در علوم مدیریت و جامعهشناسی سازمان، رفتار شهروند سازمانی (OCB)[1] به عنوان پدیدهای نوظهور بروز کرده است؛ پدیدهای که در آن از کارکنان به عنوان شهروند سازمانی انتظار میرود، بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت کنند. اما این پدیده هم مانند سایر پدیدههای اجتماعی دیگر، از عوامل عدیدهای متأثر ...
بیشتر
در علوم مدیریت و جامعهشناسی سازمان، رفتار شهروند سازمانی (OCB)[1] به عنوان پدیدهای نوظهور بروز کرده است؛ پدیدهای که در آن از کارکنان به عنوان شهروند سازمانی انتظار میرود، بیش از الزامات نقش خود و فراتر از وظایف رسمی، در خدمت اهداف سازمان فعالیت کنند. اما این پدیده هم مانند سایر پدیدههای اجتماعی دیگر، از عوامل عدیدهای متأثر است که یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر آن سرمایه اجتماعی است. به همین دلیل این مقاله با هدف سنجش میزان بروز رفتارشهروند سازمانی در بین کارکنان دانشگاه تبریز نگاشته شده تا تأثیر تک تک ابعاد سرمایه اجتماعی را بر تک تک ابعاد رفتار شهروند سازمانی تبیین نماید.
روش تحقیق پیمایشی و ابزار اندازهگیری پرسشنامه بسته پاسخ بوده و جامعه آماری شامل کارمندان دانشگاه تبریز به تعداد 607 نفر میباشد. حجم نمونه بدست آمده به تعداد 235 نفر بوده که به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به نسبت سطوح طبقات، تخصیص داده شدهاند.
نتایج بدست آمده با در نظر گرفتن اثرات مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، نشان میدهد که رفتار شهروند سازمانی، بیشتر متأثر از اعتماد نهادی و انسجام اجتماعی بوده است. همچنین میزان اثرات تحلیل شده نشان میدهد که 25 درصد تغییرات متغیر وابسته، توسط متغیرهای مستقل مورد استفاده، تبیین شدهاند.