مژده کیانی؛ علی محمد امینی
چکیده
هدفاصلیاینپژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی کاربران شبکههای مجازی شهر اصفهان با استفاده از روش پیمایش میباشد. سرمایهاجتماعی در این پژوهش در سه بُعد (اعتماد، ارتباط، مشارکت) و با تلفیقدیدگاههایبوردیو،کلمن و فوکویامامورد بررسی قرار گرفته است. نمونهگیریبااستفادهازروشهایخوشهای و تصادفیانجام شد. حجم نمونه400نفر(200 ...
بیشتر
هدفاصلیاینپژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر سرمایه اجتماعی کاربران شبکههای مجازی شهر اصفهان با استفاده از روش پیمایش میباشد. سرمایهاجتماعی در این پژوهش در سه بُعد (اعتماد، ارتباط، مشارکت) و با تلفیقدیدگاههایبوردیو،کلمن و فوکویامامورد بررسی قرار گرفته است. نمونهگیریبااستفادهازروشهایخوشهای و تصادفیانجام شد. حجم نمونه400نفر(200 نفر زن و 200 نفر مرد) ازکاربرانشبکههای اجتماعی مجازی شهر اصفهان با میانگین سنی19تا 40 سال میباشد و برایاجرا وجمعآوریاطلاعاتازابزارپرسشنامهاستفادهشد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کاربران حداکثر در شبانهروز یک تا دو ساعت، هفتگی 6 - 8 ساعت و ماهیانه بیشتر از 8 ساعت از وقتشان را صرف استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی میکنند. نتیجه پژوهش نشان داد که ویژگیهای جمعیتی، پایگاه اقتصادی - اجتماعی و میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی بر سه بُعد سرمایه اجتماعی مؤثر هستند. ویژگیهای جمعیتی سن،وضعیت تأهل و قومیت بر سه شاخص سرمایه اجتماعی بیشترین تأثیر را دارند. همچنین میزان استفاده از شبکههای مجازی کاربران بر سرمایه اجتماعی تأثیر معنیدار دارد. بر اساس نتایج تحلیل مسیر، بیشترین تأثیر بر شاخص اعتماد از سوی متغیر سن بوده است. همچنین بیشترین تأثیر بر شاخص ارتباط از سوی متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی بوده است.