نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
حل هر مسئله اجتماعی نیازمند شناخت آن مسئله است، در این میان ارائه هر راهکاری جهت رفع مسئله اجتماعی فقر، بایستی مبتنی بر همان شناخت باشد. با این استدلال در مقاله حاضر سعی شده است که در ابتدا به بررسی روند فقر در ایران پرداخته شود تا تصویری از این روند به دست آید. جهت دستیابی به این هدف، رویکرد اصلی در تدوین مقاله مطالعه اسنادی و کتابخانهای تحقیقات صورت گرفته در ارتباط با روند وضعیت فقر در ایران است. سپس کوشش شده با مراجعه به این مطالعات و آگاهی از چگونگی تغییرات میزان فقر، به بررسی عملکرد برنامههای فقرزدایی در ایران پرداخته شود تا بتوان با طرح جدیدترین نظریههای مطرح شده در ارتباط با فقرزدایی، به کاستیهای برنامهها و سیاستهای اجتماعی مبارزه با فقر در ایران پرداخت. نتایج حاکی از این است که بیشتر متون به افزایش فقر اشاره دارند و برنامههای فقرزدایی در ایران به دلیل عدم شناخت از واقعیت فقر، چندان توفیق نیافتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Oney, Gender, Development (Case study the Fund of Women Beekeepers in Rameh)
چکیده [English]
Money has been known as an economic and abstract attribute. Thus it is expected that money is not gender sensitive. On the other hand, to alleviate poverty and produce equal opportunities and especially women’s empowerment, the development planners usually inject various amounts of money to communities based on different plans like microcredit. By giving these micro loans, the development planners expected that the women benefiting from this opportunity would begin a small business, make money, and save some money to repay the loan as well. But the lenders confronted with different expectation coming from various layers of the community (based on diverse social and cultural aspects). If money is an abstract attribute, why special layers of community use it in numerous ways? Regarding the cultural feature of Iranian society that usually keeps financial features as a top secret, a case study for 7 years was implemented. For data gathering, mixed method of field research and a small survey was designed and applied. Based on some theoretical approaches, women understand and use money differently. This research indicated that women in daily life show their own understanding of money. They manage their monetary issues based on this understanding. Social roles and expectations as mothers and wives lead them to manage their financial sources. When their earnings increase, their social expectations change too. They have to spend the money to answer these new internal expectations instead of saving it.
کلیدواژهها [English]
- Iranian Rural women
- money
- Microcredit
- Social Expectations