نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
2 استادیارمدیریت منابع انسانی دانشگاه جامع امام حسین ع
چکیده
تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور در حوزه آموزش عالی مستلزم تأمین پیش نیازها و بسترهایی است که با بهرهگیری از توان و ظرفیت موجود، مسیر تعالی در این عرصه را هموار کرده و شتاب فزایندهای به آن بدهند. در این میان، تعیین مؤلفهها و شاخصهای توسعه آموزش عالی کشور بهمنظور تدوین الگویی برای برنامهریزی در این حوزه از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
این مقاله با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری که سه کارکرد اصلی این نظام میباشند، ابتدا به مطالعه و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر این حوزه پرداخته و سپس با بررسی نحوه و میزان اثرگذاری و مشارکت هریک از این عوامل در توسعه آموزش عالی، به تعیین و تبیین اولویتبندی این عوامل در ارتباط با توسعه آموزش عالی میپردازد.
تحقیق حاضر از نوع توسعهای بوده و روش آن توصیفی و پیمایشی میباشد و ناظر به زیرساختهای مفهومی و کلان در حوزه آموزش عالی است. در این تحقیق بهمنظور ارائه مدل اولیه از روش مطالعه کتابخانهای، مطالعات میدانی به همراه مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. همچنین به منظور جمعآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه از خبرگان نظرسنجی شده است و با استفاده از روشهای آماری بهینهسازی مقیاس[1] و تحلیل چند متغیره، دادههای تحقیق تحلیل شده است. به واقع در ساختاری روشمند، سعی بر آن بوده است که نظرات خبرگان، اسناد بالادستی، منابع و مراجع موجود و همچنین رویکردها و رهیافتهای جاری و محتمل مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند تا در نهایت عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران و اولویتبندی آنها در بخشهای سهگانه (آموزش، پژوهش و فناوری) شناسایی و تبیین گردند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and Prioritizing The Factors Effecting The Development of Higher Education In Iran
نویسندگان [English]
- gholamreza memarzadehthran 1
- mohammadreza mardani 2
1
2
چکیده [English]
Achieving the objectives and programs of development in the field of higher education entails meeting the prerequisites by using available capacities for goal achievement and dramatically accelerating it. Regarding this, determining the parameters of higher education to develop the planning model in this field is significant.
This article with the aim of Identifying and prioritizing the factors influencing the development of higher education in three areas education, research and technology of Iran, looks into the ways and levels of each factors in development of higher education and then prioritize these factors.
As developmental research this utilized descriptive methodology and survey. To provide elementary model, literature review, field study and interviewing experts were done. Statistical methods of optimizing the scale and multivariable analysis were applied to analyze data and extract the factors which effect the development of higher education in Iran
کلیدواژهها [English]
- development factor
- development of higher education
- high education system- education
- research and technology