توسعه اجتماعی - رفاه اجتماعی -جهانی شدن -تعرضات خانوادگی -رضایت شغلی- مشارکت اجتماعی
آرزو کُرد؛ مهدی کروبی؛ اسماعیل قادری؛ فاطمه یاوری گهر
چکیده
با توجه به روند سالمند شدن جمعیت جهان و همچنین ایران، گردشگری سالمندی فرصتی حائزاهمیت در صنعت گردشگری محسوب میشود. از سوی دیگر توسعه گردشگری سالمندی منجر به افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی سالمندان به عنوان بخشی بزرگ از جامعه خواهد شد. جهت تحقق این امر، شناسایی ویژگیهای گردشگران سالمند اهمیت بالایی دارد زیرا این گروه سنی ...
بیشتر
با توجه به روند سالمند شدن جمعیت جهان و همچنین ایران، گردشگری سالمندی فرصتی حائزاهمیت در صنعت گردشگری محسوب میشود. از سوی دیگر توسعه گردشگری سالمندی منجر به افزایش کیفیت زندگی و رضایتمندی سالمندان به عنوان بخشی بزرگ از جامعه خواهد شد. جهت تحقق این امر، شناسایی ویژگیهای گردشگران سالمند اهمیت بالایی دارد زیرا این گروه سنی از لحاظ نیازها، محدودیت ها و ترجیحات کاملا متمایز از سایر گروههای سنی میباشند. علیرغم رشد صورتگرفته در تعداد پژوهشهای اینحوزه طی سالهای اخیر، همچنان با خلاء پژوهشی علیالخصوص در منابع داخلی مواجه ایم لذا این پژوهش، با نگاهی کلنگر و با هدف شناسایی مقولههای اصلی و فرعی توسعۀ گردشگری سالمندان از منظر گردشگران و ارائه چارچوبی کلی انجام شده است. جهت نیل به اینهدف، بااستفاده از مرور نظاممندِ ادبیات و اتخاذ رویکردکیفی و روش فراترکیب، پژوهشهای پیشین بررسی و تحلیل شدند و برآن اساس، مقولهها و مفاهیم موردنظر شناسایی و ارائه گردید. جهت انجام فراترکیب نیز، پس از غربالگری منابع اولیه تعداد 82 منبع انتخاب شده و پس از کدگذاری باز و محوری، کدها نهایتا در 10 مقولۀ فرعی و 4 مقولۀ اصلی شامل انگیزهها(رانشی و کششی)، محدودیتها(درونفردی، بینفردی، ساختاری)، تسهیلگرها(درونفردی، بینفردی، ساختاری) و منافعکسب شده(بهبود فاکتورهای عینی کیفیتزندگی، بهبود فاکتورهای ذهنی کیفیتزندگی) طبقهبندی شدند.
امیر صابری؛ جمیله توکلی نیا؛ محمدتقی رضویان؛ اسماعیل قادری
چکیده
گردشگری قبل از هر چیز، یک مسئله اقتصادی است. ساماندهی فضای جغرافیایی در امر مبادله آزاد گردشگری شکل میگیرد و تجارت مسافرت بر پایه سرمایهداری و سودآوری انجام میشود. ازاینرو گردشگری در فرایند عرضه و تقاضا، جلوههایی از توسعه را نشان میدهد. مؤلفه اصلی پارادایم گردشگری پایدار، ساخت رابطه و اتحاد برای قدرتمندتر ساختن ظرفیتهای ...
بیشتر
گردشگری قبل از هر چیز، یک مسئله اقتصادی است. ساماندهی فضای جغرافیایی در امر مبادله آزاد گردشگری شکل میگیرد و تجارت مسافرت بر پایه سرمایهداری و سودآوری انجام میشود. ازاینرو گردشگری در فرایند عرضه و تقاضا، جلوههایی از توسعه را نشان میدهد. مؤلفه اصلی پارادایم گردشگری پایدار، ساخت رابطه و اتحاد برای قدرتمندتر ساختن ظرفیتهای جامعه محلی و انتقال اقتصاد محلی به شیوهای پایدار، که برای محیطزیست نیز مطلوب فایده باشد، است. گردشگری بهعنوان صنعتی نوپا در جهان، در ردیف یکی از سه منبع درآمدی اول به شمار میآید ولی در ایران به دلایل فراوان هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است. شهرستان کاشان در استان اصفهان بهعنوان یکی از مهمترین قطبهای گردشگری کشور با آثار باستانی برجسته، بناهای تاریخی و معماری کهن و شایان تحسین خود، از دیرباز مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی بوده است. جایگاه شهر کاشان در جذب َ در کشور و حجم زیاد ورود گردشگر به آن بالطبع بر شیوۀ مدیریت یکپارچه این شهر بیتأثیر نخواهد بود. به دلیل قدمت تاریخی و حجم ورودی گردشگران شرایط خاصی بر این منطقه حکمفرما است. در این پژوهش از روش ترکیبی AHP_SWOT استفاده شد که بر اساس نتایج بدست آمده بیشترین امتیاز به نقاط تهدید (332/2) تعلق گرفت؛ بقیه امتیازها به ترتیب به نقاط قوت (218/3)، نقاط ضعف (218/3) و در نهایت به نقاط فرصت (824/4) تعلقگرفته است که با توجه به نمودار پاراگراف، راهبرد مناسب برای شهر کاشان راهبرد تدافعی است که میتواند علاوه بر تأکید بر توسعه گردشگری، لزوم اهمیت به مشارکت مردم و ذینفعان، حفظ منابع طبیعی، میراث ارزشمند و تقویت زیرساختها را هرچه بیشتر روشن نماید.