حمزه نوذری
چکیده
چکیده جامعهشناسی تعریف و رویکرد متفاوتی از روانشناسی و اقتصاد در حوزه کارآفرینی توسعه داده و نقش مهمی در ایجاد و گسترش پژوهشهای کارآفرینی به ویژه موضوعاتی مانند کارآفرینی قومی، تحلیل شبکه فرصتها، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی مبتنی بر جنسیت و تجربه کاری داشته است. علاوه بر این، نظریهها و تحلیلهای جامعهشناسی را میتوان ...
بیشتر
چکیده جامعهشناسی تعریف و رویکرد متفاوتی از روانشناسی و اقتصاد در حوزه کارآفرینی توسعه داده و نقش مهمی در ایجاد و گسترش پژوهشهای کارآفرینی به ویژه موضوعاتی مانند کارآفرینی قومی، تحلیل شبکه فرصتها، کارآفرینی سازمانی و کارآفرینی مبتنی بر جنسیت و تجربه کاری داشته است. علاوه بر این، نظریهها و تحلیلهای جامعهشناسی را میتوان برای راهنمایی چگونگی راهاندازی کسبوکار تبدیل کرد. جامعهشناسی کارآفرینی علاوه بر پاسخگویی به سؤال چرایی در سطح کلان و خرد به سؤال چگونگی کارآفرینی نیز پاسخ میدهد. این مقاله با بررسی رویکردها و نظریههای جامعهشناسی و تحلیل محتوای پژوهشهای جامعهشناسی کارآفرینی در ایران نشان میدهد که از درون نظریهها و تحلیلهای جامعهشناسی میتوان مفاهیم عملی را برای آموزش صاحبان کسب و کار آینده استخراج کرد. به عبارتی در تحلیلها و تبیینهای جامعهشناسی کارآفرینی، مفاهیمی وجود دارد که از نظر عملی مهم هستند و در آموزش و تدریس کارآفرینی بهکار میآیند. شبکه اجتماعی و فرصتهای کسبوکار، کار تیمی و بازاریابی از جمله موضوعات مهم کارآفرینی است که از تحلیلهای جامعهشناسی کارآفرینی میتوان مفاهیم کاربردی برای آموزش آنها به کارآفرینان آینده استفاده کرد. علاوه بر این یافتهها نشان میدهد پژوهشهای جامعهشناسی کارآفرینی در ایران از نظر مفاهیم تحلیلی رو به رشد بوده اما از نظر استخراج مفاهیم عملی و کاربردی برای آموزش کارآفرینی موفقیت چندانی نداشته است.