وحید نقدی دورباطی
چکیده
این مقاله، بهمنظور تحلیل تمایل نخبگان جوان نسبت به انتظام اجتماعی و رعایت نظم، مبتنی بر رعایت قانون طلایی تنظیم شده است. رویکرد اصلی در این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ زیرا در آن، به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریههای تربیتی و اخلاقی پرداخته و از تقلیلگرایی مرسوم اجتناب شده است. مطالعهی مزبور از نوع شبهطولی ...
بیشتر
این مقاله، بهمنظور تحلیل تمایل نخبگان جوان نسبت به انتظام اجتماعی و رعایت نظم، مبتنی بر رعایت قانون طلایی تنظیم شده است. رویکرد اصلی در این مقاله، نظریه تلفیقی و چندبُعدی نظم اجتماعی است؛ زیرا در آن، به ارتباط وثیقِ نکات محوری نظریههای تربیتی و اخلاقی پرداخته و از تقلیلگرایی مرسوم اجتناب شده است. مطالعهی مزبور از نوع شبهطولی در سه سال 1391، 1395 و 1398 است؛ و روش انجام تحقیق، بنا به امکانات و ماهیت تحقیق، روش میدانیِ تلفیقی میباشد. نمونهی تحقیق، بنا به امکان دسترسی، شامل جوانان نخبهی محصل در سمپاد استان تهران است. نتایج نشان میدهد که تمایل نخبگان جوان نسبت به رعایت اخلاق و ملاحظات اجتماعی در سه سال گذشته بهطور معنادار افزایش یافته است. نتایجِ تحلیل رگرسیونی چندگامه با شش مدل متفاوت حاکی از آن است که فضای عامگرا، همچون هویت ملی و تعهد عامگرا در تقویت تمایل نخبگان جوان نسبت به رعایت ملاحظات اجتماعی بسیار مهم میباشند. مدلها، برجستگیِ نقش مدرسه را در این امر نشان میدهند و حاکی از آنند که فارغ از تدوین برنامههای تربیتی برای تقویت عامگرایی، پرورش اخلاقی نخبگان میسر است. نتایج کمی و کیفی تحقیق تأکید بر آن دارند که تمایل اخلاقی نخبگان جوان، فارغ از تأثیر شرایط تربیتی که در مدلها منعکس شده است؛ بسیار بحرانی است؛ و محتاج توجه ویژه از جانب متولیان امر است.