نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

2 مربی حسابداری دانشگاه پیام نور،تهران ،ایران

3 مدرس ریاضی دانشگاه پیام نور،تهران،ایران

4 دانش‌آموخته کارشناسی مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور ،تهران،ایران

چکیده

این مطالعه در بازه زمانی سه ماهه در بین شهروندان کاشانی 18 سال به بالا انجام‌گرفته است، جامعه نمونه شامل 206 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج نشان میدهد که باوجود تفاوت در میزان استفاده از شبکه ملی خبر و شبکه‌های مجازی بومی، این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست (05/0p>). لذا مخاطبان جهت کسب اطلاعات و اخبار تقریباً از هر دو نوع رسانه استفاده می‌کنند. همچنین بین میزان اعتماد به شبکه ملی خبر و شبکه‌های مجازی بومی از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0p <). بدین ترتیب مخاطبان جهت کسب اطلاعات خبری به رسانه‌های مجازی بومی بیشتر اعتماد دارند. در بررسی عوامل دموگرافیک نتایج نشان می‌دهد که میزان استفاده از شبکه‌های مجازی بومی بین مخاطبان مرد و زن از نظر آماری تفاوت معناداری دارد (05/0p < ). بدین ترتیب میزان استفاده مخاطبان زن از شبکه‌های مجازی بومی نسبت به مخاطبان مرد بیشتر است. همچنین بین میزان استفاده و اعتماد به شبکه ملی خبر و شبکه‌های مجازی بومی و مخاطبان با تحصیلات مختلف تفاوت معناداری از نظر آماری وجود دارد (05/0p <). نتایج آزمون تعقیب توکی نشان می‌دهد مخاطبان با تحصیلات فوق‌لیسانس و بالاتر باوجود استفاده بیشتر از شبکه ملی خبر، نسبت به شبکه‌های مجازی بومی اعتماد بیشتری دارند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Confidence assessment of local news network and virtual networks regarding the dissemination of corona news among Kashani citizens in 1399

نویسندگان [English]

  • javad shekarriz 1
  • Shapour Salavati 2
  • Tayebeh Moqadasi Nia 3
  • zohreh rafezi 4

1 Faculty Member of Management Department, Payame Noor University.Tehran.Iran.

2 Faculty member of Payame Noor Aran and Bidgol University

3 Adjunct Professor,MSc. in Applied Mathematics, Faculty of Mathematics, University of Qom,

4 Bachelor of Science in Public Administration, Faculty of Management, Payame Noor University, Aran Bidgol, Kashan

چکیده [English]

This study was conducted in a quarterly period among Kashani citizens aged 18 years and older, the sample population includes 206 people. Data collection tool is a researcher-made questionnaire. The results show that despite the difference in the use of national news network and local virtual networks, this difference is not statistically significant (p> 0.05). Therefore, the audience uses almost both types of media to obtain information and news. Also, there is a statistically significant difference between the level of trust in the national news network and local virtual networks (p <0.05). In this way, the audience has more confidence in local virtual media to obtain news information. In the study of demographic factors, the results show that the use of native virtual networks is statistically significantly different between male and female audiences (p <0.05). Thus, the female audience uses more native virtual networks than the male audience. Also, there is a statistically significant difference between the level of use and trust in the national news network and local virtual networks and audiences with different education (p <0.05). The results of Tukey's follow-up test show that audiences with postgraduate and higher education are more confident than native virtual networks, despite using the national news network more.

کلیدواژه‌ها [English]

  • News
  • trust
  • social trust
  • media
  • mass media
  • indigenous social networks
  • امام‌جمعه زاده، سید جواد؛ صادقی نقد علی، زهرا؛ محمود اوغلی، رضا و رهبر قاضی، محمود رضا. (۱۳۹3)، «تحلیل رابطه بین مصرف رسانه‌ای و میزان اعتماد اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان»، مجله جامعه‌شناسی کاربردی سال بیست و پنجم، شماره 2: 15-32.
  • امیری، مجتبی و نوری مرادآبادی، یونس. (1391)، «بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانه ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاه‌های تهران به شبکه‌های اجتماعی مجازی»، مجله مطالعات بین‌رشته‌ای در رسانه و فرهنگ رسانه و فرهنگ، سال دوم، شماره 2: 39-63.
  • آذرشین، سید امیر؛ تاجیک اسماعیلی، سمیه؛ خرازی، زهرا و وندی آذر، محمد. (۱۳۹۷)، «بررسی ارتباط بین رسانه و استفاده از رسانه ملی و باورپذیری شایع به شبکه‌های موبایلی در بین مردم شهر اهواز»، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال دوازدهم، شماره 1: ۳23-۳46.
  • بهار رزمان، علی. (۱۳۹۷)، «رسانه‌ها و جرم»، فصلنامه حقوقی قانون یار، سال دوم، شماره 5: ۱01-118.
  • جعفری، صابر. (1398)، «اعتماد و رسانه: عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه‌های خبری برون‌مرزی BBC و VOA فارسی با رویکرد تطبیقی موردمطالعه: شهروندان شهر تبریز»، مجله مطالعات رسانه‌ای، سال چهاردهم، شماره 1: 71-86.
  • جوادی بورا، علی و هاشم نژاد ابرسی، فاطمه. (1396)، «بررسی تأثیر میزان استفاده از رسانه‌های جمعی بر میزان اعتماد اجتماعی دانشجویان دانشگاه آزاد قائم‌شهر»، دو فصلنامه مشارکت و توسعه اجتماعی، سال سوم، شماره 5: 111-126.
  • حیدرآبادی، ابوالقاسم و صالح‌آبادی، ابراهیم. (1391)، «نوع شناسی اعتماد اجتماعی و عوامل مؤثر بر آن در مطالعات توسعه اجتماعی شهر ساری»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، سال چهارم، شماره 3: 115-۱29.
  • حیدری، آرمان و دهقانی، عبدالرحیم. (1394)، «بررسی تأثیر میزان استفاده از انواع رسانه‌ها بر سرمایه اجتماعی (موردمطالعه: جوانان 29-15 ساله ساکن شهر شیراز)»، مجله راهبرد اجتماعی فرهنگی، سال چهارم، شماره 14: 29-56.
  • خجسته، حسن. (1384)، «بحران بلایای طبیعی و نقش ویژه رادیو در کنترل آن»، پژوهش‌های ارتباطی، سال دوازدهم، شماره 42 - 43: 7-26.
  • رئیسی نافچی، ابوالقاسم؛ دانایی، ابوالفضل؛ تقی زاده شیاده، سیده نسرین؛ حائری مهریزی، علی‌اصغر؛ صدیقی، لیلا؛ رستمی، راحله و طاووسی، محمود. (۱۳۹۷)، «مقایسه میزان اعتماد شهروندان تهرانی به پیام‌های سلامت در رسانه ملی و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان: یک مطالعه جمعیتی در تهران»، مجله پایش، سال هفدهم، شماره 3: 297-306.
  • ساروخانی، باقر و عبدالمالکی، جعفر. (۱۳۹۰)، «بررسی میزان اعتماد مردم سنندج نسبت به منابع خبری رسانه‌های جمعی»، مجله مطالعات میان فرهنگی، سال ششم، شماره ۱۴: 1-33.
  • ساروخانی، باقر. (1394)، «رسانه‌ها و اعتماد اجتماعی»، مجله رسانه دیداری و شنیداری، سال یازدهم، شماره 27: 9-32.
  • شربتیان، محمدحسن. (1391)، «تأملی بر پیوند معنایی مؤلفه‌های سـرمایه اجتماعی و میـزان بهره‌مندی از سـلامت اجتماعی در بین دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد»، فصلنامه جامعه‌شناسی مطالعات جوانان، سال دوم، شماره 5: 149 -174.
  • صابری، ندا؛ زبردست، لعبت و منتظرقائم، مهدی. (1398)، «ارزیابی عملکرد پدیده‌های خبری ایران با استفاده از نقد رتوریک، مطالعه موردی: بحران کم‌آبی»، فصلنامه علمی آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار، سال هشتم، شماره 1: 37-48.
  • صبار، شاهو و هیان، دوان. (1395)، «عوامل مرتبط با میزان اعتماد مخاطبان به رسانه‌های نوین و سنتی»، مجله مطالعات رسانه‌های نوین، سال اول، شماره 4: 205-247.
  • صلواتیان، سیاوش. (1395)، «طراحی الگوی جامع نقش رادیو و تلویزیون‌های محلی و ملی در مدیریت مخاطرات طبیعی ایران»، مجله مدیریت مخاطرات محیطی، سال سوم، شماره 3: 211-232.
  • نعمتی انارکی، داوود. (۱۳۹۶)، «روانشناسی اعتماد به رسانه»، مجله رسانه و فرهنگ علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال هفتم، شماره 1: ۱35-169.

 

  • Anderson- Bateman, Harris, McAdam. (2011). Dictionary of media studio A & C Black Publishers. Ltd 38 Soho Square: London, 3HB, 157.
  • Carducci- Alfani, Sassi, Cinini and Calamusa. (2011)." Mass media health information,quantitative and qualitative analysis of daily press coverage and its relation with public perceptions". Journal of Medicine, 82(3), 475-478.
  • Freitag, Markus,and Bauer, Paul C. (2013). "Testing for Measurement Equivalence in Surveys Dimensions of Social Trust across Cultural Contexts". Journal of Public Opinion Quarterly, 77 (1), 24-44.
  • Giddens,Anthony. (2014). Modernization and identification.translated by Nasser Movafghian, Tehran,Ney, 9th Edition, 34.
  • Kaplan, Andreas, and Haenlein, Michael. (2010). "Users of The World, Unite The Challenges and Opportunities of Social Media." Journal of Business Horizons, 53(1),59-68.
  • Kim - Min Baek, Kim,. (2015). "Online news diffusion dynamics and public opinion formation: A case study of the controversy over judges’ personal opinionexpression on SNS in Korea." Journal of The Social Science, 52 (2),205-216.
  • Lample, Joseph, and Murphy Graham, Erin, (2014). "Learning to trust: Examining the connections between trust and capabilities friendly pedagogy through case studies from Honduras and Uganda. International. "Journal of Educational Development,36 (1), 51-62.
  • Okazaki, Shintaro, Taylor. Charles R. (2014). Social Media and International Advertising, Theoretical Challenges and Future Directions: Department of Finance & Marketing Research,56-71.
  • Porumbescu, Gregory A. (2014). "Assessing the Link between Online MassMedia and Trust in Government: Evidence from Seoul, South Korea." Journal of Policy&Internet, 5(4),418- 443.
  • Schmitt Beck. Rudiger, and Wolsing, Ansgar. (2010). "European TV Environments and Citizens’ SocialTrust: Evidence from Multilevel Analyses. " Communication, 35(4), 461-483.
  • Sorin,Jay. Tankard, and Werner. James. (2019). Communication Theories. Translated by Dr. Alireza Dehghan: University of Tehran Press, 9th Edition, (Original work published in 2002),361.
  • Twenge, -.Keith, Nathan (2014). " Declines in Trust in Others and Confidence in Institutions Among American Adults and Late Adolescents 1972-2012." Journal of Psychological Science, 48 (1-12), 589-596.
  • Van Louis, Amy. (2017). Social Media Management. translated by Taher Roshandel Arbatani, Tehran: University of Tehran Press, first edition, 25.