) challenge for our beliefs and assumptions, leaded to reflexivity about personal and social life. Our aim of this qualitative research was to understand youth people experiences and interpretations about reflexivity under corona virus conditions. We carried out the research in a constructive approach by basic(generic) qualitative research method. 24 youth man and woman selected by purposefully (accidental and snowball sampling method) and participated in semi-structured interview. After transcribing the interviews, theoretical coding used for data analysis and 7 main categories emerged. The main categories included, centrality of health, self-restoring, trust to science and technology, tendency to virtual space, reconstruction of personal relationships, attachment to home and existential insecurity. Finally, existential awareness constructed as core category.The main categories included, centrality of health, self-restoring, trust to science and technology, tendency to virtual space, reconstruction of personal relationships, attachment to home and existential insecurity. Finally, existential awareness constructed as core category.
کلیدواژهها [English]
- Corona virus
- COVID19
- Reflexivity
- Crisis
- Change
- افراسیابی، حسین و خرم پور، یاسین. (1394)، "مطالعه بازاندیشی اجتماعی در میان جوانان شهر یزد"، جامعه شناسی کاربردی، شماره 59: 23-38.
- آقاجانی، زهرا؛ جهانگیری، جهانگیر و لهسایی زاده، عبدالعلی. (1396)، "فرایند برساخت هویت زنان در جریان طلاق: بازاندیشی در تقدس خانواده و قبح طلاق (مطالعه موردی: دانشجویان زن رشتههای علوم اجتماعی دانشگاههای تهران)"، فصلنامه توسعه اجتماعی، سال یازدهم، شماره 3: 166-129.
- بک، اولریش. (1388)، جامعه در مخاطره جهانی، ترجمه: محمدرضا مهدیزاده، تهران: انتشارات کویر.
- جلایی پور، حمیدرضا و گرامیان نیک، محمد. (1390)، "نگاهی به مدرنیته در ایران از دریچه روابط شخصی؛ ارزیابی مفهوم رابطه ناب گیدنز"، مجله علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، سال هشتم، شماره 1: 53-19.
- حسینی، سیده مریم؛ حقیقتیان، منصور و جهانبخش، اسماعیل. (1398)، "رابطه چندگانه شدن زیست جهانهای اجتماعی با بازاندیشی هویت فرهنگی زنان و دختران"، فصلنامه زن و جامعه، شماره 38: 216-195.
- دیویس، مارک و لوهم، دوینا. (1399)، پاندمی، مردم و روایت، ترجمه: اسماعیل یزدان پور، تهران: موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری.
- سهراب زاده، مهران؛ شعاع، صدیقه؛ نیازی، محسن و موحد مجد، مجید. (1398)، "بازاندیشی نقشهای جنسیتی زنانه و تعیین کنندههای فرهنگی و اجتماعی مرتبط با آن (مورد مطالعه: زنان متأهل شهر شیراز)"، فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده، شماره 49: 111-87.
- سیدمن، استیون. (1386)، کشاکش آراء در جامعه شناسی، ترجمه: هادی جلیلی، تهران: نشر نی.
- کریمی منجرموئی، یزدان و فرهمند، مهناز. (1396)، " بررسی رابطه بین فناوریهای نوین ارتباطی و بازاندیشی هویت دینی جوانان شهر تهران"، فصلنامه توسعه اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 1: 80-59.
- کلنر، هانسفرید؛ برگر، پیتر و برگر، بریجیت. (1381)، ذهن بیخانمان (نوسازی و آگاهی)، ترجمه: محسن ساوجی، تهران: نشر نی.
- کیانی، مژده و نجفی، سیامک. (1397)، "اعتماد اجتماعی و هویت اجتماعی؛ بازاندیشی در هویت اجتماعی زنان تحصیلکرده مورد مطالعه دانشگاه تبریز"، فصلنامه زن و جامعه، سال نهم، شماره 2: 294-275.
- گیدنز، آنتونی. (1377)، جامعه شناسی، ترجمه: منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
- گیدنز، آنتونی. (1387)، تجدد و تشخص جامعه و هویت شخصی در عصر جدید، ترجمه: ناصر توفیقیان، تهران: نشر نی.
- Anderson M., Heesterbeek H., Klinkenberg D., Déirdre Hollingsworth T. (2020). How will countrybased mitigation measures influence the course of the COVID-19 epidemic?, The Lancet. DOI: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30567-5.
- Armstrong M. (2020). COVID-19 Cases per Million Inhabitants: a Comparison, Statista, https://www.statista.com/chart/21176/covid-19-infection-density-in-countries-most-totalcases/
- Chinese Center for Disease Control and Prevention (2020). The Epidemiological Characteristics of an Outbreak of 2019 Novel Coronavirus Diseases (COVID-19).
http://weekly.chinacdc.cn/en/article/id/e53946e2-c6c4-41e9-9a9bfea8db1a8f51
- Crossley, N. (2005). “Mapping Reflexive Body Technique: on Body Modification and Maintenance”, Body & Society, 11(1), 1-35.
- Dahly D., Gates S. & Morris T. (2020). “Statistical review of Hydroxychloroquine and azithromycin as a treatment of COVID-19: results of an open-label non-randomized clinical trial”, DOI:10.5281/zenodo.3724167.
- Dong E., Du H. & Gardner L. (2020). “An interactive web-based dashboard to track COVID-19 in real time”, The Lancet, DOI: https://doi.org/10.1016/S1473-3099(20)30120-1
- Kahlke, R. M. (2014). “Generic Qualitative approaches: pitfalls and benefits of methodological mixology”, International Journal of Qualitative Methods, 13, 37-52.
- Longman, L. (2003). “Culture, Identity and Hegemony: The Body in a Global Age”, Current Sociology, 51(3-4), 223–247.
- Merriam, S. B. (2009). Qualitative research: A guide to design and implementation. San Francisco, CA: Jossey-Bas
- McKibbin W.J., Roshen F. (2020). “The Global Macroeconomic Impacts of COVID-19: Seven Scenario”s, CAMA Working Paper No. 19/2020, 45.
- Percy, W. , Kostere, K., & Kostere, S. (2015). “Generic Qualitative Research in Psychology”, The Qualitative Report, 20(2), 76-85.
- Sun N., Wei L., Shi S., Jiao D., Song R., Ma L., Wang H., Wang C., Wang Z., You Y., Liu S. & Wang H. (2020). “A qualitative study on the psychological experience of caregivers of COVID-19 patients”, American Journal of Infection Control, 48, 592-598.
- Wetter, Erik, Rosengren, Sara, & Törn, Fredrik. (2020). “Private Sector Data for Understanding Public Behaviors in Crisis: The Case of COVID-19 in Swede”, SSE Working Paper Series in Business Administration,Stockholm School of Economics.
- Will, C. (2020). “And Breathe…? The Sociology of health and illness in Covid19 time”, Sociology of Health & Illness, 42(5), 967-971.
- Zhu N., Zhang D., Wang W., Li X.,, Yang B., Song J., Zhao X., Huang B., Shi W., Lu R., Niu P., Zhan F., Ma X., Wang D., Xu W., Wu G., Gao G.F., Tan W. (2020). “China Novel Coronavirus Investigating and Research Team, A Novel Coronavirus from Patients with Pneumonia in China”, New England Journal of Medicine, 382(8), 727–733.