نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده
چکیده
یکی از نیازهای مهم افراد جامعه و به ویژه دانشجویان، نشاط اجتماعی است. نشاط اجتماعی، مجموعه ای از شرایط فردی و اجتماعی است که باعث نگرش های مثبت افراد نسبت به محیطی می شود که آن ها را فراگرفته است. این پژوهش با هدف "بررسی برخی عوامل موثر بر نشاط اجتماعی دانشجویان" با استفاده از روش پیمایشی انجام شده است. حجم نمونه تعداد 400 نفر تعیین گردید و نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. بهمنظور گردآوری دادههای پژوهش از پرسشنامه استفاده شد. میانگین نشاط اجتماعی دانشجویان 31/2 بوده است. یافتههای تحلیل دومتغیری نشان داد بین متغیرهای احساس امنیت، سلامت اجتماعی، احساس بیعدالتی، سرمایه اجتماعی، احساس محرومیت نسبی، میزان استفاده از فضای مجازی، احساس بیگانگی اجتماعی، پایبندی دینی با نشاط اجتماعی دانشجویان رابطه معنیدار وجود دارد. اما بین سن و نشاط اجتماعی دانشجویان رابطه معنیداری وجود نداشته است. همچنین نشاط اجتماعی دانشجویان برحسب جنس و وضعیت تأهل دانشجویان تفاوت معنیداری وجود داشته است. یافتههای تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد بجز متغیرهای احساس محرومیت نسبی، وضعیت تأهل، احساس امنیت، سرمایه اجتماعی و میزان استفاده از فضای مجازی سایر متغیرهای مستقل از معادله رگرسیون خارج شدند. این متغیرها توانستهاند 28 درصد واریانس متغیر وابسته نشاط اجتماعی دانشجویان را تبیین کنند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating some effective factors in students' social happiness (Case of study: Payam Noor students of Hamadan province)
نویسندگان [English]
- Saeid Goudarzi
- slimohammad Javadi
Department of sociology , Payame Noor University (PNU), Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Social happiness is a set of individual and social conditions that cause people to have positive attitudes towards the environment that surrounds them. This research was conducted with the aim of "investigating some factors affecting the social happiness of students" using a survey method. The sample size of 400 people was determined and the samples were selected using stratified random sampling method. A questionnaire was used to collect research data. The mean social happiness of the students was 2.31 (from 1 to 5). The findings of two-variable analysis showed that there is a significant relationship between the variables of security feeling, social health, feeling of injustice, social capital, feeling of relative deprivation, the amount of use of cyberspace, feeling of social alienation, and religious adherence with the social happiness of students. However, there was no significant relationship between the age and social happiness of students. Also, there is a significant difference in the social happiness of students according to their sex and marital status. The results of the multiple regression analysis also showed that except for the variables of feeling of relative deprivation, marital status, security feeling, social capital and the amount of use of cyberspace, other independent variables were removed from the regression equation. These variables have been able to explain 28% of the variance of the dependent variable of social happiness.
کلیدواژهها [English]
- Social Happiness
- Security Feeling
- Feeling of Injustice
- Social Capital
- Feeling of Relative Deprivation