نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیارتحقیقات آموزشی دانشگاه هرمزگان
2 استادیاردانشگاه هرمزگان
3 کارشناس ارشد دانشگاه هرمزگان
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی مراکز آموزش از راه دور از دیدگاه مدیران و مسئولان این مراکز در شهر بندرعباس در سال 1390 انجام گرفت. اثربخشی فعالیتهای آموزشی بر اساس مصوبات مؤسسه دستیابی به اهداف آموزش از راه دور مانند: دستیابی به هدفهای تقویت توان و بنیۀ علمی دانشآموزان، ایجاد زمینه برای غنیسازی اطلاعات علمی دانشآموزان، تسهیل ارتباط علمی پژوهشی، جلوگیری از ترک تحصیل فراگیران، الگویی برای جامعیت بخشی به نظام آموزش و پرورش، تثبیت آموزش علمی و بومی و ترویج فرهنگ صحیح استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات تعریف شده است. پرسشنامۀ این پژوهش شامل 82 سؤال است که برمبنای 8 سؤال اصلی تحقیق دستهبندی شده است. جامعۀ آماری شامل تمام مدیران مراکز آموزش از راه دور شهر بندرعباس بوده و نمونۀ آماری مدیران نیز بهعلت محدود بودن،برابر با جامعۀ آماری 30 نفر بوده است. از اینرو، برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده از آمار توصیفی (درصد، میانگین و انحراف استاندارد) استفاده شده است. تحقیق نشان میدهد که میزان دستیابی به اهداف در اجرای بخشی از برنامههای مصوب مؤسسه با توجه به عدم آشنایی کامل عوامل اجرایی، با نقصهایی همراه بوده است که نظارت، کنترل و فرهنگسازی در این زمینه میتواند به رفع نقصها کمک کند. همچنین نامناسب بودن زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، بهعنوان عاملی اساسی در کاهش اثربخشی این مراکز بهشمار میآید.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
An Analysis of the Effectiveness of Distance Learning Centers in Bandar Abbas in 2011
نویسندگان [English]
- aliakbar shekhi feni 1
- hossein zenali pour 2
- neda Aghilesaheli 3
1
2
3
چکیده [English]
The aim of the present study was to analyze the effectiveness of distance learning centers with regard to the directors and administrators of these centers in Bandar Abbas in 2011. The effectiveness of the educational activities, according to the resolutions of the institute, is defined as achieving the goals of distance learning, such as strengthening the scientific ability and stamina of students, laying the ground for enriching the scientific knowledge of students, facilitating research and scientific communication, preventing learners from dropping out, presenting a model for the comprehensiveness of educational system, establishing scientific and native education, and promoting the proper use of information and communications technology. The questionnaire contained 82 items that were categorized based on the 8 primary questions of the research. The research population consisted of all the directors of the distance learning centers in Bandar Abbas. The sample comprised of 30 directors due to the limitations. Therefore, descriptive statistics (percentage, mean, and standard deviation) was used to analyze the collected data. The results showed that the achievement of some goals of the approved programs of the institute had some shortcomings due to the lack of full awareness of executive agents. Monitoring, controlling, and building culture can help solve the issues in this area. Moreover, the country’s poor information and communications technology infrastructure is a key factor in reducing the effectiveness of these centers.
کلیدواژهها [English]
- Distance Leaning
- Effectiveness Evaluation
- Effectiveness
- Educational Opportunity
- Autonomous Learning