نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تهران
2 استاد
3 دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی دانشگاه تهران
چکیده
چکیده
مقاله حاضر در پی مطالعه کیفی ابعاد و ویژگیهای جامعهشناختی کنش کارآفرینانه زنان خالق برندهای صنایعدستی است. در این مقاله در پی پاسخ به این سؤال کلی هستیم که زنان در حوزه برندهای صنایعدستی چگونه کنش کارآفرینانه انجام میدهند و این کنش چه ابعاد و ویژگیهایی دارد؟ بنا بر فهم متعارف، کارآفرینی و خوداشتغالی زنان، پاسخی به محدودیتهای بازار کار رسمی و یا خروج از انزوای حوزه خصوصی تلقی میشود و بهترین انتخاب برای ایجاد توازن میان نقشهای سنتی و نقشهای مدرن است. بر اساس این فهم متعارف، زنان به دلیل این که نتوانستهاند در بازارهای کار رسمی و بخش اشتغال رسمی ورود پیدا کنند به بخشهای غیررسمی و بازارهای اشتغال خانگی روی آوردهاند. همچنین در این دیدگاه زنان به عنوان افرادی در نظر گرفته میشوند که از حیث اقتصادی وابستهاند و تنها برای تأمین مخارج زندگی یا کسب درآمد بیشتر کار میکنند. اگرچه نویسندگان این مقاله منکر فهم متعارف نیستند اما نتایج مطالعه کیفی حاضر که حاصل مصاحبههای عمیق نیمه ساختاریافته با 40 زن کارآفرین برندساز در حوزه صنایعدستی است، نشان میدهند که روایت زنان حاوی مفاهیم مهم دیگری است. مصاحبهشوندگان بازار کار رسمی را دستوری، انعطافناپذیر، یکنواخت و مطیعساز میدانند. مصاحبههای عمیق نشان میدهد که زنان کارآفرین برندساز کسانی نیستند که نتوانستهاند در بازار کار رسمی جذب شوند، بلکه آنها به دلیل محدودیتهای بخش رسمی در پی فراتر رفتن از ساختارهای موجود و قدم گذاشتن در مسیری خلاقانه و نو هستند. روایتها نشان می دهد که این زنان خوداشتغالی را از روی استیصال و یا فرار انتخاب نکردهاند بلکه آگاهانه و خودخواسته استقلال مالی، خلاقیت، رجحان وظیفه محوری بر دستور محوری و انعطافپذیری را انتخاب کردهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
"Coming back to house", female self-employment and entrepreneurial acts in handicraft brands: A Qualitative Analysis
نویسندگان [English]
- s s 1
- a s 2
- zeinab shafiei 3
1
2
3 university of tehran
چکیده [English]
"Coming back to house", female self-employment and entrepreneurial acts in handicraft brands: A Qualitative Analysis
Soheyla Sadeghi Fasaei[1], Ali asghar saeidi[2], Zeinab Shafiei[3]
Receive: 20/1/2018
Accept:9/3/2018
Abstract
The present paper seeks to study the qualitative aspects of the sociological dimensions and characteristics of the entrepreneurial action of women who are the creator of the handicrafts brands. In this article, we seek to answer the general question of how female do entrepreneurial acts in the field of handicraft brands, and what are their dimensions and characteristics?
According to the conventional understanding, women entrepreneurship is considered to be an answer to the limits of the formal labor market or to the exclusion of private secrecy and is considered the best choice to strike a balance between traditional roles and modern roles.
Based on this conventional understanding, women have turned to informal sectors and home-based job markets because they have not been able to enter the formal job market and the formal employment sector. In this perspective, women are considered to be people who are economically dependent and only work for living expenses or earning more money. Although the authors of this article generally do not confront with the aforementioned understanding, however, comprehensive interviews with 40 women entrepreneurs in the field of handicrafts shows that their narratives include other important concepts. Women consider the formal labor market to be glamorous, inflexible, uniform, and submissive. Theses interviews show that women are not the ones who have not been able to work at official market, but they are seeking to go beyond the existing formal structures and stepping into a new and innovative way.
Key words: Qualitative analysis, female entrepreneurial acts, employment of graduate students, female branding
[1] Associate professor of sociology, University of Tehran, Tehran, Iran
[2] Associate professor of sociology, University of Tehran, Tehran, Iran
[3] phD student in sociology, University Of Tehran, Tehran, Iran