نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور

2 دانشیار مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران

10.22054/qjsd.2025.81642.2612

چکیده

فرآیند ایجاد کسب و کارهای جدید و رشد آنها در مسیر توسعه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است کسب و کارهای شکل گرفته در نقاط مختلف جهان مسیرهای متفاوتی را برای دستیابی به موفقیت و یا در راه شکست و ناکامی پیموده‌اند. درباره این توفیق‌ها و شکست‌ها دلایل متفاوتی ذکر شده است البته بیشتر پژوهش ها تاثیر نگاه فرهنگی تیم موسس در این وقایع را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد هر زیست بومی باید مبتنی بر ویژگی های فرهنگی خود مدل رشدی برای کسب و کارهای جدید طراحی کند که منطبق با فرهنگ بومی آن کشور باشد. این مقاله با نشان دادن این تفاوت ها در رویکرد مشارکتی، تصمیم گیران و کارآفرینان را به سمت الگویی موثرتر جهت ایجاد کسب و کار جدید و رشد آن سوق داده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از منظر روش گردآوری اطلاعات، کیفی می باشد. این پژوهش با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه با تلفیقی از روش مطالعه کتابخانه ای به همراه مصاحبه های عمیق با کارآفرینان موفق صاحبان چهارده کسب و کار کسب و کار نوپای موفق و ناموفق در استان تهران صورت گرفته است و عوامل تاثیرگذار فرهنگی در رشد احصا شده و بعد از کدگزاری این مصاحبه ها مدل رشد متناسب با متغیرهایی با تاکید بر مفاهیم کهن مشارکتی در ایران مانند خودیاری، همیاری و دگریاری احصا شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

ارائه مدل رشد فرآیند ایجاد کسب و کار جدید مبتنی بر ویژگیهای فرهنگی تیم مؤسس

نویسندگان [English]

  • kaveh Farhad 1
  • kamal asakhdari 2
  • Mohammad Azizi 2

1 Instructor, Payame Noor University, Professor of Anthropology at Allameh Tabataba'i UniversityIran

2 دانشیار مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران

چکیده [English]

فرآیند ایجاد کسب و کارهای جدید و رشد آنها در مسیر توسعه کشورها از اهمیت بالایی برخوردار است کسب و کارهای شکل گرفته در نقاط مختلف جهان مسیرهای متفاوتی را برای دستیابی به موفقیت و یا در راه شکست و ناکامی پیموده‌اند. درباره این توفیق‌ها و شکست‌ها دلایل متفاوتی ذکر شده است البته بیشتر پژوهش ها تاثیر نگاه فرهنگی تیم موسس در این وقایع را کمتر مورد توجه قرار داده‌اند. به نظر می‌رسد هر زیست بومی باید مبتنی بر ویژگی های فرهنگی خود مدل رشدی برای کسب و کارهای جدید طراحی کند که منطبق با فرهنگ بومی آن کشور باشد. این مقاله با نشان دادن این تفاوت ها در رویکرد مشارکتی، تصمیم گیران و کارآفرینان را به سمت الگویی موثرتر جهت ایجاد کسب و کار جدید و رشد آن سوق داده است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و از منظر روش گردآوری اطلاعات، کیفی می باشد. این پژوهش با استفاده از روش مطالعه موردی چندگانه با تلفیقی از روش مطالعه کتابخانه ای به همراه مصاحبه های عمیق با کارآفرینان موفق صاحبان چهارده کسب و کار کسب و کار نوپای موفق و ناموفق در استان تهران صورت گرفته است و عوامل تاثیرگذار فرهنگی در رشد احصا شده و بعد از کدگزاری این مصاحبه ها مدل رشد متناسب با متغیرهایی با تاکید بر مفاهیم کهن مشارکتی در ایران مانند خودیاری، همیاری و دگریاری احصا شده است.

کلیدواژه‌ها [English]

  • مدل رشد
  • ویژگی‌های فرهنگی
  • کارآفرینی
  • کسب و کار
  • تیم مؤسس
  • یاریگری