نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
فضاهای شهری در سراسر جهان برای سالیان متمادی در زمره با اهمیتترین مکانها برای اهداف گردشگری بودهاند. شهرها متشکل از عناصر، اجزاء، فضاها، عملکردها و قوانین حاکم، بعلاوه روابط جاری و موضوعات مرتبط با آنها، به عنوان بزرگترین مجموعهها و آثار انسانی، جلوههای متنوعی از زیبایی را به انسان القاء میکنند. فضای گردشگری شهری، فضایی است که منابع گردشگری در آن موجود و الگوی رفتاری گردشگران تابعی از منابع گردشگری است. ضرورت پژوهش حاضر از آن روست که با توجه به توان تاریخی، فرهنگی و طبیعی، شهر کرمانشاه، ظرفیتهای بالقوه فراوانی برای جذب گردشگر و به تبع آن بهره مندی از مزایای آن در این شهر وجود دارد که، در صورت اعمال مدیریتی پویا، آثار مثبت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، به همراه خواهد آورد؛ ضمن این که منجر بهایجاد قطب گردشگری شهری، در غرب کشور، خواهد شد. روش تحقیق توصیفی-تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات، میدانی و کتابخانهای است. اطلاعات به دست آمده از طریق پرسشنامه، در شاخصهای بیستگانه دستهبندی و از طریق مدل تحلیل عاملی به عوامل معنادار خلاصه شده و در نهایت، سهم و نقش هر عامل در مدیریت گردشگری شهری، مشخص شده است. نتایج نشان دهنده آن است که عامل گسترش امکانات و خدمات زیربنایی با مقدار ویژه 31/3 و درصد واریانس 8/29، اولین و مهمترین عاملی است که بیشترین برازش را در برداشته است بنابراین، متغیرهای مربوط به گسترش امکانات و خدمات زیر بنایی، مؤثرترین متغیرها در مدیریت فضاهای گردشگری شهری هستند. دومین عامل مؤثر، طراحی و برنامهریزی صحیح و علمی است که از مقدار ویژه 78/2 و درصد واریانس 47/22 برخوردار است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Urban Tourism Management; Planning Tourist Attracting Urban Spaces (Case Study; Kermanshah City)
چکیده [English]
For years urban spaces throughout the world have been among the most important sites for tourism objectives. Cities are composed of elements, components, spaces, functions and governing rules, as well as current affairs and issues associated with them. They, as the largest complexes of human works, induce various effects of beauty. Urban tourism space is a place in which tourism resources exist and the behavioral pattern of tourists is a function of that resources. The necessity of the present study is originated from the fact that due to the historical, cultural and natural capacities of Kermanshah, there are a lot of potentials for attracting tourists in this city and consequently taking advantages of those potentials. Applying dynamic management would lead to the positive economic, social and cultural effects. It will also lead to creation of an urban tourism hub in the west of the country.
The methodology used in this study is descriptive - analytical and data is collected through field and library methods. Information obtained through questionnaire is categorized into twenty partite indices. Then it is summarized to significant factors through factor analysis model. And finally, the contribution and function of each factor in urban tourism management have been determined. The results suggest that the factor of expansion of infrastructural facilities and services with a specific amount of 3.31 and the variance of 29.8 percent is the first and most significant factor that is most fitting. Thus, variables related to the development of infrastructural facilities and services are the most effective ones in urban tourism spaces management. The second effective factor is proper and scientific designing and planning with a specific amount of 2.78 and variance of 22.47percent.
کلیدواژهها [English]
- management
- Tourism
- urban tourism
- urban spaces
- Kermanshah