نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار آموزش علوم اجتماعی دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
2 استادیار روانشناسی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران
3 دانشجو
چکیده
یکی از نیازهای ضروری برای موفقیت فردی و اجتماعی انسان جستجوی نشاط و شادی می باشد، هر چند که دستیابی به این مهم برای همگان و اکثریت مردم سهل و آسان نیست. اگر چه رسیدن به این هدف برای هرکسی به آسانی صورت نمیگیرد. در سال های اخیر، تمایل جامعه شناسان برای مطالعه شادی و علل و پیامدهای آن، افزایش یافته است. بنابراین هدف پژوهش حاضر، مطالعه فهم دانشجویان از زمینهها و پیامدهای شادی می باشد. روش این پژوهش، کیفی بوده و با رویکرد نظریه داده بنیاد انجام شده است. در پژوهش حاضر با 20 نفر از دانشجویان دانشگاه تبریز مصاحبه عمیق به عمل آمد. محورهای مصاحبه در این پژوهش عبارتاست از: تلقی جوانان از شادی، عوامل تاثیرگذار بر شادی، پیامدهای شادی در سطح فردی و جامعه و راهکارهای مناسب برای شادی جوانان.مقوله های محوری مستخرج از مصاحبه ها عبارت است از: عوامل اقتصادی، عوامل خانوادگی، احساس خودارزشمندی، رضایت از زندگی، سرمایه اجتماعی، تفوق ارزشهای مادی، توسعه اجتماعی، مدارای اجتماعی، بسترسازی برای اشتغال، لزوم توجه به مطلوبیت اوقات فراغت . پس از تحلیل یافتههای مصاحبه، تقلیل و کدگذاری در پژوهش حاضر مقوله کالایی شدن شادی به دست آمد.نتایج حاصل از اطلاعات مصاحبه نشان می دهد که سیاستگذاری های اجتماعی و عمومی مرتبط با نشاط اجتماعی جوانان بایستی منطبق با نیازهای اساسی آنها تدوین گردد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A study of students' understanding of the contexts and consequences of happiness with a qualitative approach
نویسندگان [English]
- davood ghasemzadeh 1
- hosein vahedi 2
- mehdi chitsaz 3
1 Department of social science
2
3 university student
چکیده [English]
One of the urgent needs for human and social success is the pursuit of happiness, although achieving this goal is not easy for everyone and for most people. The feeling of happiness and vitality is one of the most essential innate desires and psychological needs of human beings, and because of the major effects on the health and well-being of society,
In recent years, the interest of sociologists in the subject of happiness and its causes and consequences has increased. Therefore, the purpose of the present research is the phenomenological study of Tabriz University students' perception of happiness. The method of this research is qualitative and has been done with a grounded theory Method. In this study, in-depth interviews were conducted with 20 students of Tabriz University. Interviews theme in this study are: youth perceptions of happiness, factors affecting happiness, happiness outcomes at the individual and community level, and appropriate strategies for youth happiness. The main categories that emerge from the interviews are: economical and family factors, self-worthy, life satisfaction, happiness as social development. After analyzing, reduction and coding the interview in the present study a commodity of happiness concept Obtained. The results of the interviews indicate that social and public policies related to youth social happiness should be formulated in accordance with their basic needs.
کلیدواژهها [English]
- Youth happiness
- commodity of happiness
- life satisfaction
- Students
- Tabriz university
- اعلایی بوسجن، محسن و بشیری گیوی، حسین. (1396)، «نقش توسعه برنامههای فرهنگی - اجتماعی دانشگاه پیام نور بر نشاط اجتماعی دانشجویان»، مجله مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره نهم، شماره 2: 41-51.
- بخارایی، احمد؛ صنعتی شرقی، نادر؛رستمی، شاه بختی و شربتیان، محمدحسن. (1397)، «تحلیل فضایی نشاط اجتماعی در سطح مناطق شهری مشهد»، مجله برنامهریزی و توسعه کالبدی، سال سوم، شماره 3: 134-154.
- بیاتی، پروانه؛ جهانبخش، اسماعیل و بهیان، شاپور. (1397)، «تبیین جامعهشناختی چالشها و فرصتهای مرتبط با مدارای اجتماعی شهروندان شهر تهران»، بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره نهم، شماره 2: 17-39.
- تمیزیفر، ریحانه و عزیزی مهر، خیام. (1396)، «بررسی رابطه بنی اوقات فراغت و نشاط اجتماعی در شهر اصفهان»، پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، سال دوم، شماره 6: 209-231.
- خطیبی، اعظم. (1396)، «تبیین جامعهشناختی تعاملات همسایگی و تأثیر آن بر احساس نشاط اجتماعی شهروندان در شهر همدان»، مطالعات جامعهشناختی شهری، دوره هفتم، شماره 22: 107-134.
- دیلینی، تیم. (1387)، نظریههای کلاسیک جامعهشناسی، ترجمه: بهرنگ صدیقی و وحید طلوعی، تهران: نشر نی.
- رفیع پور، فرامرز. (1377)، توسعه و تضاد، تهران: شرکت سهامی انتشار.
- ریتزر، جورج. (1384)، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: انتشارات علمی.
- سلطانی بهرام، سعید و قاسم زاده، داود. (1400)، «تبیین جامعهشناختی شادکامی جوانان بر اساس عوامل سرمایهای و غیر سرمایهای»، فصلنامه برنامهریزی رفاه توسعه اجتماعی، سال دوازدهم، شماره 48: 65-103.
- سمیعی اصفهانی، علیرضا؛ پور دانش، سامر و دانش، حسین. (1397)، «عوامل اجتماعی مؤثر بر نشاط اجتماعی معلمان»، جامعهشناسی آموزش و پرورش، شماره 6: 186-200.
- طاهریان، حسین؛ فیض، داود و حیدرخانی، زهرا. (1393)، «عوامل مدیریتی و سازمانی مؤثر بر شادی و نشاط در دانشگاهها و تأثیر آنها بر تولید علم»، فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، شماره 72: 99-116.
- طباطبایی نسب، سید مجتبی. (1399)، «بررسی و تحلیل عوامل جامعهشناختی مؤثر بر نشاط و شادی»، فصلنامه علمی رهیافتهای نوین در مطالعات اسلامی، دوره دوم، شماره 3: 249-279.
- عباس زاده، محمد، قاسم زاده، داود و صالح، نوشین. (1395)، «بررسی ارتباط بین اشکال سرمایه و شادی در بین حاشیهنشینان و غیر حاشیهنشینان شهر تبریز»، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره هفتم، شماره 29: 157-184.
- عباسزاده، محمد و کریمزاده، سارا. (1396)، «جهتگیریهای زنان نسبت به محیطزیست (محل مطالعه: ارومیه)»، دو فصلنامه مسائل اجتماعی ایران، دوره هشتم، شماره 2: 121-150.
- فتحی، منصور؛ فکرآزاد، حسین؛ غفاری، غلامرضا و بوالهری، جعفر. (1392)، «عوامل زمینهساز بیوفایی زناشویی زنان»، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال سیزدهم، شماره 51: 132-109.
- قاسمزاده، داود. (1390)، بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی درون گروهی و برون گروهی با شادی در بین شهروندان شهر تهران، پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته رفاه اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.
- کرسول، جان. (1396)، پویش کیفی و طرح پژوهش، ترجمه: حسن داناییفرد و حسین کاظمی، تهران: انتشارات صفار.
- کیا، علیاصغر و امیری، رقیه. (1392)، «بررسی میزان نشاط اجتماعی و عوامل مرتبط با آن در بین شهروندان 15-64 سال شهر اهواز»، فصلنامه برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره پنجم، شماره 15: 129-167.
- مظفر، حسن. (1379)، «اثر نشاط روحی بر شکوفایی خرد»، نشریه تربیت، شماره 7: 10-16.