عزت الله سام آرام؛ رضا محبوبی
چکیده
به دنبال چرخش پارادایمی، در گفتمان رفاه اجتماعی و توجه به ابعاد ذهنی رفاه، موضوعِ ساختِ مقیاس برای سنجش احساس رفاه اجتماعی، بعنوان یکی از ابعاد مهم رفاه اجتماعی بیش از پیش اهمیت یافته است و این در حالی است که تاکنون اقدام بایستهای برای ساخت ابزار سنجش احساس رفاه اجتماعی صورت نگرفته است. در این تحقیق پس از ساخت مدل مفهومی برای ...
بیشتر
به دنبال چرخش پارادایمی، در گفتمان رفاه اجتماعی و توجه به ابعاد ذهنی رفاه، موضوعِ ساختِ مقیاس برای سنجش احساس رفاه اجتماعی، بعنوان یکی از ابعاد مهم رفاه اجتماعی بیش از پیش اهمیت یافته است و این در حالی است که تاکنون اقدام بایستهای برای ساخت ابزار سنجش احساس رفاه اجتماعی صورت نگرفته است. در این تحقیق پس از ساخت مدل مفهومی برای تبیین رفاه ذهنی؛ نسبت به طراحی ابزار سنجش (پرسشنامهای با 66 سؤال و گویه) برای اندازهگیری احساس رفاه اجتماعی اقدام شد. پرسشنامه بصورت آزمایشی در شهر ارومیه با 51 نمونه آماری که بصورت تصادفی انتخاب شده بودند، مورد اجرا قرار گرفت، و نتایج آزمونهای آماری نشان داد که: مقدار KMO محاسبه شده ابزار سنجش نزدیک 7/0 بود (696/0) و نتیجه آزمون بارتلت نیز در سطح خطای کوچک تر از 01/0 معنیدار بوده است. همچنین محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برای ابزار سنجش نشان داد مقدار این ضریب بیش از 7/0 بوده است (Cronbach's Alpha= 0.856). پس، براساس همه روشهای اعتبار سنجی اعم از اعتبار محتوا و اعتبار مبتنی بر ملاک (همزمان) و اعتبار سازهای (مبتنی برآزمون آماری پیشرفته تحلیل عاملی) و نیز ضریب آلفای کرونباخ، ابزارِ ساخته شده برای سنجش احساس رفاه اجتماعی (پس از حذف 18 گویه از مجموع 66 گویه)، مجموعاً با 48 سؤال و گویه از اعتبار- روایی (validity) و اعتماد- پایایی (reliability) لازم برخوردار بوده است.
ابوتراب طالبی؛ معراج السادات ملکوتی
چکیده
امروزه شناسنامه به عنوان یکی از شاخصها و الزامات زندگی در جامعه مدرن شناخته میشود. این مقاله در صدد است که تأثیر شناسنامه و نقش آن در زندگی کودکانبدون شناسنامه را بررسی نماید. در انجام این پژوهش براساس رویکرد کیفی از "نظریه مبنایی"استفاده شده و نمونهگیری آن به صورت هدفمند میباشد. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه انفرادی با 21 کودک ...
بیشتر
امروزه شناسنامه به عنوان یکی از شاخصها و الزامات زندگی در جامعه مدرن شناخته میشود. این مقاله در صدد است که تأثیر شناسنامه و نقش آن در زندگی کودکانبدون شناسنامه را بررسی نماید. در انجام این پژوهش براساس رویکرد کیفی از "نظریه مبنایی"استفاده شده و نمونهگیری آن به صورت هدفمند میباشد. دادههای تحقیق از طریق مصاحبه انفرادی با 21 کودک بدون شناسنامه ساکن مناطق خاک سفید و دروازه غار شهر تهران و نیز تشکیل جلسات بحث گروهی گردآوری شده است. یافتههای این پژوهش نشانگر عدم شکلگیری احساس هویت در کودکان بدون شناسنامه است. کودکان بدون شناسنامه، داشتن شناسنامه را عامل دستیابی به رهایی و برخورداری از حقوق اجتماعی میدانند. فقدان شناسنامه، این کودکان را با مشکلات متعددی همچون عدم دسترسی به امکانات رفاهی، آموزشی و تحصیلی و ترک تحصیل، احساس تحقیر و احساس بی قدرتی و پوچی روبرو کرده است. در نهایت این مشکلات فرایند هویتیابی و شناخت فرد از خود را در جامعه دچار مشکل میکند.
جعفر هزارجریبی؛ محمد سیدغراب؛ صابر جعفری کافی آباد؛ سیدمهدی دبستانی
چکیده
با تغییرات اجتماعی گستردهای که ایران در سالهای اخیر تجربه کرده است نقش، نگرش و انتظارات دختران و زنان نیز دست نوجوان ساکن شهر تهران دارا میباشند. از میان نیازهای فردی-روانی اصلی مشخصشده در مطالعات اکتشافی، نیاز به مورد محبت واقعشدن، موفقیت و محبت کردن به ترتیب سه اولویت اصلی نیازهای فردی- روانی دختران را تشکیل ...
بیشتر
با تغییرات اجتماعی گستردهای که ایران در سالهای اخیر تجربه کرده است نقش، نگرش و انتظارات دختران و زنان نیز دست نوجوان ساکن شهر تهران دارا میباشند. از میان نیازهای فردی-روانی اصلی مشخصشده در مطالعات اکتشافی، نیاز به مورد محبت واقعشدن، موفقیت و محبت کردن به ترتیب سه اولویت اصلی نیازهای فردی- روانی دختران را تشکیل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نشاندهنده این مهم میباشد. بهنظر میرسد که برنامههای اجتماعی که با توجه به این شرایط ویژه تدوین میگردند بدلیل عدمآشنایی کافی با گروه هدف خود، سنخیت لازم را با مخاطبین خود ندارند. هدف این پژوهش ارائه تصویری از نیازهای اساسی، اولویتها و علایق دختران دانشآموز 9 تا 18 سال ساکن شهر تهران میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نیاز به اعتماد عمومی و اعتماد نهادی بالاترین اهمیت و اولویت را برای دختران میدهند. از میان انواع موسیقی، نوجوانان موسیقی پاپ را ترجیح میدهند. گردش با دوستان به روشهای دیگر گذران اوقات فراغت اولویت دارد و فیلمهای کمدی و شاد برای آنها اولویت دارد. پایگاه اقتصادی خانواده با تعداد کمتری از نیازهای نوجوانان دختر رابطه معنادار دارد. سرمایه فرهنگی و سن (مقطع تحصیلی) به ترتیب روابط معنادار بیشتری را نشان میدهند.
مصطفی حقی کرم الله؛ مهدی فولادگر
چکیده
شرایط داخلی و بینالمللی کشورمان در عرصه علمی، توجه به وضع رفاهی نخبگان به طورعام و دانشجویان به شکل خاص را مضاعف ساخته است. مهاجرت نخبگان علمی، جذابیتهای تحصیل در خارج از کشور و بهرهبرداری کشورهای توسعهیافته از دانشآموختگان ایرانی، در سالهای اخیر، توجه به کیفیت زندگیدانشجویی و برنامهریزی راهبردی برای ارتقای آن ...
بیشتر
شرایط داخلی و بینالمللی کشورمان در عرصه علمی، توجه به وضع رفاهی نخبگان به طورعام و دانشجویان به شکل خاص را مضاعف ساخته است. مهاجرت نخبگان علمی، جذابیتهای تحصیل در خارج از کشور و بهرهبرداری کشورهای توسعهیافته از دانشآموختگان ایرانی، در سالهای اخیر، توجه به کیفیت زندگیدانشجویی و برنامهریزی راهبردی برای ارتقای آن را، اجتنابناپذیر کردهاست. گزارشهای ملی دربخش آموزش عالی، نشاندهنده سطوح پایین امکانات مادی و بیتوجهی به ابعاد گوناگون کیفیت زندگی دانشجویان است. هدف اصلی این مقاله، ارائه برنامه راهبردی- پیشنهادی در این راستا از طریق مطالعه منابع چندگانهو سرانجام تحلیل محیطی وضعیت صندوق رفاه دانشجویی، به منظور تعیین و تحقق اهداف واقعبینانهتر در مسیر ارتقاء کیفیت زندگی دانشجویان، میباشد. این بررسی، علاوه بر توصیف جایگاه رفاه دانشجویی در نظام آموزش عالی به بررسی عملکرد صندوق رفاه دانشجویان به عنوان متولی اصلی تأمین رفاه این بخش از جامعه پرداخته و عوامل درونی و بیرونی مؤثر بر موفقیت و یا عدم موفقیت این نهاد را مورد شناسایی قرار دادهاست. روش جمعآوری اطلاعات و دادهها روش سه سویهنگری است که مقدمتاً با استفاده از منابع و گزارشهای معتبر و متعدد، از جمله گزارشهای رسمی معاونت برنامهریزی ریاست جمهوری، عملکرد صندوق رفاه دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفت و در پایان با استفاده از تکنیک تحلیل محیطی (سوات ) برنامه راهبردی پیشنهادی ارتقاء وضعیت رفاه و کیفیت زندگی دانشجویی برای نظام آموزش عالی کشور و مشخصاً صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و وزارت بهداشت تنظیم گردید. برنامهای که ضمن در نظرگرفتن اصول و ارزشهای موجود در اسناد بالادستی، به لزوم ارتقای زندگی و بهزیستی دانشجویان تأکید و آن را ضرورتی در سطح ملی میداند و با تقسیم کار نهادی (نگاشت نهادی)راهبردها و اقدامات متنوع و عملیاتی ارائه میدهد.
رضا همتی؛ وکیل احمدی
چکیده
شهروندی یکی از شاخصهای مهم پیشرفت و توسعه یافتگی کشورهاست. یکی از ابعاد مهم شهروندی، فرهنگ شهروندی است. اصولاً شهروندی بدون عنایت به مقوله فرهنگ قابل تصور نیست. ایجاد، گسترش و تعمیق فرهنگ و اخلاقیات شهروندی میتواند گرهگشای بسیاری از مسائل شهری و اجتماعی باشد که کشورهای در حال توسعه با آن مواجهاند. در این راستا هدف این پژوهش ...
بیشتر
شهروندی یکی از شاخصهای مهم پیشرفت و توسعه یافتگی کشورهاست. یکی از ابعاد مهم شهروندی، فرهنگ شهروندی است. اصولاً شهروندی بدون عنایت به مقوله فرهنگ قابل تصور نیست. ایجاد، گسترش و تعمیق فرهنگ و اخلاقیات شهروندی میتواند گرهگشای بسیاری از مسائل شهری و اجتماعی باشد که کشورهای در حال توسعه با آن مواجهاند. در این راستا هدف این پژوهش به عنوان یک گام اولیه، بررسی مؤلفههای فرهنگ شهروندی و برخی از متغیرهای اجتماعی تبیین کننده آن میباشد. با توجه به فقدان پژوهشهای تجربی در زمینه فرهنگ شهروندی، هشت مؤلفه مدارای اجتماعی، مشارکت جویی، انجام رفتارهای مدنی، اعتماد بین شخصی، عام گرایی، مسئولیت پذیری، نوع دوستی و گرایش به پیروی از قانون برای سنجش این مفهوم در نظر گرفته شد. به منظور آزمون تجربی مدل مفهومی، پژوهش میدانی به شیوه پیمایشی طراحی گردید که در آن 376 نفر از شهروندان بالای 20 سال شهر ایوان مشارکت داشتند. نتایج این مطالعه نشان میدهد که در مجموع پاسخگویان نمره متوسط به بالایی از شاخص فرهنگ شهروندی کسب کردهاند. همچنین نتایج حاکی از رابطه مثبت باورهای مذهبی و رابطه منفی احساس آنومی با شاخص ترکیبی فرهنگ شهروندی میباشد.
غلامرضا معمارزاده طهران؛ محمدرضا مردانی
دوره 5، شماره 18 ، خرداد 1393، صفحه 183-223
چکیده
تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور در حوزه آموزش عالی مستلزم تأمین پیش نیازها و بسترهایی است که با بهرهگیری از توان و ظرفیت موجود، مسیر تعالی در این عرصه را هموار کرده و شتاب فزایندهای به آن بدهند. در این میان، تعیین مؤلفهها و شاخصهای توسعه آموزش عالی کشور بهمنظور تدوین الگویی برای برنامهریزی در این حوزه از اهمیت بهسزایی ...
بیشتر
تحقق اهداف و برنامههای توسعه کشور در حوزه آموزش عالی مستلزم تأمین پیش نیازها و بسترهایی است که با بهرهگیری از توان و ظرفیت موجود، مسیر تعالی در این عرصه را هموار کرده و شتاب فزایندهای به آن بدهند. در این میان، تعیین مؤلفهها و شاخصهای توسعه آموزش عالی کشور بهمنظور تدوین الگویی برای برنامهریزی در این حوزه از اهمیت بهسزایی برخوردار است. این مقاله با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران در سه حوزه آموزش، پژوهش و فناوری که سه کارکرد اصلی این نظام میباشند، ابتدا به مطالعه و شناسایی مؤلفههای اثرگذار بر این حوزه پرداخته و سپس با بررسی نحوه و میزان اثرگذاری و مشارکت هریک از این عوامل در توسعه آموزش عالی، به تعیین و تبیین اولویتبندی این عوامل در ارتباط با توسعه آموزش عالی میپردازد. تحقیق حاضر از نوع توسعهای بوده و روش آن توصیفی و پیمایشی میباشد و ناظر به زیرساختهای مفهومی و کلان در حوزه آموزش عالی است. در این تحقیق بهمنظور ارائه مدل اولیه از روش مطالعه کتابخانهای، مطالعات میدانی به همراه مصاحبه با خبرگان بهره گرفته شده است. همچنین به منظور جمعآوری اطلاعات بهوسیله پرسشنامه از خبرگان نظرسنجی شده است و با استفاده از روشهای آماری بهینهسازی مقیاس[1] و تحلیل چند متغیره، دادههای تحقیق تحلیل شده است. به واقع در ساختاری روشمند، سعی بر آن بوده است که نظرات خبرگان، اسناد بالادستی، منابع و مراجع موجود و همچنین رویکردها و رهیافتهای جاری و محتمل مورد تحلیل و بررسی قرار گیرند تا در نهایت عوامل اثرگذار بر توسعه آموزش عالی ایران و اولویتبندی آنها در بخشهای سهگانه (آموزش، پژوهش و فناوری) شناسایی و تبیین گردند.
محمدباقر علیزاده اقدم؛ محمد عباس زاده؛ اصحاب حبیب زاده؛ سارا عبادی یالقوزآغاجی
چکیده
احساس شادی به عنوان یک پدیده روانشناختی و اجتماعی، تحت تأثیر تجربههای مستقیم و غیرمستقیم افراد از شرایط متفاوت اجتماعی است که انسانها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن هستند. در این مطالعه شادی در رابطه با احساس امنیت مدنظر است، که با فراهم شدن بسترهای احساس امنیت در جامعه، زمینه جهت سرعت بخشیدن به ...
بیشتر
احساس شادی به عنوان یک پدیده روانشناختی و اجتماعی، تحت تأثیر تجربههای مستقیم و غیرمستقیم افراد از شرایط متفاوت اجتماعی است که انسانها برای دستیابی به زندگی سالم و تداوم روابط اجتماعی نیازمند آن هستند. در این مطالعه شادی در رابطه با احساس امنیت مدنظر است، که با فراهم شدن بسترهای احساس امنیت در جامعه، زمینه جهت سرعت بخشیدن به سلامت اجتماعی و پایداری بهداشت روانی و جامعه شاد فراهم خواهد بود. روش تحقیق حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی است. نمونهی آماری تحقیق حاضر 381 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد تبریز بودند که به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. دادهها به کمک پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده و با استفاده از روشهای آماری آزمون t ، همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که بعد امنیت مالی، امنیت شغلی و امنیت عاطفی رابطه معنیداری با شادی دانشجویان داشته است.