نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22054/qjsd.2023.58527.2129

چکیده

بانک های تجاری را می توان اصلی ترین نهادهای بازار پول دانست، که به ایجاد رشد اقتصادی مثبت در کشور و همچنین ثبات اقتصادی کمک می کنند. رسیدگی به مسئولیتهای اجتماعی توسط بانکها علاوه بر نقش مثبت در توسعه ی پایدار می تواند بانکها را در بهبود برند، خلق ارزش بیشتر و کسب سود و افزایش وفاداری مشتریان و همین طور کسب اعتماد و اطمینان مشتریان یاری نماید. مسئولیت اجتماعی نه تنها یک عامل رقابتی متمایز کننده، بلکه به عنوان یک عامل بقاء محسوب می گردد و وجه تمایز بانکهای موفق و ناکاراست؛ در این مقاله تلاش شده است با استفاده از بررسی دیدگاههای خبرگان بانکی و مشتریان، موانع و تسهیلگرهای اجرای مسئولیتهای اجتماعی در بانکهای تجاری ایران، شناسایی شود. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، کیفی از نوع تحلیل محتواست و طریقه ی گردآوری و اخذ دیدگاههای مشتریان و خبرگان بانکی، مصاحبه های عمیق بوده و تا رسیدن به اشباع داده ها ادامه یافته است. در نهایت 22 مصاحبه (11 مصاحبه با مشتریان و 11 مصاحبه با خبرگان بانکی) انجام شده است. پس از بررسی و تحلیل دو دیدگاه ذکر شده، موانع و تسهیلگرهای مسئولیت اجتماعی بانکها (شرایط مدیریتی بانکها، عملکرد ذینفعان اثرگذار، فرآیندهای سازمانی، جایگاه بانک در اذهان مشتریان، عوامل محیطی، قوانین و مقررات) تعیین گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Barriers and drivers of social responsibility implementation in commercial banks of Iran

نویسندگان [English]

  • zahra Goodarzi 1
  • Masoud Keimasi 2
  • Mohammad Rahim Esfidani 2

1 Ph.D. student in The Business Management, Kish International Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.

2 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

Commercial banks can be considered the main institutions of the money market, which help to create positive economic growth in the country as well as economic stability. Addressing social responsibilities by banks, in addition to a positive role in sustainable development, can help banks improve brand, create more value and profit, increase the customer loyalty, as well as gain customer trust and confidence. Social responsibility is not only a differentiating competitive factor but also as a survival factor and it is precisely the distinction between successful and inefficient banks. In this article, an attempt has been made to identify barriers and facilitators of social responsibility implementation in commercial banks of Iran by using a study of the views of banking experts and customers. The research method is qualitative content analysis and the method of collecting and obtaining the views of customers and banking experts has been detailed and lengthy interviews and has continued until data saturation. Finally, 22 interviews were conducted (11 interviews with customers and 11 interviews with banking experts). banks' management conditions, performance of effective stakeholders, organizational processes, the bank's position in the minds of customers, environmental factors, laws and regulations were determined as the barriers and facilitators of banks 'social responsibility, after reviewing and analyzing the two mentioned perspectives.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social responsibility of banks
  • Barriers to social responsibility
  • Drivers of social responsibility
  • Management conditions of banks
  • Organizational processes
  • Environmental conditions