نوع مقاله : مقاله پژوهشی
چکیده
امروزه آموزش عالی از اساسی ترین ارکان خیزش به سمت جهانی شدن و نیروی انسانی ماهر، اصلیترین شاخصه پیشرفت و توسعه کشورها محسوب میشود. با رشد و گسترش فناوری اطلاعات (IT) وکوتاه شدن چرخههای اقتصادی، داراییهای ناملموس، به ویژه دانایی، نقش خود را پررنگ تر کرده و باعث ایجاد ارزش افزوده میگردد. در این راستا توسعه علمیو تقویت نهادهای آموزشی و پژوهشی میتواند آماده کننده راه به سمت تحقق در سایر زمینههای توسعه باشد. این پژوهش چالش اصلی در این زمینه را عدم استفاده صحیح از استعدادهای بالقوه افراد و پرورش تفکر خلاق فرض کرده است. این تحقیق به صورت پیمایشی و با ابزار پرسشنامه در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی انجام شده و روش نمونه گیری سهمیهای، وحجم نمونه 393 نفر میباشد. برای تحلیل دادهها از رگرسیون چندمتغیره و مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل ازآزمون فرضیات نشان میدهد که خلاقیت در بین دانشجویان در حد متوسط بوده و بین انگیزه، اعتماد به نفس، شیوه فرزند پروری خانواده، مشارکت در کار گروهی و خلاقیت رابطه معنادار وجود دارد، ولی بین سن و خلاقیت رابطهای دیده نمیشود. همچنین نتایج بیانگر آن است که برحسب ارزش بتا (Beta) به ترتیب متغیرهای مشارکت در کارگروهی و اعتماد به نفس با خلاقیت همبستگی داشتهاند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Challenges Facing Higher Education System In The Process Of Social Development
چکیده [English]
Today, higher education is one of the fundamental factors of moving towards globalization; likewise professional human resources are major characteristic of progress and development of countries. With development of information technology (IT) and shortened the economic cycle, the role of intangible assets, particularly such as knowledge, becomes more significant and creates added value. Thus development and strengthening the scientific education and research institutions pave the way for development of other areas. In this study, undermining potential talent and thoughts is considered as the main challenge. This research has been done by means of Quota sampling method, among 393 students of IsfahanUniversity and IsfahanMedicalUniversity. Multiple regression and structural equation modeling were used for data analysis. Results show that creativity among students was medium and there are significant relations between motivation, self confidence, parenting practices, participation in group work and creativity. However no relation between age and creativity has been found. Moreover the results show that based on Beta value, participating in group work and self confidence have been correlated with creativity.
کلیدواژهها [English]
- Creative thinking
- motivation
- self confidence
- Participation
- parenting practices