نسیم عبداله زاده؛ کیوان بلند همتان؛ ناصر شیربگی
چکیده
یک سیستم آموزشی عادلانه میتواند تأثیر نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی را جبران کند و به افراد اجازه دهد از آموزش و تعلیم صرفنظر از پیشینه و زمینه خود بیشترین بهره را ببرند بهموجب قانون اساسی در ایران، آموزش تا سطح متوسطه رایگان است اما بهواسطه خصوصیسازی این امر محقق نشده بلکه سبب بازتولید نابرابری آموزشی گردیده است. بر همین ...
بیشتر
یک سیستم آموزشی عادلانه میتواند تأثیر نابرابریهای اقتصادی و اجتماعی را جبران کند و به افراد اجازه دهد از آموزش و تعلیم صرفنظر از پیشینه و زمینه خود بیشترین بهره را ببرند بهموجب قانون اساسی در ایران، آموزش تا سطح متوسطه رایگان است اما بهواسطه خصوصیسازی این امر محقق نشده بلکه سبب بازتولید نابرابری آموزشی گردیده است. بر همین اساس، چهارچوب نظری این پژوهش، نظرات بولز و جینتیس؛ ایدهی ناسازگاری/ توافق، بوردیو و نظریه بازتولید؛ مایکل دبیلو. اپل؛ پداگوژی انتقادی بوده که یک بینش انتقادی نسبت به نابرابری آموزشی ارائه میدهند. بنابراین، تجارب مدیران مدارس متوسطه شهر سنندج را مبنای تحلیل نظری و تجربی برای تشریح وضعیت زمینهای، علی، مداخلهای چگونگی بازتولید نابرابری آموزشی قرار دادیم به موجب آن با ٣٠ نفر از مدیران آموزشی مصاحبه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از تکنیک تحلیل مداوم و مقایسهای دادهها استفاده شد. نتایج نشان دادافزایش هزینههای تحصیل بهعنوان ایجادکنندهی شرایط زمینهای توأمان با برونسپاری آموزش دولتی و کاهش عدالت آموزشی بهعنوان شرایط علی ایجاد نابرابری آموزشی عمل کردهاند. همچنین اقتصاد محور شدن مدارس خصوصی بهعنوان شرایط مداخلهگر در ایجاد تمایز بخشی آموزشی در سطح فردی، خانوادگی و فضایی-منطقهای شهری دیگر پیامد نابرابری آموزشی است. برای جلوگیری و ممانعت از پیامدهای حاصل از خصوصیسازی آموزش بهمثابه بازتولید نابرابری و تمایز بخشی، مدیران آموزشی در مدارس به اتخاذ راهبردهای تقویت تعامل با دانشآموزان و والدین و جبران کمبودهای آموزشی دستزدهاند
شهریور روستایی؛ کیومرث نعیمی؛ سلمان محمودی
چکیده
پایداری اجتماعی شهری مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و عدالت فضایی و توجه متوازن به وجوه مختلف حیات جامعه است؛ بهگونهای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه خوشبین سازد. امروزه بهدلیل رشد فزاینده شهرها، گسترش فیزیکی شهر و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات، بحث نابرابریهای فضایی در حوزههای مختلف، بهویژه حوزه آموزشی ساکنین شهرها، ...
بیشتر
پایداری اجتماعی شهری مستلزم رعایت عدالت اجتماعی و عدالت فضایی و توجه متوازن به وجوه مختلف حیات جامعه است؛ بهگونهای که نیروی انسانی را به فراگرد توسعه خوشبین سازد. امروزه بهدلیل رشد فزاینده شهرها، گسترش فیزیکی شهر و توزیع ناعادلانه خدمات و امکانات، بحث نابرابریهای فضایی در حوزههای مختلف، بهویژه حوزه آموزشی ساکنین شهرها، یکی عوامل محوری اثرگذار بر پایداری سکونتگاهها شناخته شده است. از این رو پرداختن به موضوع نابرابری فضایی و بهتبع آن نابرابری آموزشی در مباحث شهری اهمیت بسزایی یافته است. هدف این پژوهش تحلیلی بر نابرابریهای شهری با تأکید بر نابرابریهای آموزشی در میان ساکنین بلوکهای شهر سقز و نقش آن در پایداری اجتماعی شهری سقز و شناسایی بلوکها و محدودههای مطلوب و نامطلوب از نظر وضعیت کلی آموزشی ساکنین آن است. روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی است و برای جمعآوری دادهها و اطّلاعات مورد نیاز، از روش میدانی ـ کتابخانهای، از مجموعه دادههای بلوکهای آماری برای شهر سقز سال 1390 موجود در مرکز آمار ایران استفاده شده. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات با بهکارگیری مدلهای آمار فضایی[1]، تحلیل لکههای داغ[2] و خودهمبستگی فضایی[3] در نرمافزار Arc/GIS و آزمون پیرسون در نرمافزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاکی از آن است که بلوکهای شهر سقز بر پایه شاخصهای آموزشی دارای نابرابری فضایی هستند. بلوکهای در وضعیت نامطلوبی در محدوده محلات 1، 6، 7، 8، 13، 17، 18 قرار دارند و بلوکهای در وضعیت مطلوبی در محدوده محلات 2، 4، 8، 9، 11، 12، 13، 14، 15، 18، 19 قرار دارند. همچنین الگوی فضایی پراکنش و شکل نابرابریهای آموزشی در شهر سقز از مدل خوشهای[4] تبعیت میکند و طبق نتایج بهدستآمده از آزمون پیرسون، بین نابرابریهای آموزشی و پایداری اجتماعی شهری با ضریب همبستگی **054/0- و با عنایت به اینکه سطح معناداری کمتر از 05/0 است، میتوان گفت که رابطه معنیدار معکوسی وجود دارد. به این معنی که افزایش نابرابریهای آموزشی در سطح شهر بر میزان پایداری اجتماعی شهری تأثیر منفی دارد.