اعتماد سنجی شبکه خبر و شبکه‌های مجازی بومی در خصوص انتشار اخبار کرونا در بین شهروندان کاشانی در سال 1399

جواد شکرریز؛ شاهپور صلواتی؛ طیبه مقدسی نیا؛ زهره رافضی

دوره 12، شماره 49 ، بهمن 1400، ، صفحه 185-215

https://doi.org/10.22054/qjsd.2021.56290.2065

چکیده
  این مطالعه در بازه زمانی سه ماهه در بین شهروندان کاشانی 18 سال به بالا انجام‌گرفته است، جامعه نمونه شامل 206 نفر می‌باشد. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته است. نتایج نشان میدهد که باوجود تفاوت در میزان استفاده از شبکه ملی خبر و شبکه‌های مجازی بومی، این تفاوت از نظر آماری معنادار نیست (05/0p>). لذا مخاطبان جهت کسب اطلاعات و اخبار ...  بیشتر

تبیین عوامل جامعه‌شناختی مؤثر بر نگرش‌های بین نسلی به کارکردهای ازدواج (مطالعه موردی سه نسل از زنان شهر اصفهان)

علی قنبری برزیان؛ مژگان کاویان نسب

دوره 10، شماره 40 ، مهر 1398، ، صفحه 217-244

https://doi.org/10.22054/qjsd.2019.11191

چکیده
  ازدواج در فرهنگ ایرانی مهمترین و مقبول‌ترین راه برای تشکیل خانواده و ساماندهی بقای نسل و کسب آرامش روانی است.این پژوهش به بررسی کارکردهای ازدواج از منظر سه نسل از زنان اصفهانی توجه دارد و هدف آن تبیین و تحلیل بین نسلی عوامل مؤثر بر نگرش افراد نسبت به کارکردهای ازدواج است و به این سؤال پاسخ می‌دهد که نگرش سه نسل از زنان اصفهانی نسبت ...  بیشتر

بررسی تطبیقی عوامل موثر بر میزان احساس امنیت در میان مردم شهرهای همدان و یاسوج

سیده معصومه حسینی اخگر؛ اسماعیل بلالی؛ مریم مختاری

دوره 9، شماره 36 ، مهر 1397، ، صفحه 35-61

https://doi.org/10.22054/qjsd.2018.9505

چکیده
  عوامل مؤثر بر امنیت در دوران معاصر دستخوش تغییر گردیده است. این تحقیق عوامل مؤثر بر امنیت اجتماعی در شهرهای یاسوج و همدان را بررسی کرده است. اعتماد اجتماعی و دینداری از تأثیرگذارترین عوامل موثر محسوب شده اند. بررسی فرضیات با استفاده از مدل رگرسیون چند مرحله ای و در بین نمونه 750 نفری از شهروندان 18 سال به بالا نتایج ذیل را در بر داشته است: ...  بیشتر

بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی با توسعۀ کارآفرینی سازمانی(مطالعۀ موردی: ایران خودرو)

منیژه محمدزاده؛ ابوالفضل امانیان؛ سیدرسول حسینی

دوره 6، شماره 25 ، بهمن 1394، ، صفحه 63-91

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.3853

چکیده
  پژوهش حاضر با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ اجتماعی (اعتماد، هنجارها و شبکه­های اجتماعی) بر توسعۀ کارآفرینی سازمانی انجام گرفته است. در این پژوهش، از مؤلفه­های نظریۀ سرمایۀ اجتماعی نهاپایت و گوشال (1976) و مولفه­های نظریۀ آنتونیک و هیسریچ (2003) دربارۀ کارآفرینی سازمانی  استفاده شده است. روش بررسی توصیفی همبستگی و تلفیقی از روش کتابخانه‌ای ...  بیشتر

بررسی رابطۀ گرایش به مدرنیته با سبک زندگی زنان جوان؛ مورد مطالعه: زنان جوان 15 تا 29 سالۀ شهر تبریز

خدیجه سفیری؛ سمیرا جبارنژاد؛ علی حاتمی

دوره 6، شماره 24 ، آذر 1394، ، صفحه 1-45

https://doi.org/10.22054/qjsd.2016.2000

چکیده
  چکیده هدف اصلی این مطالعه، تعیین رابطۀ بین گرایش به مدرنیته در زنان جوان شهر تبریز و  سبک زندگی آن‌ها  است. در این پژوهش پس از بررسی نظریات و مطالعات این حوزه، برای تبیین رابطۀ بین مدرنیته با سبک زندگی از دیدگاه گیدنز استفاده شده است. داده ها از طریق پرسش‌نامه ساختاریافته برای 385  نفر از زنان جوان که با روش نمونه‌گیری تصادفی ...  بیشتر

بررسی رابطه سرمایه‌ اجتماعی سازمانی و رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران

بهجت یزدخواستی؛ کوروش غلامی کوتنایی

دوره 4، شماره 16 ، مهر 1392، ، صفحه 104-134

https://doi.org/10.22054/qjsd.2013.840

چکیده
  این پژوهش به بررسی رضایت شغلی در بین کارکنان شرکت ملی گاز ایران و بررسی نقش سرمایة اجتماعی در تبیین رضایت پرداخته است. هدف، تعیین نقش سرمایة اجتماعی در ایجاد رضایت شغلی است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش انجام گرفته و ابزار گردآوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده است. جمعیت آماری این تحقیق شامل کارکنان دفتر تهران شرکت ملی گاز ایران ...  بیشتر

بررسی و تبیین جایگاه اعتماد در اجتماعات محلی (مطالعه موردی محله دولاب شهر تهران)، دکتر‌هاشم داداش‌پور، بهرام علیزاده، فرامرز رستمی
دوره 3، شماره 11 ، تیر 1391، ، صفحه 215-239

چکیده
  از دیدگاه جامعه شناسان شهری و شهرسازان انسانگرا، اعتماد ستون فقرات اجتماعات محلی بوده و منجر به ‏افزایش کارآیی و ارتقاء کیفیت زندگی در آنها می‌شود. از این رو هدف اصلی این تحقیق، بررسی ارتباط بین میزان کارآیی اجتماع محوری محله دولاب با میزان اعتماد در بین ساکنین این محله می‌باشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی بوده و در آن جهت گردآوری ...  بیشتر

بررسی میزان کارآفرینی مدیران رشته علوم انسانی در سازمان های صنعتی اراک

رسول ربانی؛ سید علی هاشمیان فر؛ سمانه شیرازی

دوره 1، شماره 2 ، فروردین 1389، ، صفحه 11-30

https://doi.org/10.22054/qjsd.2010.5698

چکیده
  محققان و صاحب نظران از دنیای امروز به عنوان عصر عدم تداوم یاد می کنند این مفهوم بدین معناست که تجارب و راه حل های گذشته برای مسائل کنونی و آینده سازمان ها کافی و راهگشا نیستند و باید به دنبال راه کارهای جدید سازمانی با ساختارهای نوین بود که در این راستا، بسیاری از سازمان ها به راهبرد کارآفرینی سازمانی روی آورده اند. مقاله حاضر به بررسی ...  بیشتر