نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سرمایههای اجتماعی و فرهنگی بر میزان مشارکت زنان در سازمانهای غیردولتی میپردازد. برای سنجش سرمایه اجتماعی از شاخصهای روابط اجتماعی، اعتماد اجتماعی و هنجارهای عمل متقابل و برای سرمایه فرهنگی از شاخصهای سرمایه فرهنگی تجسدی، عینیت یافته و نهادی استفاده شده است.
روش پژوهش تبیینی از نوع پیمایش است و نمونه پژوهش شامل 80 نفر از زنان 19-30 بوده است که در سازمانهای غیردولتی کودکان کار شهر تهران فعالیت داوطلبانه داشتهاند و با روش نمونهگیری سهمیهای غیرتصادفی انتخاب شدهاند.
ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است. دادههای حاصله به دو شیوه توصیفی و استنباطی، تحلیل آماری شدهاند. عمدهترین یافتههای پژوهش نشان میدهد که:
میان سرمایههای اجتماعی و فرهنگی و میزان مشارکت زنان در سازمانهای غیردولتی رابطه معنی داری وجود دارد، به طوری که با بالا رفتن سرمایههای فرهنگی و اجتماعی افراد مورد مطالعه، میزان مشارکت آنها در سازمانهای غیردولتی نیز بالا میرود و با پایین آمدن سرمایههای اجتماعی و فرهنگی افراد، میزان مشارکت آنها در سازمانهای غیر دولتی پایین میآید
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study The Effect of Social and Cultural Capitals on The Participation of Women in NGOs”
چکیده [English]
This research aims to study the effect of social and cultural capitals on the participation of women in nongovernmental organizations.
In this research, the indices of social relations, social trust, and interaction norms have been used to assess social capital. The indices of embodied, objectified, and institutionalized cultural capitals have been used to evaluate cultural capital.
The research is based on survey method. The statistical population is comprised of 80 females of 19 to 30 years old working voluntarily in the nongovernmental organizations for labor children of Tehran. The samples of this research were selected by random classification method.
The data were collected using a questionnaire, and analyzed statistically using descriptive and inferential methods.
Findings demonstrate that there is a meaningful correlation between social and cultural capitals and participation rate of women working in governmental organizations, i.e. any increase in the social and cultural capitals of women improves the participation rate of such women in NGOs, and vice versa.
کلیدواژهها [English]
- Participation
- Social Capital
- cultural capital
- NGOs