نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه علوم انتظامی امین
2 استادیار دانشگاه علوم انتظامی امین
3 کارشناس ارشدجمعیت شناس
چکیده
برای بررسی سرمایة اجتماعی و احساس امنیت با بهرهگیری از نظریات تئوریپردازان سرمایة اجتماعی همچون پاتنام، فوکویاما، کلمن و بوردیو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احساس امنیت همانند نظرات دورکیم، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سه شاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنوان شاخصهای سرمایة اجتماعی انتخاب شدند. بر این اساس چهار فرضیه تدوین شد و به روش پیمایشی با پرسشنامة پژوهشگر ساخته و با 369 دانشآموز دختر مقطع متوسطة منطقة چهار شهر تهران، که با روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب شده بودند آزموده شد.
نتایج تحقیق نشان داد که رابطة بین سرمایة اجتماعی و احساس امنیت دانشآموزان دختر معنادار و مستقیم است، یعنی هرچه میزان سرمایة اجتماعی دانشآموزان بیشتر باشد، احساس امنیت آنان هم بیشتر خواهد بود. همچنین مشارکت اجتماعی با احساس امنیت رابطة مثبت و معنادار دارد. در حالی که روابط اجتماعی با احساس امنیت رابطة معنادار و معکوس دارد و نشاندهندة آن است که دانشآموزان با روابط اجتماعی کمتر احساس امنیت بیشتری دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که اعتماد اجتماعی دانشآموزان دختر با احساس امنیت آنان رابطهای معنادار ندارد و این فرضیه تأیید نشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Social Capital and Sense of Security (A Case Study of High School Students, Region 4, Tehran)
نویسندگان [English]
- f sh 1
- nozar amensaremi 2
- zenab abasi 3
چکیده [English]
The theoretical framework of the study was prepared by applying the theories of social capital theorists like Putnam, Fukuyama, Coleman and Bourdiou, and by investigating some of the ideas concerning the sense of security, such as the theories of Durkheim, Giddens, Parsons, Horney and Forum. Social trust, social relationships and social participation were three indicators identified as the indicators of social capital, and four hypotheses were developed on this basis. This is a survey research that used questionnaires to examine the research sample comprising of 369 high school female students from Region 4 of Tehran; and we used stratified sampling, commensurate with the size of the selected sample. The results revealed that the relationship between social capital and sense of security among female students was direct and significant, meaning that the more social capital students have, the more they feel secure. It was shown that social participation had a significant positive correlation with the sense of security; however, social relationship had a significant relation with the sense of security and it was revealed that students with less social interaction feel more secure. The results showed that social trust among female students had no significant relationship with their sense of security and this hypothesis was not confirmed.
کلیدواژهها [English]
- Social Capital
- social trust
- Social Relationships
- Social Participation