اعتماد از مفاهیم مهم و جدید جامعه شناختی است که در یک معنای بسیار کلی سرمنشاء ایجاد تعامل اجتماعی بوده و مرزهای بین گروههای گوناگون اجتماعی (خانواده ، همسالان ، دوستان و ..) را درنوردیده و اقدام به شبکهسازی ارتباطات (چه در ارتباطات میان فردی و چه بین گروهی و ..) میکند. در جامعه دانشگاهی ایران سنتِ پژوهشی مربوط به این مفهوم ...
بیشتر
اعتماد از مفاهیم مهم و جدید جامعه شناختی است که در یک معنای بسیار کلی سرمنشاء ایجاد تعامل اجتماعی بوده و مرزهای بین گروههای گوناگون اجتماعی (خانواده ، همسالان ، دوستان و ..) را درنوردیده و اقدام به شبکهسازی ارتباطات (چه در ارتباطات میان فردی و چه بین گروهی و ..) میکند. در جامعه دانشگاهی ایران سنتِ پژوهشی مربوط به این مفهوم در سالهای اخیر رشد چشمگیری داشته است، ولی دانشجویان از گروههای اجتماعیای هستند که در این رابطه کمتر مورد بررسی قرار گرفتهاند. در این راستا این مقاله سعی نموده است که عوامل موثر بر شکلگیری اعتماد اجتماعی که یکی از مهمترین ابعاد سرمایه اجتماعی است (جامعه آماری انتخاب شده از میان دانشجویان دانشگاههای علامه طباطبائی و تهران هستند) را مورد مطالعه قرار دهد. مطالعه بر روش شناسی پیمایشی مبتنی است.
تحلیل آماری یافتههای تحقیق نشان داد که بین متغییرهای مستقل مورد نظر (جنسیت، میزان استفاده از اینترنت و مشارکت در شبکههای اجتماعی مجازی، مشارکت در انجمنهای علمی، ادبی وفرهنگی و پایگاه اقتصادی و اجتماعی) و میزان اعتماد اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد، و در مجموع 4 متغیر بررسی شده، حدود 52 درصد از واریانس متغیر وابسته(میزان اعتماد اجتماعی) را پیشبینی کردهاند.