احمدعلی یوسفی
چکیده
نظریههای توسعه انسانی مبتنی بر نگاه سکولاری و انسانمحوری، مدعی هستند که برای تحول اجتماعی و اقتصادی جامعه انسانی ارائهشدهاند. اما موفقیّت چندانی به لحاظ نظری و اجرایی نداشتهاند. مشکل اصلی این نظریهها آن است که به عامل اصلی تحول توسعه که انسان باشد ناظر نیستند. تمام این نظریهها در چارچوب سرمایهسالاری نظام اقتصادی سرمایهداری ...
بیشتر
نظریههای توسعه انسانی مبتنی بر نگاه سکولاری و انسانمحوری، مدعی هستند که برای تحول اجتماعی و اقتصادی جامعه انسانی ارائهشدهاند. اما موفقیّت چندانی به لحاظ نظری و اجرایی نداشتهاند. مشکل اصلی این نظریهها آن است که به عامل اصلی تحول توسعه که انسان باشد ناظر نیستند. تمام این نظریهها در چارچوب سرمایهسالاری نظام اقتصادی سرمایهداری سکولار، ارائه و پیگیری میشوند. این جریان هرگز قادر نیست، نقش اصلی را در فرآیند توسعه به انسان بدهد. امّا بر پایه مبانی هستیشناختی نظام اقتصادی اسلام، ضمن اینکه سرمایه و صاحب سرمایه، نقش مناسبی در فرآیند تحقق جامعه پیشرفته اسلامی دارد، به انسان بهعنوان عامل اصلی بسترساز تحقق پیشرفت اقتصادی جامعه اسلامی، نقش اساسی داده میشود و با ارائه و اجرای مدلهای مردمسالاری اقتصادی، انسانها در فرآیند اقتصادی به سمت انسان موردنظر اسلام، متحول شده و بهوسیله چنین انسانهایی جامعه مطلوب پیشرفته اقتصادی از منظر اسلام، دستیافتنی میشود. ظرفیت مدلهای مردمسالاری اقتصادی برای تحقق جامعه پیشرفته اقتصادی یکسان نیستند؛ بنابراین، هر مدلی دارای ظرفیت بیشتری باشد، در اولویت قرار میگیرد.