غلامرضا لطیفی؛ ایمان قلندریان؛ صدیقه سرگزی
چکیده
چکیده تأمین امنیت و احساس امنیت به عنوان یکی از اصول طراحی فضاهای شهری مدنظر برنامهریزان و طراحان شهری قراردارد. فقدان احساس امنیت در فضاهای باز عمومی شهرها، موجب کاهش سرزندگی و حضور پذیریِ فضا میگردد. از این نظر زنان نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند به عبارتی در فضاهای بیشتری احساس عدم امنیت میکنند و حضور کمرنگتری دارند. ...
بیشتر
چکیده تأمین امنیت و احساس امنیت به عنوان یکی از اصول طراحی فضاهای شهری مدنظر برنامهریزان و طراحان شهری قراردارد. فقدان احساس امنیت در فضاهای باز عمومی شهرها، موجب کاهش سرزندگی و حضور پذیریِ فضا میگردد. از این نظر زنان نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند به عبارتی در فضاهای بیشتری احساس عدم امنیت میکنند و حضور کمرنگتری دارند. در این پژوهش میدان امامزاده یحیی در شهر ساری به عنوان یک فضای عمومی و بنای امامزاده به عنوان یکی از اماکن مذهبی ، از نظر احساس امنیت مورد سنجش قرار گرفته است. روش تحقیق حاضر کمی از نوع پیمایشی است و اطلاعات پژوهش با حجم نمونه 96 نفر، بهصورت مطالعات میدانی و مصاحبه و پرسشنامه جمع آوری گشته است. برای بررسی میزان احساس امنیت زنان در این فضای شهری متغیرهای اماکن مذهبی به عنوان متغیر مستقل و احساس امنیت به عنوان متغیر وابسته با معرفهایی مانند خوانا بودن ، سرزندگی و غیره مورد بررسی قرار گرفته اند. نتایج یافتهها حاکی از این است که بیش از نیمی از زنان، وجود آرامگاه امامزاده را بر احساس امنیت خود، مؤثر دانستهاند. بنابر فرضیات پژوهش، بین وجود بنای امامزاده (اماکن مذهبی) در شهر و احساس امنیت رابطه ای مستقیم وجود دارد.
علیرضا بندرآباد
چکیده
چکیده هدف از طراحی محیطی، همان آفرینش مکانهاست. اما در این میان «خارج از مکان»ها هم مهمند. با در دست داشتن این نقطه شروع، پرسشهایی درباره تعریف، بازشناسی، شالوده و موقعیت مکانها و خارج از آنها مطرح میشود؛ بهگونهای که شناسایی و تبیین تصورات مکان در رأس امور قرار میگیرند. آیا فقط «مکان»ها رونق دارند ...
بیشتر
چکیده هدف از طراحی محیطی، همان آفرینش مکانهاست. اما در این میان «خارج از مکان»ها هم مهمند. با در دست داشتن این نقطه شروع، پرسشهایی درباره تعریف، بازشناسی، شالوده و موقعیت مکانها و خارج از آنها مطرح میشود؛ بهگونهای که شناسایی و تبیین تصورات مکان در رأس امور قرار میگیرند. آیا فقط «مکان»ها رونق دارند یا «خارج از مکانها» نیز پویا هستند و سرزندگی دارند؟در این تحقیق برای یافتن پاسخ، دو مفهوم بهظاهر متمایز «مکان» و «خارج از مکان» در شهر از دیدگاه روانشناسی محیط بهطور تطبیقی مقایسه شده است. در این بین سیمای فیزیکی، فعالیتها و معانی مواد خام هویت مکان هستند و دیالکتیک بین آنها، روابط ساختاری بین این هویت است که گاه احساس میشود در «خارج از مکانها» نیز بروز مییابند. در این پژوهش با استفاده از روشهای تحلیل محتوای کیفی و تحلیل دادههای برداشت شده با روش مطالعات میدانی به چیستی مفهوم مکان در شهر پرداخته میشود، تا معیارهای تشکیل دهنده آن شناسایی شود. این معیارها برای ارزیابی «خارج از مکان» در شهر بهکار گرفته شده است تا به این پرسش پاسخ دهد که چرا «خارج از مکان»ها در شهر گاهی به اندازه«مکان»ها مهم و پر رونقاند. در این پژوهش که عمدتا با روش تحلیل محتوای کیفی انجام گرفته است، نتایج نشان میدهد تلاش برای حذف پدیدههای «خارج از مکان» در شهرها امری صددرصد مثبت بهشمار نمیرود.