نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

10.22054/qjsd.2025.87566.2705

چکیده

حسین علی افخمی*
چکیده
تحولات شگرف و شتابان در زمینه فناوریهای ارتباطی، تغییر در انتظارات ذی‌نفعان و مخاطبان، و رقابت روزافزون بین سازمان‌ها، نقش روابط عمومی را به‌مثابه یکی از ارکان راهبردی در سازمان‌ها برجسته‌تر می کند. از این رو، موفقیت در این جایگاه شغلی نیازمند برخورداری از مجموعه‌ای از دانش‌های عمومی و تخصصی است که بتواند فرد را برای مواجهه با شرایط پیچیده محیطی و سازمانی جدید آماده سازد. پژوهش حاضر با هدف شناخت ابعاد دانش‌های ضروری برای کسب موفقیت شغلی در حرفه روابط عمومی در ایران انجام شده است.
در این پژوهش با بهره گیری از تکنیک مصاحبه‌های نیمه‌ساخت‌یافته در گفتگو با شاغلان باتجربه در واحدهای روابط عمومی سازمان‌های دولتی و غیردولتی، ابتدا دیدگاههای آنها گردآوری شد. سپس متن مصاحبه ها تحلیل محتوا شد و مضمون‌های استخراج‌شده در قالب دو دسته اصلی شامل «دانش‌های عمومی» و «دانش‌های اختصاصی» دسته‌بندی گردید.
نتایج بدست آمده نشان داد که ابعاد عمومی دانش‌ نظیر حقوق، روانشناسی، ارتباطات، رسانه‌ها، سیاست، جغرافیا، مدیریت، اخلاق حرفه‌ای و ادبیات، از نظر شاغلان باید برای همه دانشجویان روابط عمومی الزامی باشد. در مقابل، دانش‌هایی همچون بازاریابی، برنامه‌نویسی، اقتصاد و شناخت زیست‌بوم شغلی، بیشتر برای موقعیت‌های تخصصی یا سازمان‌های خاص توصیه می-شود. پژوهش حاضر با ارائه تصویری از نیازهای دانشی واقعی شاغلان، می‌تواند به بهبود سیاست‌گذاری در حوزه آموزش و رشد حرفه‌گرایی در روابط عمومی کمک کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Role of Professional Knowledge in the Employability of PR Graduates

نویسنده [English]

  • Hossein Ali ََAfkhami

دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده [English]

Abstract
Rapid developments in communication technologies, changing expectations of stakeholders and audiences, and increasing competition between organizations have led to a recognition of the role of public relations (PR) as one of the strategic pillars in organizations. More specifically, success in this job position requires a set of general and specialized knowledge that can prepare the individual to face complex new environmental and organizational conditions. The present study aims to identify the dimensions of knowledge necessary for career success in the public relations profession in Iran have been completed.
In this research, semi-structured interviews were conducted with experienced practitioners who work in government departments and non-government public relations, collecting their perspectives. Then, the interview transcripts were content analyzed, and the themes were identified. Extracts were categorized into two main categories: “general knowledge” and “specific knowledge”.
The results showed that general dimensions of knowledge, such as law, psychology, communications, media, politics, geography, management, professional ethics, and literature, should be mandatory for all public relations students, according to practitioners. In contrast, knowledge such as marketing, programming, economics, and understanding the job environment is more recommended for specialized positions or specific organizations. By providing a picture of the real knowledge needs of practitioners, the present study can help improve policymaking in the field of education and the growth of professionalism in public relations.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: public relations
  • general knowledge
  • specialized knowledge
  • professional knowledge
  • thematic analysis
  • career success