اصحاب حبیب زاده؛ رضا عبدالرحمانی؛ جواد عینی پور
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش مهارت ارتباط اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین است. با توجه به هدف ونوع، پژوهش حاضر از نوع «تحقیق و توسعه» است.. از نظر شیوه جمع آوری دادهها روش مورد استفاده توصیفی (غیرآزمایشی) و از طرح های همبستگی و به صورت خاص تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش مهارت ارتباط اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین است. با توجه به هدف ونوع، پژوهش حاضر از نوع «تحقیق و توسعه» است.. از نظر شیوه جمع آوری دادهها روش مورد استفاده توصیفی (غیرآزمایشی) و از طرح های همبستگی و به صورت خاص تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بود . به منظور حصول روایی صوری وسازه به برآورد شاخصهای CVR و CVI با استفاده از کارشناسان و خبرگان اقدام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از روش همسانی درونی سنجیده شد. جامعه پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان مقاطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی مصوب دانشگاه علوم انتظامی امین بودند که از بین آنها، به صورت روش نمونه گیری طبقهای نسبی (397 نفر) انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی دادهها تأییدی در قالب مدل اندازه گیری پس از تأمین کلیه پیشفرضها نشان داد که از 195 گویه شناسایی شده برای مهارت ارتباط اجتماعی، 131 گویه با مؤلفههای خود(9 مؤلفه) همبستگی داشتند و به عنوان سوالهای نهایی پرسشنامه مورد تایید قرار گرفتند. این مطالعه نشان داد که پرسشنامه مهارت ارتباط اجتماعی با ضرایب روایی و پایایی مناسب، ابزاری مناسب برای سنجش مهارت ارتباط اجتماعی دانشجویان است و میتوان نسبت به هنجاریابی آن در دانشجویان اقدام کرد.
جعغر حسین پور؛ رضا عبدالرحمانی؛ رسول علیزاده
چکیده
چکیده گرایش به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای، تأسیس شبکهها و پخش برنامههایی به زبان فارسی از طریق این شبکهها طی سالهای اخیر موجی از نگرانیها را در خصوص افزایش آسیبهای اجتماعی، بهویژه آسیبهای مرتبط با خانوادهها در سطح مسئولان نظام به همراه داشته است. بر همین اساس بررسی و تحلیل اجتماعی تأثیرات این برنامهها ...
بیشتر
چکیده گرایش به تماشای برنامههای شبکههای ماهوارهای، تأسیس شبکهها و پخش برنامههایی به زبان فارسی از طریق این شبکهها طی سالهای اخیر موجی از نگرانیها را در خصوص افزایش آسیبهای اجتماعی، بهویژه آسیبهای مرتبط با خانوادهها در سطح مسئولان نظام به همراه داشته است. بر همین اساس بررسی و تحلیل اجتماعی تأثیرات این برنامهها بر ازهمگسیختگی خانوادهها در شهر تهران (فارغ از تمام عوامل مؤثر دیگر بر ازهمگسیختگی خانواده)، هدف اساسی مقاله حاضر است. چارچوب نظری مورد استفاده شامل نظریه وابستگی، نظریه استفاده و رضامندی و در نهایت نظریه کاشت در حوزه ارتباطات و رسانه میباشد. روش این تحقیق تحلیلی- توصیفی از نوع پیمایش بوده است. روش گردآوری اطلاعات میدانی و ابزار آن پرسشنامه محقق ساخته است. نمونه آماری آن 137 نفر از مخاطبان برنامههای شبکههای ماهوارهای فارسیزبان است که به روش تصادفی از میان کسانی که بهنوعی درگیر موضوع اختلافات، تنشها و شکایات مرتبط با خانواده بوده و برخی از آنها به همین سبب به دادگاه مراجعه کرده و تشکیل پرونده دادهاند، انتخاب شدهاند. روایی پرسشنامه با استفاده از روش منطقی و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ (ضریب آلفا کل 894/0) به دست آمده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بین تماشای برنامههای فارسیزبان شبکههای ماهوارهای و از همگسیختگی خانوادهها در تهران رابطه وجود دارد. علاوه بر این، نتایج تحقیق حاضر نشان میدهد که برنامههای ماهوارهای فارسیزبانی که در آنها به ترویج روابط نامشروع میپردازند، مانند: نمایش سریالهایی که روابط آزاد جنسی را بهطور مستقیم و غیرمستقیم ترویج میکنند و نیز برنامههای دیگری ازایندست بیش از سایر برنامهها در ازهمگسیختگی خانوادهها تاثیردارند.