نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشجوی دکتری جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
چکیده
مقاله حاضر، بهمنظور تحلیل شخصیت جوانان، بهمثابه عاملان مؤثر در توسعۀ اجتماعی کشور، بهویژه نخبگان جوان تنظیم شده است. نظریۀ اصلیِ این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی «نظم اجتماعی» به روایت چلبی است؛ زیرا در آن، ملازم با بهگشت (توسعه) اجتماعی، پرورش شخصیت پیشرفته تحت نظامهای خانواده، همچنین آموزشی و آموزشگاهی (PCK) لحاظ شده است. روش انجام پژوهش، روش تلفیقیِ «سنجش اجتماعی» است. البته عمده گزارش این مقاله براساس نتایج کمّی است؛ که با تکیه بر شواهد کیفی مورد تأیید و توصیف قرار گرفتهاند. نمونه آماری متشکل از 250 دانشآموز از شهر مشهد است. گردآوری و تحلیل دادهها در وجه کمّی به روش پیمایش و تکنیکهای آماری؛ و در وجه کیفی، با بهرهگیری از تکنیکهای مشاهده و مصاحبه عمیق انجام شده است. نتایج نشان میدهد که دانشآموزان مدارس عادی در ابعاد اجتماعیِ شخصیت پیشرفته، اعم از تحمّل اجتماعی، تعهّد تعمیمیافته، وابستگی عاطفیِ عام و هوش اجتماعی، بهطور معنادار از دانشآموزان مدارس سمپاد جلوتر هستند. همچنین، مطابق مدلهای رگرسیون، سهم مراکز آموزشی در مقایسه با خانواده در تبیین تغییرات شخصیت پیشرفته در میان جوانان بیشتر است. بطوریکه متغیرهای همدلی در مدرسه، روابط معلم-شاگرد و انتظارات عامگرایانۀ معلم در شکلگیری شخصیت این جوانان نقش تقویت کننده ایفا میکنند؛ در حالیکه روابط صمیمی با مدیر مدرسه نقش تضعیف کننده در شکلگیری ابعاد اجتماعیِ شخصیت آنان دارا میباشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Developing the Personality System of Elite Youth Based on Social Development: A Comparison of Training the Dimensions of Developed Personality in Normal and SAMPAD School Students
نویسندگان [English]
- vahid naghdi dorbati 1
- malihe sanaei 2
1 Assistant Professor, Department of Social Sciences Education, Farhangian University; Tehran, Iran
2 PhD student in Sociology, Ferdowsi University, Mashhad, Iran
چکیده [English]
This article has been prepared in order to analyze the personality of the youth, as effective factors in the social development of the country, especially the young elite. The main theory of this article is the integrated and multidimensional theory of "social order". Because it is related to social development, advanced personality development under family, and educational and school systems (PCK) is included. The research method is the integrated method of "social measurement". Of course, the main report of this article is based on quantitative results; which have been confirmed and described based on qualitative evidence. The statistical sample consists of 250 students from the city of Mashhad. The results show that the students of normal schools are significantly ahead of the students of SAMPAD schools in the social dimensions of advanced personality, including social tolerance, generalized commitment, general emotional dependence and social intelligence. Also, according to the regression models, the contribution of educational centers is higher compared to the family in explaining the advanced personality changes among young people. So that empathy variables in school, teacher-student relationships and teacher expectations play a strengthening role in the formation of the personality of these young people; While the intimate relationship with the school principal has a weakening role in the formation of the social dimensions of their personality.
کلیدواژهها [English]
- "Advanced Personality"
- "Social Development"
- "Scientific Elite"
- "School System"
- "Family System"