نسیم عبداله زاده؛ کیوان بلند همتان؛ ناصر شیربگی
چکیده
یک سیستم آموزشی عادلانه میتواند تأثیر نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی را جبران کند و به افراد اجازه دهد از آموزش و تعلیم صرفنظر از پیشینه و زمینه خود بیشترین بهره را ببرند بهموجب قانون اساسی در ایران، آموزش تا سطح متوسطه رایگان است اما بهواسطه خصوصیسازی این امر محقق نشده بلکه سبب بازتولید نابرابری آموزشی گردیده است. بر همین ...
بیشتر
یک سیستم آموزشی عادلانه میتواند تأثیر نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی را جبران کند و به افراد اجازه دهد از آموزش و تعلیم صرفنظر از پیشینه و زمینه خود بیشترین بهره را ببرند بهموجب قانون اساسی در ایران، آموزش تا سطح متوسطه رایگان است اما بهواسطه خصوصیسازی این امر محقق نشده بلکه سبب بازتولید نابرابری آموزشی گردیده است. بر همین اساس، چهارچوب نظری این پژوهش، نظرات بولز و جینتیس؛ ایدهی ناسازگاری/ توافق، بوردیو و نظریه بازتولید؛ مایکل دبیلو. اپل؛ پداگوژی انتقادی بوده که یک بینش انتقادی نسبت به نابرابری آموزشی ارائه میدهند. بنابراین، تجارب مدیران مدارس متوسطه شهر سنندج را مبنای تحلیل نظری و تجربی برای تشریح وضعیت زمینهای، علی، مداخلهای چگونگی بازتولید نابرابری آموزشی قرار دادیم به موجب آن با ٣٠ نفر از مدیران آموزشی مصاحبه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مداوم و مقایسهای دادهها استفاده شد. نتایج نشان دادافزایش هزینههای تحصیل بهعنوان ایجادکنندهی شرایط زمینهای توأمان با برونسپاری آموزش دولتی و کاهش عدالت آموزشی بهعنوان شرایط علی ایجاد نابرابری آموزشی عمل کردهاند. همچنین اقتصاد محور شدن مدارس خصوصی بهعنوان شرایط مداخلهگر در ایجاد تمایز بخشی آموزشی در سطح فردی، خانوادگی و فضایی-منطقهای شهری دیگر پیامد نابرابری آموزشی است. برای جلوگیری و ممانعت از پیامدهای حاصل از خصوصیسازی آموزش بهمثابه بازتولید نابرابری و تمایز بخشی، مدیران آموزشی در مدارس به اتخاذ راهبردهای تقویت تعامل با دانشآموزان و والدین و جبران کمبودهای آموزشی دستزدهاند