امیرمحمد کلابی؛ فاطمه شراعی
چکیده
کارآفرینیاجتماعی شامل فعالیتهای خلق ارزشاجتماعیِ نوآورانه است،که راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهاجتماعی جوامع میباشد. ماهیت کارآفرینیاجتماعی بهگونهای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها ...
بیشتر
کارآفرینیاجتماعی شامل فعالیتهای خلق ارزشاجتماعیِ نوآورانه است،که راهکاری اثرگذار و پایدار در راه توسعهاجتماعی جوامع میباشد. ماهیت کارآفرینیاجتماعی بهگونهای است که برای ایجاد ارزش و توسعه آن، نیازمند شناسایی ارزشهای شخصی کارآفرینان در طول زمان هستیم؛ بنابراین هدف پژوهش شناسایی و معرفی روند تکاملی این ارزشها درطول زمان بوده که منجربه ارزشآفرینیاجتماعی شدهاند. این پژوهش از نظر هدف توسعهای-کاربردی و روش تحقیق آن آمیخته متوالی اکتشافی است. در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و تکنیک مصاحبه عمیق هدفمند با 17 کارآفرین برتر دارنده جایزه مسئولیت اجتماعی برای جمعآوری دادهها و روش نمونهگیری هدفمند گلوله برفی استفاده و بخش کمی پژوهش از طریق آزمون تی تکنمونهای انجام و دادههای مورد نیاز آن از طریق پرسشنامه محقق ساخت با 150 نفر از مدیران و کارآفرینان شرکتهای برتر و روش نمونهگیری در دسترس صورت پذیرفت. نتایج نشان میدهد که نظام ارزشی کارآفرینان سلسلهمراتبی است و خلق ارزش مشترک مرحلهای میان خلق ارزش فردی و خلق ارزش اجتماعی است. همچنین نتایج حاکی از آن است که ارزشهای کارآفرینان در طول زمان شکل میگیرند و ارزشهای کارآفرینان اجتماعی موفق که منجر به رشد و توسعه کشور شدهاند، عبارتنداز: سعادتمندیجامعه، کرامتانسانی، عرقملی و میهنپرستی، اخلاقگرایی، استقلالمالی، پایداری روابط با دیگران، تعالیگروهی، برابری و عدالت، آسودگی و امنیت، رفاهکارکنان، اثبات خود به دیگران وقدرت و دیده شدن.