سیداحمد میرمحمد تبار؛ محسن نوغانی؛ رقیه مسلمی
چکیده
در سالهای اخیر، با توجه به اهمیت اوقات فراغت در ایران، پژوهشهای متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع پژوهشهای انجامشده در زمینۀ اوقات فراغت، نیاز به پژوهشهای ترکیبی، مثل فراتحلیل، در این حوزه احساس میشود. اصلیترین سؤال این پژوهش این است که مهمترین عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت در پژوهشهای ...
بیشتر
در سالهای اخیر، با توجه به اهمیت اوقات فراغت در ایران، پژوهشهای متعددی در این حوزه انجام شده است. با در نظر گرفتن فراوانی و تنوع پژوهشهای انجامشده در زمینۀ اوقات فراغت، نیاز به پژوهشهای ترکیبی، مثل فراتحلیل، در این حوزه احساس میشود. اصلیترین سؤال این پژوهش این است که مهمترین عوامل مؤثر بر گذران اوقات فراغت در پژوهشهای انجامشده در ایران کدامند؟روش پژوهش مقالۀ حاضر، فراتحلیل است. جامعۀ آماری پژوهش همۀ مقالات معتبر علمی هستند که در سالهای 1380 تا 1392 با موضوع اوقات فراغت منتشر شدند. دادههای جمعآوریشده با نرمافزار جامع فراتحلیل، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که پایگاه اقتصادی- اجتماعی، سن، تحصیلات فرد و رضایت از امکانات فراغتی، نسبتبه سایر متغیرها، تأثیر زیادی بر گذران اوقات فراغت در ایران دارند که این تأثیر در نظریات بوردیو، اسمیت و دومازیه پیشبینی میشد. نتایجاندازۀ اثر نشان داد که رابطۀ پایگاه اقتصادی- اجتماعی و اوقات فراغت، در مطالعات مرورشده معادل 41/0 مثبت و معنادار و رابطۀ سن و اوقات فراغت، در مطالعات بررسیشده معادل 35/0 منفی و معنادار است. نتایج اثرات ترکیبی نشان میدهد که رابطۀ تحصیلات فرد و اوقات فراغت در مطالعات مرورشده حدود 27/0 مثبت و معنادار بود.
جعفر هزارجریبی؛ محمد سیدغراب؛ صابر جعفری کافی آباد؛ سیدمهدی دبستانی
چکیده
با تغییرات اجتماعی گستردهای که ایران در سالهای اخیر تجربه کرده است نقش، نگرش و انتظارات دختران و زنان نیز دست نوجوان ساکن شهر تهران دارا میباشند. از میان نیازهای فردی-روانی اصلی مشخصشده در مطالعات اکتشافی، نیاز به مورد محبت واقعشدن، موفقیت و محبت کردن به ترتیب سه اولویت اصلی نیازهای فردی- روانی دختران را تشکیل ...
بیشتر
با تغییرات اجتماعی گستردهای که ایران در سالهای اخیر تجربه کرده است نقش، نگرش و انتظارات دختران و زنان نیز دست نوجوان ساکن شهر تهران دارا میباشند. از میان نیازهای فردی-روانی اصلی مشخصشده در مطالعات اکتشافی، نیاز به مورد محبت واقعشدن، موفقیت و محبت کردن به ترتیب سه اولویت اصلی نیازهای فردی- روانی دختران را تشکیل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نشاندهنده این مهم میباشد. بهنظر میرسد که برنامههای اجتماعی که با توجه به این شرایط ویژه تدوین میگردند بدلیل عدمآشنایی کافی با گروه هدف خود، سنخیت لازم را با مخاطبین خود ندارند. هدف این پژوهش ارائه تصویری از نیازهای اساسی، اولویتها و علایق دختران دانشآموز 9 تا 18 سال ساکن شهر تهران میباشد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که نیاز به اعتماد عمومی و اعتماد نهادی بالاترین اهمیت و اولویت را برای دختران میدهند. از میان انواع موسیقی، نوجوانان موسیقی پاپ را ترجیح میدهند. گردش با دوستان به روشهای دیگر گذران اوقات فراغت اولویت دارد و فیلمهای کمدی و شاد برای آنها اولویت دارد. پایگاه اقتصادی خانواده با تعداد کمتری از نیازهای نوجوانان دختر رابطه معنادار دارد. سرمایه فرهنگی و سن (مقطع تحصیلی) به ترتیب روابط معنادار بیشتری را نشان میدهند.