نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجو

2 استاد بازنشسته دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران

10.22054/qjsd.2024.80514.2596

چکیده

حلقه مفقوده توسعه اقتصادی اجتماعی جوامع، عمدتاً فکری- فلسفی است که آن را باید در بازسازی اندیشه‌ها و بهسازی فرآیندهای عمل و بازنگری در سیاست‌گذاری فرهنگی، آموزشی و اقتصادی جستجو نمود. پس بازنگری در سیاست‌گذاری فرهنگی، بخصوص توسعه‌محور نمودن شکل و محتوای سیستم‌های آموزشی، از الزامات جهانی زندگی در هزاره سوم است. مسئله این پژوهش، چیستی این اصلاحات آموزشی توسعه‌گرا برای ایران است. بینش نظری پژوهش «رویکرد قابلیت سازی یا توانمندسازی» می‌باشد. سه شاخص اساسی این رویکرد؛ مشارکت و آزادی انتخاب، عدالت اجتماعی - آموزشی و شایستگی، معرف مولفه‌های ساختاری و محتوایی نظام آموزش پرورش توسعه‌گراست؛ که تحقق آن در یک بافتارفرهنگی سیاسی منسجم و هماهنگ بین اجزاء و زیرنظام‌های آن در جامعه امکان‌پذیر است. رویکرد پژوهش، کیفی، روش آن اسنادی و تطبیقی است. راهبرد تحلیلی، شامل تحلیل اسنادی و الگوی تطبیقی جرج بردی است. سه کشور مورد بررسی (کره جنوبی، مالزی و ترکیه) می‌باشند. نتایج نشان می‌دهد که فاصله نظام آموزش پرورش ایران، در مولفه‌های ساختاری و محتوایی، با رقبای توسعه ایران، زیاد است. الزامات ساختاری و محتوایی برای تحقق نظام آموزش پرورش توسعه‌گرا در ایران شامل؛ تدوین شاخص‌های ارزیابی سند تحول: ایده‌برداری از کشورهای موفق، توجه به عدالت اجتماعی - آموزشی، تحقق چشم انداز مالی مندرج در سند تحول بنیادین؛ رفع موانع سیاسی احتمالی می‌باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Developmental education system and its level of realization in Iran, Malaysia, Türkiye and South Korea

نویسندگان [English]

  • Farshad Jamali tanha 1
  • Mohamad Hossein Panahi 2

1 Estudent

2 Retired Professor of Faculty of Social Sciences, Allameh Tabatabai University, Tehran

چکیده [English]

Today, the missing link in the development of societies is mainly intellectual-philosophical. Therefore, revising cultural policies, especially developing the form and content of educational systems, is one of the global requirements of life in the third millennium. The problem of this research is what these developmental educational reforms are for Iran. The theoretical insight of the research is the "capability or empowerment approach". The three basic indicators of this approach; Participation and freedom of choice, social-educational justice and competence represent the structural and content components of the developmental education system; that its realization is possible in a coherent and coordinated context between its components and sub-systems in the society. The research approach is qualitative, its method is documentary and comparative. The analytical strategy includes documentary analysis and George Brady's comparative model. Three countries are investigated (South Korea, Malaysia and Türkiye). The results show that the gap between Iran's educational system and its competitors in terms of content and structure is large. Structural and content requirements for the realization of developmental education system in Iran including; Compilation of evaluation indicators of the transformation document: taking ideas from successful countries, paying attention to social-educational justice, realizing the financial vision contained in the fundamental transformation document; It is possible to remove political obstacles.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "DevelopmentalEducation"
  • "DevelopmentalReforms"
  • "HumanEmpowerment"
  • "Educational justice"
  • "Political obstacles of developmental reforms"