نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
سرمایهاجتماعی متشکل از اجزایی همچون اعتماد، آگاهی، مشارکت و شبکه میباشد. سرمایهاجتماعی نوعی محصول اجتماعی، ناشی از تعامل اجتماعی است. یکی از خصوصیات ویژه سرمایهاجتماعی این است که برخلاف سرمایه فیزیکی با مصرف زیاد از بین نمیرود و مستهلک نمیشود، بلکه رشد پیدا میکند و قویتر میشود. ازآنجایی که تعاونیها مکانهایی هستند که باید سرشار از روح همدلی و یگانگی، اعتماد، آگاهی و مشارکت باشند، هدف این تحقیق بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی در موفقیت تعاونیهای تولیدی شهر یزد میباشد.
این تحقیق از نوع توصیفی- تبیینی است که از نظر زمانی مقطعی، و از نظر روش اجرا پیمایش و به لحاظ ماهیت کاربردی و به لحاظ وسعت پهنانگر میباشد. حجم نمونه 128 نفر میباشد که با روش طبقهای متناسب و به وسیله فرمول کوکران برآورد شده است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه میباشد. اعتبار پرسشنامه با استفاده از اعتبار محتوایی و پایایی آن به وسیله آلفای کرونباخ تعیین گردیده است و دادهها به وسیله نرم افزار spss تحلیل شدهاند.
یافتههای تحقیق نشان میدهد که میزان میانگین اعتماد اجتماعی پاسخگویان برابر است با 46/47، میانگین هنجار اجتماعی پاسخگویان 11/44، میانگین آگاهی اجتماعی برابر است با 61/41، و میانگین مشارکت اجتماعی برابر است با 56/44 که میزان آنها کمتر از حد متوسط است. به طور کلی میانگین سرمایهاجتماعی در تعاونیهای تولیدی شهر یزد در این تحقیق برابر است با 75/46 و میانگین موفقیت تعاونیها برابر است با 77/38 که میزان آنها از حد متوسط پایینتر است. این یافتهها نشان میدهد که از میان ابعاد سرمایهاجتماعی میزان آگاهی اجتماعی پاسخگویان از ابعاد دیگر کمتر و میزان اعتماد اجتماعی بیشترین مقدار را داراست. با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون مشخص گردید که رابطه بین متغیر سن، تحصیلات، درآمد و ابعاد سرمایه اجتماعی با میزان موفقیت تعاونیها معنادار و مستقیم است. همچنین از رگرسیون چندگانه با روش گام به گام برای بررسی تأثیر متغیرهای مستقل بر موفقیت تعاونیها استفاده شده است که نشان داد از بین متغیرهای مستقل تنها دو بُعد از ابعاد سرمایه اجتماعی یعنی شبکه اجتماعی و هنجار اجتماعی، به عنوان متغیر مستقل، به ترتیب بیشترین تأثیر را بر میزان موفقیت تعاونیها داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analyzing the Influence of Social Capital on the Success of Production Cooperatives of Yazd
چکیده [English]
Social capital consists of elements such as trust, awareness, cooperation, and network. It is a kind of social product and is a result of social interaction. Unlike physical capital, which decreases due to overuse, social capital grows and strengthens when overused. Since cooperatives are organizations which should be full of trust, cooperation, awareness, unity, and agreement, this study investigates the effects of social capital on the success of production cooperatives of Yazd.
This research is descriptive-explanatory. It is also synchronic and applied. The method used is used and it is wide in scope. 128 subjects were selected using stratified cluster random sampling, estimated by Cochran formula. The instrument used in the study was a questionnaire. The content validity and the reliability were estimated using Cronbach's alpha. The data was analyzed by SPSS program.
The findings indicated that, for the subjects, the mean of social trust was 47.46, social norm was 44.11, social awareness was 41.61, and social cooperation was 44.56, which are lower than the average level. In sum, the mean of social capital among the production cooperatives in Yazd was 46.75 and the mean of success of the cooperatives was 38.77 which were lower than the average level. The results revealed that among the different dimensions of social capital, the mean of social awareness was less and the mean of social trust was more than other dimensions. By using Pearson correlation test, it was found that there were a positive and significant correlation between age, education, income, and different dimensions of social capital and the success of the cooperatives. Analyzing the effects of independent variables on the success of cooperatives, multiple regression analyses were done which indicated that only social network and social norm had the greater effects on the success of cooperatives.
کلیدواژهها [English]
- Social Capital
- cooperatives
- social trust
- Social awareness
- Social Cooperation
- Social Network
- social norms