نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استاد گروه علوم اجتماعی دانشگاه کاشان
2 گروه علوم اجتماعی، دانشگاه کاشان
3 دانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی، دانشگاه کاشان
4 دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان.
5 دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات فرهنگی، دانشگاه کاشان
چکیده
چکیده
یکی از عواملی که نقش تعیینکننده در نگرشها، گزینشها، اعمال و سبک زندگی افراد جامعه دارد، دین و هویت دینی آنان است که در سالهای اخیر پیشینه نظری و تجربی غنی از این ارتباط شکل گرفته است. بر این اساس، هدف از پژوهش حاضر، به کارگیری روش فراتحلیل به منظور تحلیل و ترکیب نتایج مطالعات صورت گرفته پیرامون ارتباط میان دینداری و سبک زندگی میباشد. بدین منظور 14 پژوهش انجام شده در بین سالهای 95-1390 در زمینه ارزیابی ارتباط میان دینداری و سبک زندگی که در فصلنامههای معتبر علمی به چاپ رسیده اند، جهت بررسی انتخاب شدند. پژوهشهای منتخب به روش پیمایشی و با به کارگیری ابزار پیمایش در جوامع آماری متفاوت و برحسب سنجههای پایا به انجام رسیده اند. در گام نخست ارزیابی پژوهشهای منتخب، مفروضات همگنی و خطای انتشار مورد بررسی قرار گرفتند؛ بر این اساس یافتهها حکایت از ناهمگنی اندازه اثر و عدم سوگیری انتشار مطالعات مورد بررسی داشتند. در مرحله دوم، ضریب اندازه اثر و نقش تعدیلکنندگی متغیر جنسیت، نوع جامعه و سطح تحصیلات با به کارگیری نسخه دوم نرم افزار CMA مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج حاصله نشان دادند که اندازه اثر یا ضریب تأثیر دینداری بر سبک زندگی معادل 314/0 است که بر حسب نظام تفسیری کوهن، در حد متوسطی ارزیابی میشود. همچنین دینداری زنان نسبت به مردان، افراد جوان نسبت به افراد بزرگسال و افراد با تحصیلات فوقدیپلم و بالاتر نسبت به افراد با تحصیلات دیپلم و پایینتر، تأثیر بیشتری بر سبک زندگی آنان دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Meta-Analysis of Religious Studies and Lifestyle in Iran (Research Published in 2011-201) Mohsen Niazi[1] , Seyyed Saied Hoseynizadeh Arani[2] , Ayoub Sakhaie[3] Fetemeh Yaghoubi[4] , Mashaallah Hoseini[5]
نویسندگان [English]
- mo ne 1
- seyyed saied hoseynizadeh arani 2
- au sa 3
- fa yaghoubi 4
- marjan hossini 5
1
2 university of kashan
3
4
5
چکیده [English]
Meta-Analysis of Religious Studies and Lifestyle in Iran
(Research Published in 2011-201)
Mohsen Niazi[1] , Seyyed Saied Hoseynizadeh Arani[2] , Ayoub Sakhaie[3]
Fetemeh Yaghoubi[4] , Mashaallah Hoseini[5]
Received: 4/6/2017 Accepted: 6/3/2018
Abstract
One of the factors that plays a decisive role in the attitudes, choices, actions and lifestyles of the people of society is their religion and their religious identity, which in recent years has been formed the rich theoretical and empirical background of this relationship.
Accordingly, the purpose of this study is to use the meta-analysis method to analyze and combine the results of studies on the relationship between religiosity and lifestyle.
For this purpose, 14 research studies conducted between 2011 and 2016 about the relationship between religiosity and lifestyle, published in academic journals, were selected for review.
Selected research has been carried out in a survey method by using questionnaire in different statistical populations and based on reliable scales.
In the first step, the evaluation of selected research, homogeneity assumptions
and dissemination error were examined; accordingly, the findings indicated the heterogeneity of the effect sizes and the non-bias of the published studies.
[1]. Professor of Social Sciences, Department of KashanUniversity.
Niazim@kashanu.ac.ir
[2]. Ph.D Student, Social Issues, University of Kashan. (Corresponding Author).
Hoseynizadeh69@ut.ac.ir
[3]. Ph.D Student, Social Issues, University of Kashan. Sakhaie84@yahoo.com
[4]. A Graduate Student in Cultural Studies, University of Kashan.
Fatemeyaghoub95@yahoo.com
[5]. A Graduate Student in Cultural Studies, University of Kashan.
Mashaallah.hosseini@gmail.com
In the second stage, the coefficient of effect size and the moderating role of gender variable, community type and education level were evaluated using the second version of CMA software. The results showed that the effect size or the effect of religiosity on lifestyle is equal to 0.314, which is moderately evaluated according to Cohen's interpretation system.
Also, women's religiosity towards men, young people is more influential on their lifestyle than adults and people with higher education and higher than those with lower or upper secondary education.
Keywords: Religiousness, Lifestyle, Gender, Tpe of Community, Level of Education, Meta-Analysis