حسین بصیریان جهرمی؛ هادی خانیکی
چکیده
این مقاله سیاستهای جاری ایران در قِبال رسانههای اجتماعی و نیروهای تأثیرگذار بر این سیاست و روندهای آتی آن را بررسی میکند. بر این اساس، ضمن مصاحبههای رو در رو با 20 سیاستگذار کلیدی در ایران، شناختی متفاوت و تازه را نسبت به این مسئله چالشبرانگیز در عرصه سیاستگذاری رسانههای اجتماعی در ایران فراهم آورده است. مسئله اصلی ...
بیشتر
این مقاله سیاستهای جاری ایران در قِبال رسانههای اجتماعی و نیروهای تأثیرگذار بر این سیاست و روندهای آتی آن را بررسی میکند. بر این اساس، ضمن مصاحبههای رو در رو با 20 سیاستگذار کلیدی در ایران، شناختی متفاوت و تازه را نسبت به این مسئله چالشبرانگیز در عرصه سیاستگذاری رسانههای اجتماعی در ایران فراهم آورده است. مسئله اصلی مورد بررسی، درکِ پارادایمهای ذهنی سیاستگذاران و ارائه مدلی پیشنهادی برای حل تعارض موجود میان مصرفِ کاربران و شیوههای سیاستگذاری محدودکننده (نظیر فیلترینگ) در قبال آن است. پیادهسازی مصاحبهها در نرمافزار تحلیل دادههای کیفی مکسکیودا، ضمن کدگذاری اولیه، محوری و گزینشی، به استخراج تمهایی انجامیده و معطوف به ارائه یک مدل پیشنهادی برای سیاستگذاری در این حوزه شده است؛ یافتههای این مقاله نشان میدهند که نوع نگاه سیاستگذاران به رسانههای اجتماعی در ایران، با نحوه استفادۀ کاربران از آن، لزوماً در تعارض نیست، اما ناکارآمدی ساختارهای موجود، جدی نگرفتن ابزارهای قانونی و مدیریتی، و نیز پراکندگی شیوههای تصمیمگیری، چالشهای فراوانی را برای سیاستگذاری رسانههای اجتماعی به دنبال داشته، که همگرایی و تجانس میان نهادهای تصمیمساز را بسیار دشوار ساخته است. این مقاله، برآمده از اولین پروژه تحقیقاتی است که پس از تأسیس شورای عالی فضای مجازی در ایران (به فرمان مقام معظم رهبری اسفند 1390) و تصویب قانون جرائم رایانهای (مصوب خرداد 1388 مجلس شورای اسلامی)، در قالب رساله دکتری در رشته علوم ارتباطات به این مسئله میپردازد.