نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشگاه علامه طباطبایی

2 دانش آموخته دانشگاه علامه طباطبایی

10.22054/qjsd.2025.80557.2598

چکیده

شهر فیروزکوه در تمامی ایام سال محور عبوری مسافرانی است که از شهرهای مختلف کشور به ویژه تهران به سمت استان مازندران سفر می‌کنند. در سطح این شهر، خیابان 45 متری اصلی‌ترین محور تردد مسافران به سمت مازندران بشمار می‌رود. از آنجا که این خیابان‌ها دارای بیشترین تعداد فروشگاه‌ها و مراکز خدماتی جهت ارائه خدمات به مسافران هستند، در تمامی ساعات روز ترافیک سنگینی در آن‌ها مشاهده می‌شود. بعلاوه، عرض کم معبر و نبود پارکینگ بر مشکلات ترافیکی دامن زاده است. در جهت کاهش حجم ترافیک در دو محور یاد شده، شهرداری طرح احداث معبر 18 متری را به عنوان مسیر بازگشت خیابان پاسداران از مرکز شهر به تصویب رساند. با احداث این معبر، محله‌های قنبرآباد و پشت راه‌آهن بطور مستقیم از جنبه‌های تغییر کاربری‌ از مسکونی به تجاری، جابجایی جمعیت و تغییر ساخت اجتماعیِ ناشی از این اجرای پروژه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند. برغم بروز تأثیرات اقتصادی و اجتماعیِ ناشی از احداث معبر 18 متری بر این محلات، مطالعه‌ای مبنی بر شناسایی این تأثیرات و اتخاذ سیاستهای مناسب جهت کاهش تبعات نفی پروژه از سوی مسئولان امر انجام نشده است. بنابراین در این پژوهش تلاش شده است با استفاده از روش مطالعه کیفی به شناسایی آثار و پیامدهای اقتصادی و اجتماعی احداث معبر 18 متری شهر فیروزکوه پرداخته و راهکارهایی در جهت جلوگیری و یا کاهش تبعات منفی این پروژه ارائه شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Evaluating the social effects of physical development projects (Case study; 18-meter passage in Firuzkoh city)

نویسندگان [English]

  • mitra azimi 1
  • Behnam Babazadeh 2

1 Assistant Professor At Allameh Tabataba'i university

2 Allameh Tabataba'i university

چکیده [English]

Firouzkoh is a transit hub for travelers traveling from different cities of the country especially Tehran to Mazandaran province. At this city, the 45-meter street is the main axis of passenger traffic towards Mazandaran. Since these streets have the largest number of service centers to provide services to passengers, heavy traffic is observed in them at all day. In addition, the narrow width of the passage have contributed to traffic problems. In order to, reduce the volume of traffic in the mentioned two axes, the municipality approved the construction plan of 18 meters as the return route of Pasdaran Street from the city center. With the construction of this crossing, the neighborhood of Qanbarabad have been directly affected by the aspects of the change of use from residential to commercial, population displacement and the change of social structure resulting from the implementation of this project. Despite the economic and social impacts caused by the construction of the 18-meter crossing on these neighborhoods, a study has not been conducted to identify these impacts and adopt appropriate policies to reduce the negative consequences of the project. Therefore, in this research, an attempt has been made to identify the economic and social effects of the construction of this project by using the qualitative study method, and provide solutions to reduce the negative consequences of this project.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Assessment of social impact
  • Firouzkoh
  • urban roads
  • municipality