نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 جمعیت هلال احمر

2 عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

3 عضوعلمی علامه

10.22054/qjsd.2025.73803.2485

چکیده

پژوهش حاضر از نوع کیفی و با هدف شناخت الگوی مطلوب جذب و نگهداشت نیروهای داوطلب صورت گرفته.گروه هدف در دو سطح مدیران و کارشناسان با حداقل ۵سال سابقه کار مرتبط با حوزه داوطلبی و داوطلبان با داشتن حداقل ۴سال عضویت فعال در هلال احمر ایران به روش نمونه‌گیری هدفمند مورد مصاحبه نیمه‌ساختاریافته قرار گرفتند.مصاحبه‌ها تا زمان رسیدن به«اشباع نظری»ادامه یافت و در مجموع تعداد 23نفر مدیر و کارشناس و 18نفر داوطلب در ۷استان کشورکه دارای داوطلبان بیشتری بودند،مشارکت داشتند.از شیوه تحلیل تماتیک شبکه برای آنالیز و تحلیل داده‌ها استفاده شد.در این مطالعه،به 12مضمون فرعی و ۴مضمون اصلی دست یافتیم که مضامین اصلی عبارتند از: ۱. مواجهه مدیریت مدرن با مدیریت سنتی(مدیریت هوشمند،جذب کارامد و مبتنی بر نیاز و همچنین سازماندهی و بکارگیری)، 2. توانمندسازی و توسعه‌اجتماعی در راستای نگهداشت داوطلب(انگیزه به عنوان یک سلاح استراتژیک در جذب و حفظ داوطلب،مشارکت‌اجتماعی،بسترسازی مناسب و اثربخشی آموزش)، 3. مدیریت خدمات کارامد و مؤثر(تدوین نظام ارزشیابی،کنترل و انتقال،شناسایی و راهبردهای اجرای خط مشی‌های رفاهی و تبیین نظام ارزشی برای داوطلب و کار داوطلبی)و ۴. شرایط فعلی حاکم بر داوطلبان و کار داوطلبی(مشکلات ساختاری در سطح جمعیت و مشکلات زیرساختی کار داوطلبی).مضامین استخراج شده مؤلفه‌های اساسی الگوی جذب و نگهداشت مشارکت نیروهای داوطلب را شکل دادند.الگوی مورد نظر بر اساس سه مؤلفه ورودی،فرایند و خروجی معرفی گردید.برای استفاده و کاربست وسیع،الگو نیازمند اعتباریابی و بررسی‌های بیشتر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The ideal model for attracting and maintaining the participation of volunteers

نویسندگان [English]

  • mahtab yazdani 1
  • Hamideh Adelyan 2
  • sattar parvin 3

1 red crescent society

2 Assistant Professor of Social Work, Allameh Tabataba'i University

3 Associate Professor of Social Work, Allameh Tabataba'i University

چکیده [English]

This research was conducted to identify the optimal pattern of recruitment and retention of volunteers.A semi constructed interview was conducted with the target group includes managers and experts at two levels with at least 5years of work experience related to the field of volunteering,as well as volunteers with at least 4years of active membership in the Red Crescent.The interviews continued until "theoretical saturation"was realized and a total of 23managers and experts and 18volunteers in 7provinces,which had more volunteers.The thematic network analysis method was used to analyze the data.We found 12sub-themes and 4main themes that the main themes are:1.The confrontation of modern management with traditional management(intelligent management,efficient and need-based recruitment as well as organization and employment)2. Empowerment and social development in line with the retention of volunteers(motivation acts as a strategic weapon in attracting and retaining volunteers,social participation,the proper foundation,and training effectiveness),3.Efficient and effective service management(compilation of evaluation system, control and transferring, identifying and implementing strategies for welfare policies, and explaining the value system for volunteers and volunteer work) and4.Current conditions governing volunteers and volunteer work(structural problems at the population level and infrastructural problems of volunteer work).The extracted themes were considered the basic components of the model of attracting and maintaining the participation of volunteers.The desired model was introduced based on three components of input,process, and output

کلیدواژه‌ها [English]

  • volunteers
  • recruitment
  • retention
  • ideal model
  • Red Crescent population